Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-03-24, 07:37
  #1
Medlem
Behöver extender för min router som är i källaren inte når alla rum. Har ni något förslag på bra extenders som funkar upp till 500 Mbit?

Läste om netgear ex7000 men verkar inte finnas att köpa i Sverige?
Bara tp link domimerar här tydligen?
Citera
2024-03-24, 08:53
  #2
Medlem
Strunta i extender
Deco x50 fixar biffen
Citera
2024-03-24, 09:12
  #3
Medlem
PalmeKillers avatar
Extender fungera dåligt. Köp en mesh, som föregående inlägg är TP Deco serier en bra lösning. Finns i olika prisklasser , snacka med kjelle.
Citera
2024-03-24, 10:18
  #4
Medlem
joceks avatar
Deco är bra, extrem räckvid även utomhus på dem. Jag har dock problem med just Deco med mina Shelly HA-grejjer, så sysslar du med hemautomation så kontrollera att den mesh du köper är kompatibel.
Citera
2024-03-24, 11:27
  #5
Medlem
PeterNosters avatar
Vertikal täckning är svårt för alla routrar. Du behöver dra kabel mellan våningarna och ha accesspunkter på varje våning där du behöver WiFi.

En antennpinne strålar knappt något från toppen.
Citera
2024-03-24, 20:33
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Vertikal täckning är svårt för alla routrar. Du behöver dra kabel mellan våningarna och ha accesspunkter på varje våning där du behöver WiFi.

En antennpinne strålar knappt något från toppen.

Har flertalet kablar draget till övervåningen.
Kan jag sätta en ny router i en av dom också?
Citera
2024-03-25, 09:07
  #7
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BiffenmedstortB
Har flertalet kablar draget till övervåningen.
Kan jag sätta en ny router i en av dom också?

Ja, men då så.

Du sätter en accesspunkt, AP, på varje våning. Du kan göra en AP av en router. Det har bara med hur den är inkopplad.

Först loggar du in på den routern som ska bli AP och stänger av funktionen DHCP. Du kan behöva ställa in routerns Default Gateway adress så att den inte kolliderar med din huvudrouter. Brukar vara 192.168.0.1 så ändra till 192.168.1.1 eller tvärtom. Slå på WiFi och välj en SSID.

Sen kopplar du in en LAN-port på din AP till en LAN-port på din huvudrouter och vips har du en AP.

Det finns även nyare routrar som går att ställa in så de blir en AP men beskrivningen ovan gäller generellt.

DHCP är den funktion i en router som delar ut IP-adresser. När du ska koppla LAN mot LAN så vill båda dela ut adress men det vill inte du.
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2024-03-25 kl. 09:09.
Citera
2024-03-27, 06:14
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Ja, men då så.

Du sätter en accesspunkt, AP, på varje våning. Du kan göra en AP av en router. Det har bara med hur den är inkopplad.

Först loggar du in på den routern som ska bli AP och stänger av funktionen DHCP. Du kan behöva ställa in routerns Default Gateway adress så att den inte kolliderar med din huvudrouter. Brukar vara 192.168.0.1 så ändra till 192.168.1.1 eller tvärtom. Slå på WiFi och välj en SSID.

Sen kopplar du in en LAN-port på din AP till en LAN-port på din huvudrouter och vips har du en AP.

Det finns även nyare routrar som går att ställa in så de blir en AP men beskrivningen ovan gäller generellt.

DHCP är den funktion i en router som delar ut IP-adresser. När du ska koppla LAN mot LAN så vill båda dela ut adress men det vill inte du.

Låter grymt bra, ska testa.
Citera
2024-03-28, 21:15
  #9
Medlem
Ett råd!

Skippa MESH teknik då "rena" accesspunkter som drivs av sk "POE" oftast är det bästa alternativet.
Ubiquiti har grymma produkter.

Kika på senaste Ubiquiti Unifi U7 Pro Accesspunkt med Wifi 7

Kjell&Company säljer Ubiquitis prylar.

Lycka till!
Citera
2024-03-28, 22:30
  #10
Medlem
hashs avatar
Jag är lika förvånad varje gång när Flashback-användare föreslår TP-Link produkter
Citera
2024-03-29, 23:41
  #11
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Jag är lika förvånad varje gång när Flashback-användare föreslår TP-Link produkter

Ven bryr sig om att du blir förvånad?
Orsak?
Citera
2024-03-30, 07:35
  #12
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Ven bryr sig om att du blir förvånad?
Orsak?

Du tycks inte förstå att du säljer ut ditt rövhål till Kina, men även en dag faller du till insikt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback