Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-04-03, 12:26
  #1
Medlem
Nihennas avatar
Bor i en av Göteborgs stadsdelar som befinner sig på ett berg, så det är väldigt backigt och brant tidsvis, men jag har ändå funderat på cykel. Samtidigt är min kondition urusel pga astma, så det får samtidigt inte bli för kämpigt, om jag ska kunna ta mig upp utan att jag och cykeln ska falla sideledes i ren utmattning.

Hur många växlar är rekommenderad för mig med mina papperslungor? Räcker 18 växlar, eller rekommenderas fler?
Citera
2024-04-03, 12:29
  #2
Avstängd
Tre växlar räcker. Det gjorde de förr
Citera
2024-04-03, 12:32
  #3
Medlem
KalleAnkaPartiet77s avatar
Sätt på ett så litet framdrev som möjligt. Du cyklar långsammare men lättare.

Du har inte funderat på elcykel?
Citera
2024-04-03, 12:34
  #4
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleAnkaPartiet77
Sätt på ett så litet framdrev som möjligt. Du cyklar långsammare men lättare.

Du har inte funderat på elcykel?
Hade en elcykel förr, det var smidigt men jag tror inte att jag har råd med en med riktigt bra kvalitet. Hade tänkt mig en budget på absolut max 10 000. Min förra var från Kina och kostade 6k. Bromsarna var värdelösa, klossbromsar. Sen har jag blivit medveten om risken med lågkvalitativa batterier som antänds, och hur jävla svårt det är att släcka dessa litiumbatterier, så jag vill samtidigt inte ha någon skit.
Citera
2024-04-03, 12:35
  #5
Medlem
kraftfoders avatar
Har en 7-växlad elcykel som flyger fram i Göteborg. Kostade 10000 år 2012.
Har bytt batteri två ggr. Funkar bra fortfarande här i Örgryte.
Citera
2024-04-03, 12:39
  #6
Medlem
Frågan är felställd. Det handlar inte om antal växlar utan utväxlingen.
Citera
2024-04-03, 12:40
  #7
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Armadou
Frågan är felställd. Det handlar inte om antal växlar utan utväxlingen.
Ok förstår! Jag är helkorkad inom cyklar så bara jag vet vad jag ska ha så är jag nöjd.
Citera
2024-04-03, 12:41
  #8
Medlem
KalleAnkaPartiet77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Hade en elcykel förr, det var smidigt men jag tror inte att jag har råd med en med riktigt bra kvalitet. Hade tänkt mig en budget på absolut max 10 000. Min förra var från Kina och kostade 6k. Bromsarna var värdelösa, klossbromsar. Sen har jag blivit medveten om risken med lågkvalitativa batterier som antänds, och hur jävla svårt det är att släcka dessa litiumbatterier, så jag vill samtidigt inte ha någon skit.

Om ett litiumbatteri börjar brinna i den storleken, släpp cykeln och spring. Släcka får brandkåren göra.

Men om en vanlig cykel ska vara lättrampad, köp vilken cykel som helst du är nöjd med, sedan går du till cykelaffären och säger att du vill ha så litet framdrev som möjligt på cykeln och så stora bakdrev som möjligt på cykeln.

Då blir cykeln lättrampad.
Citera
2024-04-03, 12:43
  #9
Medlem
Amazon-mannens avatar
Köp en mountainbike och lägg i lägsta växel, låt benen gå som trumpinnar och du uppnår knappt styrfart..
Citera
2024-04-03, 12:52
  #10
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleAnkaPartiet77
Om ett litiumbatteri börjar brinna i den storleken, släpp cykeln och spring. Släcka får brandkåren göra.

Men om en vanlig cykel ska vara lättrampad, köp vilken cykel som helst du är nöjd med, sedan går du till cykelaffären och säger att du vill ha så litet framdrev som möjligt på cykeln och så stora bakdrev som möjligt på cykeln.

Då blir cykeln lättrampad.
Yes, förstår! Tack!
Citera
2024-04-03, 12:54
  #11
Medlem
Göteborgs högsta "berg" är 87 meter. Klarar du inte det, så får du väl gå med din cykel uppför backen
Citera
2024-04-03, 13:07
  #12
Medlem
Strychnos avatar
Ska du ha så låg utväxling att det går så lätt, kommer det att vara så låg hastighet att små barn går förbi dig när du flåsandes vevar med benen och knappt tar dig framåt.
Totalt kontraproduktivt och i princip bakvänt mot vad du vill.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback