Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-03-25, 18:09
  #1
Medlem
wickyys avatar
Hallå alla, har fått något jävla problem med min katt som från egentligen ingenstans av min uppfattning börja kissa på mitt täcke. Jag vet inte om de hjälper något men hon är en ytterligt försiktigt av sig liten kattfröken som kan vara rätt så lätt lättskrämd men hon har blitt mycket mer modigare ända sedan jag skaffade henne cirka 3 år tbx.

De började föe några veckor sedan då de var främmat här hemma så kissade hon på mitt täcke.
Sen gick de ungefär två dagar tills de hände igen vid ytterligare ett tilffäle då de var främmat här hemma.

Alltid när de är gäster hemma så sticker hon till mitt rum eftersom de är där hon oftast är endå och jag stänger de två dörrarna som separerar mitt rum från resten av lägenheten så att hon förhoppningsvis störs mindre.

Och sen i samma veva samma vecka en tredje gång. Efter det så tog vi henne till veterinär som konstaterade att de inte var något fel med henne och rekommenderat att köpa sån där feliway sprej grej som man kopplar in i kontaktuttag vilket vi har satt i hennes favorrum som är mitt. Veterinären sa dessutom att antagligen så är det bara något psykologist som satt sig hos henne.

Sen dess har de gått två veckor utan några problem och jag tycker hon har blitt delvis lugnare och beteer sig lite mer lugnt och sådär med feliway sprejen men nu så idag så hoppa hon bara upp i min säng och kissa på täket igen. Innan dess så hade hon sprungit runt i mitt rum ut och in och lekt.
Dessutom så var urinet missfärgat rött vilket jag antar är blod?

JAg vet inte riktigt mer vad som är relevant men jag tycker hon går på lådan rätt så mycket och sedan att när hon väl går på lådan så brukar de knappt vara något kiss alls där efteråt. Det vill säga så kissar hon väldigt lite men väldigt ofta.

Speciellt i jämförelse med våran äldre kattfröken så kissar hon betylidgt mycket oftare men mycket mindre varje gång men på täcket så är det som att hon kissar normalt föe de e så jävla mycket haha (känns de som iaf?)


Men vafan ska man göra? Tips och råd sökes.
Känns bedrövligt att de kanske inte är något man kan lösa och konsekvenr av det.

tack på förhand
Citera
2024-03-25, 18:16
  #2
Medlem
paerras avatar
Min katt gjorde exakt samma.
Höll på ett bra tag. Det enda som verkligen hjälpte var att under ett par månaders tid ha dörren till sovrummet stängd. Och alltid tvätta sängkläderna rejält så hon inte känner lukten av tidigare.

Nu så är det helt borta.

Var bedrövligt att hon även kunde kissa samtidigt som man låg i sängen. Alltid nere vid fotändan

Edit: vi testade allt möjligt. Göra rent kattlådan extra ofta. Även byta foder etc. Enda som hjälpte var att stänga ute katten från det rummet
Citera
2024-03-25, 18:17
  #3
Medlem
Loreias avatar
Om det är rött så har hon nog definitivt någon form av irritation i urinblåsan eller urinvägarna, ring veterinären ni var hos och berätta detta.
Det låter som en kombination av något kroppsligt problem tillsammans med någon form av stress/rädsla.
Den första kissen kan ha varit av stress för att ni hade främmade människor över och hon valde sängen i stress över att kanske inte ha sin låda? Sedan kan doften sitta i för henne även om du inte känner det och det kan locka dom till att kissa igen.
Har du tvättat täcket så varmt som det bara går? Kan vara värt att hälla ättika i tvättfacket när du tvättar täcke och påslakan.
När dom har irritationer och problem med kissandet (ibland även vid bajsproblem) väljer dom ofta mjuka ytor så som täcken, soffor osv.
Citera
2024-03-25, 18:25
  #4
Avstängd
Full-Retards avatar
Utifrån mannen som pratar med katter så kan det vara att hon inte har något eget ställe där hon kan claima ownership.
Du bör t ex ordna där du bor så katten kan gå på ”hyllor” i taknivå.
Då kan katten känna sig safe då den har sitt ownership där.
Citera
2024-03-25, 18:32
  #5
Medlem
Pissar katten blod eller missfärgat så kan det vara ganska så uppenbart att den kanske försöker säga att den har ont eller något?
Gick du till veterinären efter eller före blodet kom och om efter så berättade du det för veterinären. Sånt kan hjälpa då de kan undersöka tex njurarna och urinblåsan noggrannare än de gör annars. Eller kanske rent av vet vad det är direkt?
Citera
2024-03-25, 18:52
  #6
Medlem
AnnaChiaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kapsylen1
Pissar katten blod eller missfärgat så kan det vara ganska så uppenbart att den kanske försöker säga att den har ont eller något?
Gick du till veterinären efter eller före blodet kom och om efter så berättade du det för veterinären. Sånt kan hjälpa då de kan undersöka tex njurarna och urinblåsan noggrannare än de gör annars. Eller kanske rent av vet vad det är direkt?

Detta TS.

En katt som har ont, vill ofta sätta sig på något som är mjukt, och tyvärr kan det bli täcket.

Är din katt kastrerad? Är din andra katt kastrerad? - Det är viktigt att båda katterna är kastrerade och att du inte ger någon katt p-piller, för fertila katter kissar gärna utanför.
Vad har du för kattsandsort i kattlådan? För två katter behöver du ha tre kattlådor, med finkorning klumbildande sand. Många katter reagerar på kristaller och pelletsmaterial och trivs inte med det materialet.
Men det låter som din kattflicka är sjuk, så du måste ta henne till en ordentlig undersökning hos veterinären allra först.

Pam Johnsson Bennett har flera artiklar om katter som går utanför lådan:
https://catbehaviorassociates.com/wh...ee-on-the-bed/

Även Jackson Galaxy pratar om detta på youtube och på sin hemsida:
https://www.jacksongalaxy.com/blogs/...-box-all-wrong
Citera
2024-03-25, 18:52
  #7
Medlem
wickyys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paerra
Min katt gjorde exakt samma.
Höll på ett bra tag. Det enda som verkligen hjälpte var att under ett par månaders tid ha dörren till sovrummet stängd. Och alltid tvätta sängkläderna rejält så hon inte känner lukten av tidigare.

Nu så är det helt borta.

Var bedrövligt att hon även kunde kissa samtidigt som man låg i sängen. Alltid nere vid fotändan

Edit: vi testade allt möjligt. Göra rent kattlådan extra ofta. Även byta foder etc. Enda som hjälpte var att stänga ute katten från det rummet

Ska byta till ett täcke hon inte har kissat på sen tidigare nu. De svåra med att hålla sovrumsdörren stängd är att hon vantrivs på mitt skrivbord där hon har en filt hon sover på inpricip hela tiden. De är mycket sällan hon sover någon annanstans. Så jag vet inte riktigt om de är något man bör göra iochmed att hon antagligen känner sig tryggast här.

Citat:
Ursprungligen postat av Loreia
Om det är rött så har hon nog definitivt någon form av irritation i urinblåsan eller urinvägarna, ring veterinären ni var hos och berätta detta.
Det låter som en kombination av något kroppsligt problem tillsammans med någon form av stress/rädsla.
Den första kissen kan ha varit av stress för att ni hade främmade människor över och hon valde sängen i stress över att kanske inte ha sin låda? Sedan kan doften sitta i för henne även om du inte känner det och det kan locka dom till att kissa igen.
Har du tvättat täcket så varmt som det bara går? Kan vara värt att hälla ättika i tvättfacket när du tvättar täcke och påslakan.
När dom har irritationer och problem med kissandet (ibland även vid bajsproblem) väljer dom ofta mjuka ytor så som täcken, soffor osv.

Ah vi ska ringa veterinären imorgon för tyvärr var de stängt nu. De e liksom bara vi som bor här som får se henne inpricip för hon gömmer sig för alla andra så antagligen skulle jag gissa på att de var någon form av protest första gången.

De underliga är att förra veckan så hade vi främmat här igen som varit här då hon kissade i min säng men denna gången så gjorde hon inte det.


Citat:
Ursprungligen postat av Full-Retard
Utifrån mannen som pratar med katter så kan det vara att hon inte har något eget ställe där hon kan claima ownership.
Du bör t ex ordna där du bor så katten kan gå på ”hyllor” i taknivå.
Då kan katten känna sig safe då den har sitt ownership där.

Hon äger mitt skrivbord, la en filt där när jag tog hem henne så att hon skulle kunna ligga någonstans högt och tryggt och ända sen dess har hon sovit på den filten varje dag så jag skulle väl räkna de som hennes trygga och ägda ställe. Vår andra katt fröken går sällan in i mitt rum förutom när jag släpper in henne genon mitt fönster eller hon vill säga hej.

Citat:
Ursprungligen postat av kapsylen1
Pissar katten blod eller missfärgat så kan det vara ganska så uppenbart att den kanske försöker säga att den har ont eller något?
Gick du till veterinären efter eller före blodet kom och om efter så berättade du det för veterinären. Sånt kan hjälpa då de kan undersöka tex njurarna och urinblåsan noggrannare än de gör annars. Eller kanske rent av vet vad det är direkt?

Vi var hos veterinären med henne för två veckor sen, dvs innan blod. Tog bild på de med så jag kan visa för veterinären. Som en rosa fläck i mitten och normalt färgad ring runtom kissfläckarna typ.

Jag kände mig övertygad om att de var urinvägsinfektion när hon först började med detta då många av symptomen stämde bra överrens så var lite paff att de inte var något hos veterinären men nu känner jag mig ytterst fundersam då de hänt igen samt att de händer när de inte något stress framkallande som sker (som gäster) samt blodet i kisset.
Citera
2024-03-25, 19:04
  #8
Medlem
wickyys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
Detta TS.

En katt som har ont, vill ofta sätta sig på något som är mjukt, och tyvärr kan det bli täcket.

Är din katt kastrerad? Är din andra katt kastrerad? - Det är viktigt att båda katterna är kastrerade och att du inte ger någon katt p-piller, för fertila katter kissar gärna utanför.
Vad har du för kattsandsort i kattlådan? För två katter behöver du ha tre kattlådor, med finkorning klumbildande sand. Många katter reagerar på kristaller och pelletsmaterial och trivs inte med det materialet.
Men det låter som din kattflicka är sjuk, så du måste ta henne till en ordentlig undersökning hos veterinären allra först.

Pam Johnsson Bennett har flera artiklar om katter som går utanför lådan:
https://catbehaviorassociates.com/wh...ee-on-the-bed/

Även Jackson Galaxy pratar om detta på youtube och på sin hemsida:
https://www.jacksongalaxy.com/blogs/...-box-all-wrong

Båda är kastrerade honkatter som dessutom har dagligen får gå utomhus om de vill. Oftast vill de inte gå ut vid dåligt väder men går dem utomhus så brukar de göra sina behov där med.

Vi har alltid haft en låda på två katter och de har funkat utmärkt då den stora året runt gör 90% av sina behov utomhus men de är mycket möjligt att de behövs en låda till och de är något jag nog lär införskaffa. Förutom de så använder vi sjöbogårdens kattsand i nuläget.. Aldrig använt pellets, kristaller etc.
Citera
2024-03-25, 19:31
  #9
Medlem
AnnaChiaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wickyy
Båda är kastrerade honkatter som dessutom har dagligen får gå utomhus om de vill. Oftast vill de inte gå ut vid dåligt väder men går dem utomhus så brukar de göra sina behov där med.

Vi har alltid haft en låda på två katter och de har funkat utmärkt då den stora året runt gör 90% av sina behov utomhus men de är mycket möjligt att de behövs en låda till och de är något jag nog lär införskaffa. Förutom de så använder vi sjöbogårdens kattsand i nuläget.. Aldrig använt pellets, kristaller etc.

Sjöbogårdens kattsand är ok att ha.
Om du läser på lite om katter så förstår du lite mer kring deras behov av flera kattlådor (man har forskat idag på vad katter behöver). Ofta är det när de blir sjuka eller stressade som det rinner över och de går utanför lådan. Så det är bra om man kan matcha deras behov innan det uppstår. Men som sagt, det tar kattbeteendevetarna upp i länkarna jag gav dig.

Det är inte jättebra att ha lösa utekatter om du bor i lägenhet, och särskilt inte om ena katten är sjuk och redan innan känslig och lättstressad och ev lite skygg. Du kan inte se vad hon utsätts för utomhus, och du kan inte heller ha koll på hur hennes kisseri utvecklas.

Jag hoppas att du kan få bra hjälp hos veterinär imorgon, kommer det lite kiss så är det ofta akut, men det hjälper de dig med när du ringer.
Citera
2024-03-25, 19:49
  #10
Medlem
wickyys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
Sjöbogårdens kattsand är ok att ha.
Om du läser på lite om katter så förstår du lite mer kring deras behov av flera kattlådor (man har forskat idag på vad katter behöver). Ofta är det när de blir sjuka eller stressade som det rinner över och de går utanför lådan. Så det är bra om man kan matcha deras behov innan det uppstår. Men som sagt, det tar kattbeteendevetarna upp i länkarna jag gav dig.

Det är inte jättebra att ha lösa utekatter om du bor i lägenhet, och särskilt inte om ena katten är sjuk och redan innan känslig och lättstressad och ev lite skygg. Du kan inte se vad hon utsätts för utomhus, och du kan inte heller ha koll på hur hennes kisseri utvecklas.

Jag hoppas att du kan få bra hjälp hos veterinär imorgon, kommer det lite kiss så är det ofta akut, men det hjälper de dig med när du ringer.

Jo jag brukar läsa på en del just när man undrar så har redan läst en del som sagts här. Läste på som fan om urinvägsinfektion haha. Sen tycker jag de e kul å läsa om hur man kan lära sig försöka förstå dem osv så e la helt ok kunnig. Tycker jag är rätt bra på att avläsa mina katter oftast.
Men man lär sig alltid nå nytt.

Lägenhet och lägenhet, de är ett lugnt bostadsrätt område som inte är väldigt tätbebott. Den äldre kattfröken är rätt så självständig av sig och modig. Vår yngre (hon som nu kissar i sängen) håller sig för de mesta bara i vår trädgård därr hon även går på toa i rabatten. Växer något oerhört bra där
Annars brukar hon följa me den äldre runt haha.

Tycker de är så underligt bara att veterinären inte upptäckte nåt när vi var där föe 2 veckor sen. Enda inpricip samma beteende, symptom osv förutom att skillnaden är att nu är de blod i urinet. Kan ju varit eventuellt blod i urinet förut med bara att man inte märkt de i lådan möjlitvis.

För de mesta så e våra katter inomhus men ibland vill de ju gå ut när de e fint väder :P
Citera
2024-03-25, 21:30
  #11
Medlem
Jag läste på Facebook tips om att köpa Sanera lukt från märket Jape. 80 spänn.
Du sprutar det på ytan där katten kissat och lukten försvinner i typ enzymerna så katten går inte tillbaka o kissar där.
Vanlig tvätt räcker inte.
Ta katten till veterinären och kolla upp om hen är sjuk.
Citera
2024-04-01, 20:44
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wickyy
Men vafan ska man göra?

tack på förhand

Hej!
Hon kan ha separationsångest. Min kompis katt gjorde nämligen precis samma sak. Avhjälptes genom att ställa kattlådan i sängen och sedan successivt flytta den länge och längre bort.
Kattsand i sängen är ju mindre kul men kattkissär kanske än värre?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback