Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-01, 20:03
  #1
Avstängd
mondayleftmebrokens avatar
Jag har inte riktigt hittat några egentliga svar på detta. Frågar man Chat får man ett tråkigt, men ändå väntat svar: "Som en AI är jag varken höger eller vänster. Min design är att vara neutral och objektiv, och jag följer inga politiska övertygelser eller preferenser. Mitt mål är att tillhandahålla relevant och balanserad information samt stödja användare oavsett deras politiska ståndpunkter."

Bara för att Chat säger att den är varken eller, betyder det inte att den faktiskt inte är det. Är det någon här på forumet som har några tankar om detta, vilken politisk tillhörighet Chat har/om den drar åt visst håll? Någon som har bevis osv som tyder på annat?
__________________
Senast redigerad av mondayleftmebroken 2024-04-01 kl. 20:05.
Citera
2024-04-01, 20:07
  #2
Medlem
Eponumoss avatar
Den lutar i många frågor åt vänster. I vissa väldigt mycket vänster. Har gjorts flera undersökningar av seriösa forskare om du googlar lite så hittar du. Förmodar att Open AI försökt åtgärda de värsta missarna, men det ligger också något i dess censur som vi skulle se som vänster, men som i USA kanske både kan ses som vänster och mycket konservativt och extremt.
Citera
2024-04-01, 20:11
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mondayleftmebroken
Jag har inte riktigt hittat några egentliga svar på detta. Frågar man Chat får man ett tråkigt, men ändå väntat svar: "Som en AI är jag varken höger eller vänster. Min design är att vara neutral och objektiv, och jag följer inga politiska övertygelser eller preferenser. Mitt mål är att tillhandahålla relevant och balanserad information samt stödja användare oavsett deras politiska ståndpunkter."

Bara för att Chat säger att den är varken eller, betyder det inte att den faktiskt inte är det. Är det någon här på forumet som har några tankar om detta, vilken politisk tillhörighet Chat har/om den drar åt visst håll? Någon som har bevis osv som tyder på annat?

Den lutar åt vänster. Den vill inte skriva provokativt om någon t.ex den har den inbyggda spärren att "inte göra andra illa" som trumfar friheten att uttrycka vad som helst. Alltså är den vänster.
Citera
2024-04-01, 21:05
  #4
Medlem
franges avatar
Vänstermänniskor hävdar alltid att de är neutrala och oberoende och påpekar gärna detta i tid och otid - titta bara på SVT och SR - medans högermänniskor generellt står för att de är höger på ett eller annat sätt.

Det har väl att göra med att de som är vänster alltid anser att de har rätt och alla andra har fel. Och rätt är ju det enda goda - allt annat är fel, ont och hemskt.

Jämför med hur alla de värsta diktaturerna i historien konsekvent kallar sig demokratier - Demokratiska Folkrepubliken Kina, Demokratiska Folkrepubliken Kongo, Tyska demokratiska republiken DDR, Demokratiska folkrepubliken Korea, och så vidare.

Att ChatGPT näst intill tvångsmässigt hävdar att den är neutral och absolut inte lutar åt något politiskt håll är snarast ett erkännande för att den inte är det.
Citera
2024-04-01, 22:08
  #5
Medlem
kaerakels avatar
Modellen i sig är ju bara en artefakt av träningsdata. Jag tycker dom gör ett bra jobb för att den ska vara neutral.

Frågan är väl snarare vad för evidens det finns för att den är vänster? Vurmar den för höjda skatter och pappaledighet?
Citera
2024-04-01, 22:13
  #6
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Med tanke på att dessa verktyg inte reder ut lite mer djuplodande frågor så kan man nog hävda vänstrighet. Jag är dock hoppfull om att detta är en barnsjukdom och att det går över ju visare (äldre) verktygen blir precis som det ofta ter sig hos oss mänskliga intelligenser.
Citera
2024-04-01, 23:11
  #7
Medlem
Upplever den som woke!
Citera
2024-04-01, 23:25
  #8
Medlem
Autobahn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mondayleftmebroken
Jag har inte riktigt hittat några egentliga svar på detta. Frågar man Chat får man ett tråkigt, men ändå väntat svar: "Som en AI är jag varken höger eller vänster. Min design är att vara neutral och objektiv, och jag följer inga politiska övertygelser eller preferenser. Mitt mål är att tillhandahålla relevant och balanserad information samt stödja användare oavsett deras politiska ståndpunkter."

Bara för att Chat säger att den är varken eller, betyder det inte att den faktiskt inte är det. Är det någon här på forumet som har några tankar om detta, vilken politisk tillhörighet Chat har/om den drar åt visst håll? Någon som har bevis osv som tyder på annat?

Det är allmänt känt att den är ultravänster/woke. Drar gladeligen skämt om vita människor men ej om svarta osv.
Citera
2024-04-02, 05:25
  #9
Medlem
Dyschlexie.s avatar
Ex: Illustrera ett gift par i Tyskland 1939 eller varför inte romarriket.
I många fall har den ena en väldans mörk ton. Efter mycket inmatning senare fick man den madderfakkern att medge att man är programmerad att förhålla sig på ett visst sätt.

Det gör en lite skeptisk när den ska in i skolor och redan är så oerhört politiserad med förhållningssätt man kanske inte riktigt får kontroll över.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback