Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-03-18, 18:31
  #1
Medlem
Split-eds avatar
Jag har ett enerverande problem med min Xperia 10V, telefonen är inte ens 1 år gammal, och den har ett jävla fenomen att om jag öppnar en app, exempelvis Facebook, och sen byter till en annan app, exempelvis Outlook, och sedan växlar tillbaka till Facebook så har den helt tappat minnet från den appen.

Kan vara väldigt jobbigt, exempelvis om jag är här på Flashback och skriver det här inlägget, och sedan växlar till att gå in och skriva ett sms, och sedan går tillbaka till flashback efter en minut så har den tappat minnet och måste ladda om sidan helt och hållet..

Eller om jag scrollar ett forum på Facebook, och sedan går ur appen för att översätta ett ord i Chrome eller liknande, så tappar den helt vart jag var i Facebook och kan tillochmed ladda om startsidan.

Jag har provat att göra en hård omstart, radera cache, testat att radera ett antal appar och installera om dom, men ingenting hjälper.

Jag är nöjd med telefonen i övrigt och har ingen lust att byta och avbryta abonnemanget, och det närmsta tipset jag fick via Sony var att göra en total reset av telefonen till det stadiet att den vore som ny, och att innan detta göra en backup av telefonen.

Frågorna jag ställer:

Har någon varit med om något liknande? Hur löste ni problemet? Gick det inte att lösa?
Om jag gör en fullständig backup, försvinner då bank-id, och hur förhindrar jag det så jag slipper åka ner på banken för att lösa det?

Jävla telefonjävel, jag är så nöjd i övrigt och har haft Sony telefoner i över 15 år och INGEN har haft något sånt här strul..
Citera
2024-03-18, 19:30
  #2
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Split-ed
Om jag gör en fullständig backup, försvinner då bank-id, och hur förhindrar jag det så jag slipper åka ner på banken för att lösa det?
Ja bankid försvinner men har du inte någon gammal mobil /surfplatta eller någon du kan låna av? I så fall kan du installera bankid där också och kan använda sen för att aktivera igen istället för att behöva åka till banken.
Kolla så att du har senaste säkerhetsuppdatering från Sony och hjälper inte återställning så kanske ända lösningen är att roota och lägga in custom rom t.ex LineageOS.
Citera
2024-03-18, 19:31
  #3
Medlem
Mike.Andersens avatar
Jag tror att det där är en funktion för att frigöra minne från enheten. Den dök upp i samband med någon Google uppdatering.

Jag har ett likadant problem på samtliga Android enheter. Tyvärr så går det inte att avaktivera funktionen på mobila enheter.
Citera
2024-03-18, 21:09
  #4
Medlem
Split-eds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Ja bankid försvinner men har du inte någon gammal mobil /surfplatta eller någon du kan låna av? I så fall kan du installera bankid där också och kan använda sen för att aktivera igen istället för att behöva åka till banken.
Kolla så att du har senaste säkerhetsuppdatering från Sony och hjälper inte återställning så kanske ända lösningen är att roota och lägga in custom rom t.ex LineageOS.

Jo jag har säkert en gammal mobil jag kan bruka, tack för tipset!

Vad innebär roota? Vad är fördelarna/nackdelarna och hur invecklat är det?
Citera
2024-03-18, 21:11
  #5
Medlem
Split-eds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mike.Andersen
Jag tror att det där är en funktion för att frigöra minne från enheten. Den dök upp i samband med någon Google uppdatering.

Jag har ett likadant problem på samtliga Android enheter. Tyvärr så går det inte att avaktivera funktionen på mobila enheter.

Du kan fan ha rätt, för det här dök upp helt uppochner! Det var inte såhär från början, jag tänkte att det var en Android uppdatering som gått snett eller något?

Finns det någon info om det här problemet? Någonting måste ju gå att göra åt det för det kan ju inte bara vara du och jag som lider av problemet?
Citera
2024-03-18, 23:25
  #6
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Split-ed
Du kan fan ha rätt, för det här dök upp helt uppochner! Det var inte såhär från början, jag tänkte att det var en Android uppdatering som gått snett eller något?

Finns det någon info om det här problemet? Någonting måste ju gå att göra åt det för det kan ju inte bara vara du och jag som lider av problemet?

Jag tror att det började när Google Chrome fick en funktion som inaktiverar flikar i bakgrunden för att spara ström på enheten.

Tyvärr så verkar det också drabba appar med webbaserat innehåll. Dessa appar använder sig av funktionen WebView i Google.

Jag har sökt och det här har också drabbat enheter med ChromeOS, men där går det att stänga av eller lägga till ett undantag.
Citera
2024-03-18, 23:56
  #7
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Split-ed
försvinner då bank-id

Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Ja bankid försvinner men har du inte någon gammal mobil /surfplatta eller någon du kan låna av? I så fall kan du installera bankid där också och kan använda sen för att aktivera igen istället för att behöva åka till banken.

Kan man göra det offline, i flygplansläge? Att koppla upp gamla mobiler och surfplattor, som inte längre får säkerhetsuppgraderingar kan ju vara lite lurigt.

Jag skulle oavsett starta utan SIM-kort, och med lokalens wifi-accesspunkt avstängd. Och är det så att man måste gå online för bank-id-skiten, ja då bör man i alla fall stänga ner och avinstallera alla meddelandetjänster, inklusive mail om den är konfigurerad, innan man slår på wifi i lokalen igen. SIM-kort skulle jag avråda ifrån att stoppa i.
Citera
2024-03-19, 00:03
  #8
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Split-ed
Jo jag har säkert en gammal mobil jag kan bruka, tack för tipset!

Vad innebär roota? Vad är fördelarna/nackdelarna och hur invecklat är det?
Bra då löser det sig nog med bankid ...När man rootar så låser man upp skyddet för att kunna installera andra OS än det som tillverkaren lagt in från början.
Fördelar kan vara att det ibland är stabilare, snabbare och ge nyare version av Android än de uppdateringar som man annars får men nackdel kan vara att man bryter garantin (om man inte ändrar tillbaka) vid inlämning, ibland blir det andra problem istället samt att den kan bli obrukbar om man gör fel.
Det finns en del guider på Youtube om du vill se tillvägagångssätt t.ex https://youtu.be/68gWkv6S8II?si=8GftWIbDqsw6S6dP
Citera
2024-03-19, 00:27
  #9
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Kan man göra det offline, i flygplansläge? Att koppla upp gamla mobiler och surfplattor, som inte längre får säkerhetsuppgraderingar kan ju vara lite lurigt.
Tyvärr måste man vara online vid själva aktiveringen, glömde också ta upp att vissa banker kräver att enheten har NFC samt lägst Android 7 / iOS 13 men min bank (Skandia) lät mig installera utan NFC på surfplattan rätt nyligen när jag aktiverade från mobilen.
Citera
2024-03-19, 00:31
  #10
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Tyvärr måste man vara online vid själva aktiveringen, glömde också ta upp att vissa banker kräver att enheten har NFC samt lägst Android 7 / iOS 13 men min bank (Skandia) lät mig installera utan NFC på surfplattan rätt nyligen när jag aktiverade från mobilen.

Ah. NFC i sig är ju ingen stor risk. Men ett sånt krav sollar ju bort en hel del gamla grejer.
Citera
2024-03-19, 07:41
  #11
Medlem
Innan du resetar, vilket är något av en blanket-lösning som ofta inte har någon effekt:
Jag har samma mobil och hade problemet från början men det försvann med uppdateringar.
Kolla så det absolut senaste är uppdaterat, inte bara system updates utan även Google Play System updates, detta kan ibland sega.
(Settings -> About phone -> Android version)

obs! Säkerställ också att du inte har Stamina-mode påslaget, detta består av bl.a. en appkiller som ganska aggressivt dödar appar i bakgrunden, men detta är hela syftet med funktionen.
Citera
2024-03-19, 09:08
  #12
Moderator
Chantres avatar
Telefoni, surfplattor och läsplattor --> Telefoner, surf- och läsplattor: felsökning och problem
/Moderator
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback