Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-03-27, 19:29
  #1
Medlem
Jag är en person som anser att majoriteten av småsparare (inklusive mig själv), bör spara långsiktigt i billiga och breda indexfonder, och inte försöka tajma marknaden.

Trots detta kan jag inte låta bli själv att försöka tajma börsens upp och nedgångar. När ”coronaraset” var över och börsen ca 30% billigare la jag in mina sista likvider i indexfonder och blev 100% fullinvesterad, vilket såklart gjorde att det nu ca 4 år senare gick upp en del.

Nu har jag dock börjat sälja av i takt med ju mer börsen går upp och låter pengarna vila på en kort räntefond i väntan på att börsen ska gå ned igen.

Vid nästa stora nedgång på kanske 20-40% kommer dessa likvider åka in på börsen igen, för att försöka upprepa det som hände efter ”coronadippen”, och återigen lägga mig fullinvesterad tills nästa stora ras.

Är jag trög som håller på så är eller vad tycker ni? Just nu ligger jag nog ca 70/30 börsen/räntor och skulle som mest tillåta mig att gå upp till 50/50.

Bör jag sluta med denna tajmingen eller fortsätta så länge jag tjänar på det? Hur tänker ni?
Citera
2024-03-27, 20:14
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Jag är en person som anser att majoriteten av småsparare (inklusive mig själv), bör spara långsiktigt i billiga och breda indexfonder, och inte försöka tajma marknaden.

Trots detta kan jag inte låta bli själv att försöka tajma börsens upp och nedgångar. När ”coronaraset” var över och börsen ca 30% billigare la jag in mina sista likvider i indexfonder och blev 100% fullinvesterad, vilket såklart gjorde att det nu ca 4 år senare gick upp en del.

Nu har jag dock börjat sälja av i takt med ju mer börsen går upp och låter pengarna vila på en kort räntefond i väntan på att börsen ska gå ned igen.

Vid nästa stora nedgång på kanske 20-40% kommer dessa likvider åka in på börsen igen, för att försöka upprepa det som hände efter ”coronadippen”, och återigen lägga mig fullinvesterad tills nästa stora ras.

Är jag trög som håller på så är eller vad tycker ni? Just nu ligger jag nog ca 70/30 börsen/räntor och skulle som mest tillåta mig att gå upp till 50/50.

Bör jag sluta med denna tajmingen eller fortsätta så länge jag tjänar på det? Hur tänker ni?
Du har lyckats tajma en dipp och köpte på botten av den som jag förstår det och det var ju bra jobbat. Men nu ska du tajma en dipp som ligger någon gång i framtiden och frågan är när och hur djup den blir i så fall? Risken är ju att du missar rallyn på börsen på så vis och därmed går miste om profit? Kan det vara bättre att ha en hedge med typ guldrelaterat och räntepapper eller likvider till viss del hela tiden istället? Då blir ju troligen inte förlusten så smärtsam vid ett eventuellt börsras någon gång i framtiden? Nu ligger du ju 70 börsen och 30 räntor och det är väl helt okej så jag kan inte se problemet riktigt?
__________________
Senast redigerad av Truefighter 2024-03-27 kl. 20:18.
Citera
2024-03-27, 20:16
  #3
Medlem
Intressant metod. Borde kanske finnas någon statistik på hur det skulle gått historiskt.

Nästa gång du går in blir då kanske om Kina invaderar Taiwan om några år.

Spontant tror jag dock att börsen hinner gå upp för mycket mellan dessa events. Det brukar väl vara var tionde år det sker ett riktigt ras ungefär?
Citera
2024-03-27, 20:22
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Jag är en person som anser att majoriteten av småsparare (inklusive mig själv), bör spara långsiktigt i billiga och breda indexfonder, och inte försöka tajma marknaden.

Trots detta kan jag inte låta bli själv att försöka tajma börsens upp och nedgångar. När ”coronaraset” var över och börsen ca 30% billigare la jag in mina sista likvider i indexfonder och blev 100% fullinvesterad, vilket såklart gjorde att det nu ca 4 år senare gick upp en del.

Nu har jag dock börjat sälja av i takt med ju mer börsen går upp och låter pengarna vila på en kort räntefond i väntan på att börsen ska gå ned igen.

Vid nästa stora nedgång på kanske 20-40% kommer dessa likvider åka in på börsen igen, för att försöka upprepa det som hände efter ”coronadippen”, och återigen lägga mig fullinvesterad tills nästa stora ras.

Är jag trög som håller på så är eller vad tycker ni? Just nu ligger jag nog ca 70/30 börsen/räntor och skulle som mest tillåta mig att gå upp till 50/50.

Bör jag sluta med denna tajmingen eller fortsätta så länge jag tjänar på det? Hur tänker ni?

Jag vet inte. Men de 30% du har i räntor nu har ju missat sista uppgången.

Jag ligger själv 100% i index och aktiefonder. Sen har jag ett litet buffert sparande i euro/dollar med bra ränta samt lite guld via Revolut.

När börsen går bra brukar jag sälja av lite för konsumtion och ev jämna ut mitt sparande.

När börsen går ner rejält köper jag på mig mer med mina sparade tillgångar, minskar på onödig konsumtion.

Att tajma är svårt samt svårt att avgöra när botten är nådd.
Citera
2024-03-27, 20:31
  #5
Medlem
OtherBarrys avatar
Sedan 1950 (enbart data från USA visserligen) så har 6,7% av alla börsdagar varit ytterligare en all time high.
Citera
2024-03-27, 20:50
  #6
Medlem
Vill minnas att David Bagge / Tenbagger förvaltar sin tjänstepension genom att gå in på aktiemarknaden i okt/nov och lämna den i april/maj för att helt glida på säsongseffekten.

Den som sparar långsiktigt o regelbundet tippar jag att det är bäst att ligga kvar. Köpa billigt ibland, dyrt ibland. Däremot när man närmar sig att det är dags att plocka ut borde man nog sälja av lite varje år under några år för att inte behöva kliva ur på en ev botten.
Citera
2024-03-27, 21:38
  #7
Medlem
TS här, kan ju tillägga att det enbart är globalfonder (USA) jag börjat sälja av och som jag ligger absolut tyngst i. Anledningen till detta är då dessa gått upp så mycket sedan coronan och jag tror att fallhöjden är stor.

Jag rör varken mina innehav i tillväxtmarknader eller Sverige, köper t.o.m. lite i svenska småbolagsindex som gått betydligt sämre senaste tiden.

Så inte nog med att jag försöker tajma börsens upp och nedgångar jag försöker ju dessutom att tajma olika marknader också.

Tankar?
Citera
2024-03-27, 21:56
  #8
Medlem
Att försöka slå marknaden är ett nollsummespel före avgifter, så aktiva investerare som vill slå marknaden långsiktigt måste vara mycket bättre än den genomsnittliga aktiva investeraren. Detta är lite förenklat men det är mer eller mindre sant. Aktier har dessutom högre förväntad avkastning än räntepapper eftersom aktier har mer risk, men vi vet inte när (eller ens om) den högre förväntade avkastningen kommer att realiseras. Det är möjligt att denna högre förväntade avkastningen realiseras medan du har mycket pengar i räntefonder och tror att aktiemarknaden kommer att gå ned.

Om du tror att du är mycket smartare än den genomsnittliga aktiva investeraren eller har mycket bättre information så är det rimligt att du försöker tajma marknaden, men om detta inte är fallet så är det en mycket dålig idé. Statistiskt sett är det väldigt osannolikt att du är mycket smartare än den genomsnittliga aktiva investeraren eller har mycket bättre information. Kommer du kunna slå alla hedgefonder och andra institutionella investerare som spenderar miljarder för att försöka slå marknaden? Det är också värt att komma ihåg att vi brukar överskatta våra egna förmågor; ett klassiskt exempel på detta är att majoriteten av bilisterna tror att dom är bättre än genomsnittet.
Citat:
Would it surprise you to read that 80% of drivers think that they are better than average?

According to research by Applied Cognitive Psychologist Dr Gemma Briggs most drivers tend to be overconfident in their abilities and consider themselves to be better than the average driver.
https://fass.open.ac.uk/school-psych...average-driver

Sanningen är att du troligen bara hade tur när du lyckades tajma coronaraset (nästan 100% sannolikhet att detta är fallet skulle jag säga), men jag förstår att det är frestade att tro att det var p.g.a. skicklighet eftersom det är väldigt mänskligt att falla för olika kognitiva bias och på efterhand komma på orsaker varför man hade rätt.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_cognitive_biases

Det verkar som om du på en intellektuell nivå förstår att det är en dålig idé att försöka tajma marknaden, men att du på en emotionell nivå ändå vill göra det eftersom du lyckades tajma coronaraset. Med tanke på allt detta skulle jag säga att du är trög.

Jag tycker att du borde lyssna på dig själv när du säger "majoriteten av småsparare (inklusive mig själv), bör spara långsiktigt i billiga och breda indexfonder, och inte försöka tajma marknaden" och ta ditt eget råd. Inse att du "spelade lotto" när du lyckades tajma coronaraset och att du hade tur. Du borde glädjas över att du hade tur men du bör inte dra någon felaktig lärdom från det.
Citera
2024-03-27, 23:17
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kvkm
Att försöka slå marknaden är ett nollsummespel före avgifter, så aktiva investerare som vill slå marknaden långsiktigt måste vara mycket bättre än den genomsnittliga aktiva investeraren. Detta är lite förenklat men det är mer eller mindre sant. Aktier har dessutom högre förväntad avkastning än räntepapper eftersom aktier har mer risk, men vi vet inte när (eller ens om) den högre förväntade avkastningen kommer att realiseras. Det är möjligt att denna högre förväntade avkastningen realiseras medan du har mycket pengar i räntefonder och tror att aktiemarknaden kommer att gå ned.

Om du tror att du är mycket smartare än den genomsnittliga aktiva investeraren eller har mycket bättre information så är det rimligt att du försöker tajma marknaden, men om detta inte är fallet så är det en mycket dålig idé. Statistiskt sett är det väldigt osannolikt att du är mycket smartare än den genomsnittliga aktiva investeraren eller har mycket bättre information. Kommer du kunna slå alla hedgefonder och andra institutionella investerare som spenderar miljarder för att försöka slå marknaden? Det är också värt att komma ihåg att vi brukar överskatta våra egna förmågor; ett klassiskt exempel på detta är att majoriteten av bilisterna tror att dom är bättre än genomsnittet.

https://fass.open.ac.uk/school-psych...average-driver

Sanningen är att du troligen bara hade tur när du lyckades tajma coronaraset (nästan 100% sannolikhet att detta är fallet skulle jag säga), men jag förstår att det är frestade att tro att det var p.g.a. skicklighet eftersom det är väldigt mänskligt att falla för olika kognitiva bias och på efterhand komma på orsaker varför man hade rätt.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_cognitive_biases

Det verkar som om du på en intellektuell nivå förstår att det är en dålig idé att försöka tajma marknaden, men att du på en emotionell nivå ändå vill göra det eftersom du lyckades tajma coronaraset. Med tanke på allt detta skulle jag säga att du är trög.

Jag tycker att du borde lyssna på dig själv när du säger "majoriteten av småsparare (inklusive mig själv), bör spara långsiktigt i billiga och breda indexfonder, och inte försöka tajma marknaden" och ta ditt eget råd. Inse att du "spelade lotto" när du lyckades tajma coronaraset och att du hade tur. Du borde glädjas över att du hade tur men du bör inte dra någon felaktig lärdom från det.

Jag håller helt med och jag tror inte för fem öre att jag är smartare eller vet mer än majoriteten av marknaden eller någon för den delen, dock är det väldigt frestande att som nu när globalfonderna gått upp så mycket att börja sälja av och parkera lite cash för att slänga in dom igen i nästa nedgång.

Jag tänker som så lite att det blir bra hur jag än gör, om börsen fortsätter gå upp så är det bara bra då jag ändå har det mesta på börsen, om börsen kraschar är det bara bra då jag kan slänga in mycket likvider billigt, samtidigt som det så klart emotionellt är skönare att inte se sin portfölj rasa lika mycket pga krockkudden.

Tänker att 70/30 som jag ligger nu ändå inte är en orimlig fördelning i vilket fall, och om börsen fortsätter rusa KANSKE jag går så långt som ner till 50/50, men troligtvis snarare max 60/40.

Men som du säger, egentligen borde jag inte försöka tajma utan istället hitta en fördelning aktier/räntor jag vill ligga på konstant. Men det är helt enkelt för roligt att gambla och försöka tajma..
Citera
2024-03-28, 00:54
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Jag håller helt med och jag tror inte för fem öre att jag är smartare eller vet mer än majoriteten av marknaden eller någon för den delen, dock är det väldigt frestande att som nu när globalfonderna gått upp så mycket att börja sälja av och parkera lite cash för att slänga in dom igen i nästa nedgång.

Jag tänker som så lite att det blir bra hur jag än gör, om börsen fortsätter gå upp så är det bara bra då jag ändå har det mesta på börsen, om börsen kraschar är det bara bra då jag kan slänga in mycket likvider billigt, samtidigt som det så klart emotionellt är skönare att inte se sin portfölj rasa lika mycket pga krockkudden.

Tänker att 70/30 som jag ligger nu ändå inte är en orimlig fördelning i vilket fall, och om börsen fortsätter rusa KANSKE jag går så långt som ner till 50/50, men troligtvis snarare max 60/40.

Men som du säger, egentligen borde jag inte försöka tajma utan istället hitta en fördelning aktier/räntor jag vill ligga på konstant. Men det är helt enkelt för roligt att gambla och försöka tajma..

Vad är gått upp mycket och vad är gått upp lite?

Men ombalansera kan man alltid dvs fördela risker.
Citera
2024-03-28, 07:32
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Vad är gått upp mycket och vad är gått upp lite?

Men ombalansera kan man alltid dvs fördela risker.

Enligt mig är de dryga 100% globalfonder gått upp sedan ca 5 år tillbaks mycket, och jag tror på en skaplig tillfällig nedgång inom några år, därför jag precis börjat sälja av sakta.
Citera
2024-03-28, 08:14
  #12
Medlem
Vill minnas att varje gång jag läser om folk som gjort så, blir konklusionen: ”Du kan ha tur med ett par-tre ”swingtrades” men över tid kunde du lika gärna legat kvar”.

Detta eftersom du inte vet om börsen är överköpt eller översåld. En stigande börs kan lika gärna fortsätta stiga i 2-3 år, och vice versa. Det gör att du inte kommer kunna pricka toppar och bottnar, annat än med bonnflyt.

Det som främst gör att ”swingstrategin” förlorar mot ”time in the market” över tid, är för att du missar mycket av uppgångarna. Bättre då att ligga still och månadsspara.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback