Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2024-04-04, 00:17
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Det låter som du håller på att lära dig, men tills du skaffat kunskaper om råvaror vs inflation, valutor vs konjunkturcykel etc kör en enkel portfölj.

Kör enkelt istället för att spekulativt köpa/sälja utifrån vad andra säger.
Experter ger ofta köpråd men det är nästan aldrig som de utvärderar råden ett år senare, för oftast är "experterna" sämre än att bara äga en indexfond.

Så, krångla inte till det. Kör enkelt, håll dig till det enkla och om 3 år har du lärt dig lite mer. Då kanske du utvecklar din portfölj.

Kör en enkel portfölj med fix proportion mellan tillgångarna och återställ vikterna till samma fixa proportion.
Harry Browns Permanent Portfolio är ganska bra.
Golden Butterfly är mer populär idag.
Eller leta reda på en portfölj där råvaror ingår som en fix del i portföljen ex alltid 10 %.

Du hade ju redan AMF mix räntefond (ok, men jag har annan), sååå...
Varför inte ha en sådan här portfölj?
40% DNB Global Indeks S
20 % SEB Sverige Indexnära A
20 % AMF Räntefond Mix
10 % Xetra-Gold (förkortas 4GLD)
10 % Råvaru-etf ex en av de rekommenderade i tråden.

En gång om året sätter du tillbaka vikterna till den förutbestämda vikten.

Under året kan du fortsätta spara varje månad i en säker korträntefond (ex Simplicity Likviditet), tills nästa rebalansering om ett år.

Jag har lite andra planer, men du skriver mkt vettigt!

Det blir
25% kontanter (kommer köpa mer Index om det sjunker mer, eller om allt vänder)
20% Globalindex.
20% Räntor
15% BTN etf (för enkelheten)
Det ska va 10% men gick inte att köpa mindre.
20% kvar som hamnar i Råvaror på något sätt, 10% Guld och 10% övriga råvaror, typ Ishares Diversified Commodity eller nåt sånt.

Det är alltså lite mer att lära mig hur jag bygger portföljen just nu.
Lite trial and error, och sen när jag känner mig bekväm, så skalar jag upp det till ett seriöst sparande.

Kommer även börja löneväxla och hoppas få in 50K/år där oxå.

Det kommer bli bra tror jag!
Citera
2024-04-04, 03:12
  #26
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Jag har lite andra planer, men du skriver mkt vettigt!

Det blir
25% kontanter (kommer köpa mer Index om det sjunker mer, eller om allt vänder)
20% Globalindex.
20% Räntor
15% BTN etf (för enkelheten)
Det ska va 10% men gick inte att köpa mindre.
20% kvar som hamnar i Råvaror på något sätt, 10% Guld och 10% övriga råvaror, typ Ishares Diversified Commodity eller nåt sånt.

Det är alltså lite mer att lära mig hur jag bygger portföljen just nu.
Lite trial and error, och sen när jag känner mig bekväm, så skalar jag upp det till ett seriöst sparande.

Kommer även börja löneväxla och hoppas få in 50K/år där oxå.

Det kommer bli bra tror jag!
Ok, du bestämmer din portfölj.

Om du vill lära dig så kan jag rekommendera att ha 2-3 olika portföljer som du startar samtidigt för samma summa. Då kan du jämföra hur de utvecklas och lära av det.

Jag har två portföljer där den ena är liten och sköts med enbart huvudet och den andra sköts kvantitativt med färdiga regler.
Man inbillar sig lätt att man är så smart men det är den kvantitativa med färdiga regler som går bäst och som har bäst sharpe kvot.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback