Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-04-01, 15:30
  #1
Medlem
Hej!

Jag har nu i två veckor handlat olika plagg från Vinted.

Frakten har inte kostat mer än 16kr (förutom större paket eller från utlandet).

Nu helt plötsligt kostar frakten 29kr eller 39kr oavsett plagg. Varför?

Kostar frakten mer efter hur många gånger man har handlat? Blir ju knappast värt att handla om de ska höja frakten så.
Citera
2024-04-01, 15:33
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KARIIIIIIMMMMM
Vad har du handlat?

Vanliga plagg. T-shirts osv.
Citera
2024-04-01, 15:40
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Dom har alltså höjt frakten med 15-20 kronor. Vilken chock! Handla där frakten är gratis.

Om frakten ska kosta 39kr kan jag likaväl handla från vanliga shoppingsidor där frakten blir gratis efter några hundralappar. Gav hela secondhand-grejen en chans men det ska alltid vara nåt bullshit med de olika sidorna.
Citera
2024-04-02, 00:40
  #4
Medlem
Man kunde ju hoppas att det var ett bisarrt aprilskämt, men det verkar inte så.

Jag har också nyss upptäckt Vinted och glatt shoppat loss, inte minst sånt som är för dyrt att köpa på Tradera, dvs. billigare kläder som det vore omotiverat att betala 51:- i frakt för, vilket är det vanligaste fraktpriset på Tradera.

Prishöjningen verkar ha kommit helt oannonserat, och det är då ingen liten höjning heller, utan nästan en dubblering av priset. Helt horribelt!

Jag har varit helt lyrisk över Vinted hittills, men nu förvandlades siten helt plötsligt till något betydligt mer ointressant än de sedan länge etablerade plattformarna. Grattis till Tradera, gissar jag.
Citera
2024-04-02, 16:28
  #5
Medlem
Upptäckte precis också denna fördubbling av fraktkostnaden vilket kommer förändra folks köpmönster direkt. Om Postnord har rekryterat mer personal efter att Vinted blev populärt i Sverige, så kommer de nog behöva säga upp folk igen.

Min första tanke var att den lokala secondhand-butiken nog inte längre behöver vara orolig för konkurrens från Vinted.

Jag har haft en lång kärleksaffär med Vinted, men nu börjar det bli väldigt lite kvar i plånboken för de som säljer. Över en natt är vi uppe i samma priser som en average mid-season-sale.

Men hur ser det ut i Finland? Hur hög är deras frakt? Kanske kommer man få sålt sina grejer, men få svårare att fynda på samma sätt som tidigare.
Citera
2024-04-03, 12:46
  #6
Medlem
Jag upptäckte Vinted i slutet på förra året.
Då betalade jag inte en enda krona i frakt och var helt lyrisk! Sedan kom en liten höjning, men den kändes ändå hyfsat acceptabel. Men den höjningen som kommit nu?! Hell no. Den känns inte rimlig alls.
Speciellt inte med tanke på hur många paket som det strulat med där jag fått notis om att paketet finns att hämta ut i box, men där jag inte fått upp det i appen där jag måste legitimera mig för att få ut det.
Det har resulterat i att paketet åkt tillbaks till avsändaren som fått annullera köpet, jag har fått köpa det igen och sedan har det skickats ut. Ett paket gjorde samma vända två gånger, efter det gav både jag och säljaren upp.
Otroligt frustrerande med både krångel med uthämtning och nu höjningen.
Borde finnas någonstans där man kan läsa om höjningen och vad de förklarar den med.
Citera
2024-04-03, 12:49
  #7
Medlem
RamsesXXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av verymeme
Hej!

Jag har nu i två veckor handlat olika plagg från Vinted.

Frakten har inte kostat mer än 16kr (förutom större paket eller från utlandet).

Nu helt plötsligt kostar frakten 29kr eller 39kr oavsett plagg. Varför?

Kostar frakten mer efter hur många gånger man har handlat? Blir ju knappast värt att handla om de ska höja frakten så.

Vinted kommer gå över till Early Bird snart. Det kan bli billigare då.
Citera
2024-04-04, 23:10
  #8
Medlem
Early bird? Hur vet du det ? Billigare hoppas jag absolut 😃
Citera
2024-04-04, 23:11
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RamsesXX
Vinted kommer gå över till Early Bird snart. Det kan bli billigare då.

Hur vet du det? Hoppas att det stämmer och blir billigare 😃
Citera
2024-04-05, 12:35
  #10
Medlem
RamsesXXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriistiinaa
Hur vet du det? Hoppas att det stämmer och blir billigare 😃

Jag jobbar med Early Bird.
Men det senaste jag hörde är att det förmodligen inte blir billigare för kunden 🙄
Citera
2024-04-10, 23:32
  #11
Medlem
Verkligen, det blir ju inte värt
Citera
2024-04-23, 22:22
  #12
Medlem
Ett plagg som kostar 20 kr på vinted, slutar i själva verket på Ca 20+ 8 -9 kr köpavgift + porto, idag 29 kr. Dvs 58 kr för ett plagg som kanske passar, kanske är i rätt skick Osv.

Gick igenom köp förut. I januari handlade jag flera barnkläder för 20 kr-30 st. Inkl avgifter och frakt .


Upplever själv att Vinteds storhetstid (för mig som säljare) är över.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback