Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-03-31, 10:51
  #1
Medlem
Jag letar efter en råvarufond, eller något liknande, för att använda i en Allvädersportfölj.

Är det nån som vet någon bra med låga avgifter, helst utan guld då det har en egen plats i portföljen.
Citera
2024-03-31, 10:55
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Jag letar efter en råvarufond, eller något liknande, för att använda i en Allvädersportfölj.

Är det nån som vet någon bra med låga avgifter, helst utan guld då det har en egen plats i portföljen.

Är det någon speciell råvara du tänker på? Är avgifterna viktigare än eventuell avkastning?
Citera
2024-03-31, 11:29
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Är det någon speciell råvara du tänker på? Är avgifterna viktigare än eventuell avkastning?

Ja, avgifterna är viktigare till att börja med iallafall. Tycker att det är en viktig del att hålla nere tills man är mer påläst.

Helst så brett som möjligt, annars kvittar det väl. Jag vet inte riktigt vad som kan tänkas gå bra närmsta halvåret då börsen kommer va lite skakig (gissar jag).

Edit:
Hittade en kandidat på ett annat forum.
IShares diversified commodity, (avgift 0,19%)

Får väl sätta mig in i vad den innehåller, eller så hittar man en som kör 50%guld och 50% övrigt som kan ersätta tex Xetra Gold.
__________________
Senast redigerad av Cooltrayne 2024-03-31 kl. 11:37.
Citera
2024-03-31, 16:25
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Ja, avgifterna är viktigare till att börja med iallafall. Tycker att det är en viktig del att hålla nere tills man är mer påläst.

Helst så brett som möjligt, annars kvittar det väl. Jag vet inte riktigt vad som kan tänkas gå bra närmsta halvåret då börsen kommer va lite skakig (gissar jag).

Edit:
Hittade en kandidat på ett annat forum.
IShares diversified commodity, (avgift 0,19%)

Får väl sätta mig in i vad den innehåller, eller så hittar man en som kör 50%guld och 50% övrigt som kan ersätta tex Xetra Gold.
Jag kan bara gratulera till ett klokt val om du väljer den vill säga.
Citera
2024-03-31, 16:50
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Jag kan bara gratulera till ett klokt val om du väljer den vill säga.

En fråga i all sin enkelhet då.

Aktierna är lite i gungning, räntan behöver komma ner mer. Kronan tappar i värde.
Det är väl lite dags för en råvarufond/etf som hedge, eller vad tror du?
__________________
Senast redigerad av Cooltrayne 2024-03-31 kl. 17:01.
Citera
2024-03-31, 17:19
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
En fråga i all sin enkelhet då.

Aktierna är lite i gungning, räntan behöver komma ner mer. Kronan tappar i värde.
Det är väl lite dags för en råvarufond/etf som hedge, eller vad tror du?
Jag tror det är bra att ha med en viss del av råvaror i portföljen som en hedge. Det är helt omöjligt att avgöra vad som kan vänta i framtiden och det är viktigt med diversifiering enligt mitt sätt att se det. Jag sover i alla fall inte sämre med lite av det i portföljen om man säger så.
Citera
2024-03-31, 17:23
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Jag tror det är bra att ha med en viss del av råvaror i portföljen som en hedge. Det är helt omöjligt att avgöra vad som kan vänta i framtiden och det är viktigt med diversifiering enligt mitt sätt att se det. Jag sover i alla fall inte sämre med lite av det i portföljen om man säger så.

Jag tänker lägga 20% i Råvaror, möjligen 10-10 i Guld och IShares diversified commodity.
Citera
2024-03-31, 22:10
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Jag tänker lägga 20% i Råvaror, möjligen 10-10 i Guld och IShares diversified commodity.
Det låter som en god idé och jag har något liknande upplägg men ska utveckla det lite.
Citera
2024-04-01, 10:12
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Det låter som en god idé och jag har något liknande upplägg men ska utveckla det lite.

Hoppas att du vill förmedla vad du kommer fram till sen!
Citera
2024-04-03, 00:02
  #10
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Jag tänker lägga 20% i Råvaror, möjligen 10-10 i Guld och IShares diversified commodity.
Senaste fem åren: En sådan råvarufond var mycket bättre än en billig global aktiefond första halvåret 2022, men alla andra tidpunkter var den lika billiga globala indexfonden bättre (Ex DNB Global Indeks)

Att diversifiera till okorrelerade tillgångar är bra teoretiskt, men mentalt är det jättejobbigt att äga något som nästan alltid går dåligt.
Så, det är inte alla investerare som hävdar att råvaror är en bra diversifiering.

Jag tycker det är psykologiskt lättare att istället diversifiera till sådant som har en låg fallhöjd som ex en kort räntefond liknande Simplicity Likviditet. Visst den har aldrig extremt hög avkastning, men den har inte en negativ volatilitet heller som käkar kapital långa tider.

USD har även den en intressant korrelation gentemot Svenska börsen, eftersom USD tenderar stiga inför oroliga tider.
USD/Sek var i stigande trent ända till oktober -22 när börsen globalt bottnade. (Ex på USD investering är: SEB Korträntefond C USD - Lux).
Citera
2024-04-03, 03:50
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Senaste fem åren: En sådan råvarufond var mycket bättre än en billig global aktiefond första halvåret 2022, men alla andra tidpunkter var den lika billiga globala indexfonden bättre (Ex DNB Global Indeks)

Att diversifiera till okorrelerade tillgångar är bra teoretiskt, men mentalt är det jättejobbigt att äga något som nästan alltid går dåligt.
Så, det är inte alla investerare som hävdar att råvaror är en bra diversifiering.

Jag tycker det är psykologiskt lättare att istället diversifiera till sådant som har en låg fallhöjd som ex en kort räntefond liknande Simplicity Likviditet. Visst den har aldrig extremt hög avkastning, men den har inte en negativ volatilitet heller som käkar kapital långa tider.

USD har även den en intressant korrelation gentemot Svenska börsen, eftersom USD tenderar stiga inför oroliga tider.
USD/Sek var i stigande trent ända till oktober -22 när börsen globalt bottnade. (Ex på USD investering är: SEB Korträntefond C USD - Lux).

Jag håller på med en Allvädersportfölj, som just ska bli en Allvädersportfölj och inget annat. Det är tänkt att den ska klara av det mesta och jag har inte sett några alternativ som funkar lika bra än sålänge.

Jag tänker vikta om den i sämre tider (som tex nu) och öka Fonder/Aktier när ränteläget ser bättre ut för just den delen. Jag försöker även undvika Sverige då kronans kurs är påväg ner.

Det behöver inte va just en RåvaruFond heller, det kan lika gärna bli Guld, Spannmål eller Uran, men jag måste börja nånstans.
Och de enda som faktiskt uttalat sig och haft rätt de senaste åren, klev ur kronan för flera år sen.
De handlar även mer med råvaror än med aktier (jag har inte den djupa kunskapen) och framförallt så förväntar de sig en nergång av Kronan, Euron och framförallt Dollarn.

Jag ser det såhär. Om ingen som är smartare än vad jag är, kommer med en idé om vad som är ”bäst” (väldigt relativt, jag vet) framöver, så kommer jag fortsätta inhämta infon från de som åtminstone verkar mest pålästa därute.

Det är lite trist att sitta och se nån säga i told you so, utan att kunna agera på det, men det har hänt ganska många ggr de 5 senaste åren bara.
Jag missade dippen -22 och torskade ca 20% på pensionen, trots att jag visste att dippen skulle komma, pga att jag inte visste hur jag skulle omfördela det.

Därför så vill jag ha bra tips, så att jag kan fortsätta att bygga det jag har planerat, trots att jag mkt väl förstår att ”aktier är mkt bättre på sikt, bla bla bla”.
Det är liksom inte det jag frågar om, om du förstår?

Jag har redan Räntefonder i portföljen, även om det är den delen som jag är sämst påläst på.
Men det får va så tills jag hittar ett bättre alternativ, om jag nu gör det.

Jag har även DNB’s global index S.
__________________
Senast redigerad av Cooltrayne 2024-04-03 kl. 04:22.
Citera
2024-04-03, 12:08
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
IShares diversified commodity, (avgift 0,19%)
Den följer Bloomberg Commodity Total Return Index (BCOMTR), innehållande https://assets.bbhub.io/professional...et-Weights.pdf Du har även t.ex. L&G All Commodities UCITS ETF USD Acc (ETLF) som följer samma index och som har en TER på 0,15 %, men om nu Avanzas uppgifter stämmer verkar totalkostnaden ligga på 0,21 %. Finns lite olika varianter av det Bloomberg-råvaruindexet för övrigt där längden på terminskontrakten verkar skilja sig åt. Fiinns t.ex. även L&G Longer Dated All Commodities UCITS ETF USD Acc (ETL2) och XTrackers Bloomberg Commodity Swap UCITS ETF 1C (XCMC) som följer BCOMF3T, Bloomberg Commodity 3 Month Forward Total Return Index. Finns dock inte på Avanza, men däremot på Nordnet.

Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Jag håller på med en Allvädersportfölj, som just ska bli en Allvädersportfölj och inget annat. Det är tänkt att den ska klara av det mesta och jag har inte sett några alternativ som funkar lika bra än sålänge.

Jag tänker vikta om den i sämre tider (som tex nu) och öka Fonder/Aktier när ränteläget ser bättre ut för just den delen. Jag försöker även undvika Sverige då kronans kurs är påväg ner.
Är inte grejen med en allvädersportfölj att hålla konstanta vikter av resp. tillgångsslag i portföljen? Inte att vikta om efter huruvida man själv tror att det ena eller andra tillgångsslaget ska prestera bättre/sämre framöver.

Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Och de enda som faktiskt uttalat sig och haft rätt de senaste åren, klev ur kronan för flera år sen.
De handlar även mer med råvaror än med aktier (jag har inte den djupa kunskapen) och framförallt så förväntar de sig en nergång av Kronan, Euron och framförallt Dollarn.
Vilka är det? De som drev Antiloop-podden? (FB) Allvädersportföljen enl M Sandqvist Nu lyssnade jag inte direkt på alla avsnitt av den men vad jag minns hade de mer fel än rätt och var allmänt konstant baissiga. Hur bra har det gått för deras hedgefond? Säger inte att det är fel med lite råvaror i portföljen men dessa är knappast några personer jag skulle ta råd av...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback