Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2024-04-02, 14:38
  #25
Medlem
Trots att det är flera som pratar om att börsen är billig eller dyr så är det ingen som nämner vad det som ni använder för nyckeltal för att komma fram till detta. Det enda nyckeltalet jag känner till är det när man jämför börsens totala marknadsvärde med BNP.
Citera
2024-04-02, 16:43
  #26
Medlem
NonCompliances avatar
Tycker du inte att det är bättre att du väljer en strategi som ökar din sannolikhet för att du ska få en avkastning som du känner dig nöjd med? För hela ditt psyke varslar om att den vägen du teoretiskt bör gå, inte är den vägen som du själv är nöjd med, avkastningsmässigt.

Jag börjar lessna lite på att försöka väcka dig nu. Nu får du börja anstränga dig lite och sluta kommunicera för mig att du vägrar lämna ditt känslo-träsk. Hela du är i ett ambivalent känslo-träsk och du håller väldigt hårt i något som du vet inte tjänar dig, och du lever ut den lögnen genom att låta din impulsivitet guida dig till handling så att du slipper känna ansvar för vad du gör (eller inte gör).



Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Jag vill vara en långsiktig passiv indexinvesterare och lägga mig på en konstant fördelning av aktier/räntor, troligtvis runt 90/10, men har bara svårt att sluta försöka tajma börsens upp och nedgångar med en mindre del av mitt kapital.

Min portfölj har gått upp så mycket sedan jag lyckades tajma coronadippen och jag TROR verkligen jag kommer tjäna på att jag nu börjat sälja av lite och att jag kommer kunna slänga in dom på en lägre nivå inom en snar framtid, samtidigt som jag EGENTLIGEN inte tycker jag borde föröka tajma börsen så här.

Dock är det bara ca 25% av kapitalet jag försöker tajma med, resten ligger så som jag vill ha det: passivt, långsiktigt, billiga och breda indexfonder.

Är trots allt kul att gambla lite med en mindre del av kapitalet. Blir spännande att se om det snart kommer en större nedgång som gör att jag lyckas tjäna på att tajma börsen för andra gången i rad. Blir det så lär jag försöka sluta gamla helt.
Citera
2024-04-05, 07:37
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NonCompliance
Tycker du inte att det är bättre att du väljer en strategi som ökar din sannolikhet för att du ska få en avkastning som du känner dig nöjd med? För hela ditt psyke varslar om att den vägen du teoretiskt bör gå, inte är den vägen som du själv är nöjd med, avkastningsmässigt.

Jag börjar lessna lite på att försöka väcka dig nu. Nu får du börja anstränga dig lite och sluta kommunicera för mig att du vägrar lämna ditt känslo-träsk. Hela du är i ett ambivalent känslo-träsk och du håller väldigt hårt i något som du vet inte tjänar dig, och du lever ut den lögnen genom att låta din impulsivitet guida dig till handling så att du slipper känna ansvar för vad du gör (eller inte gör).

Du har rätt ska inte sälja av mer än jag redan gjort, vill ju vara fullinvesterad eller 90/10 så de 15-20% extra som nu är i räntor kommer jag försöka hitta ett billigt tillfälle att lägga in nästa börsen går ner sen slutar jag försöka tajma. Tack för dina råd.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback