Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-12, 14:28
  #1
Medlem
Hej!

Jag har en äldre skärm, en VG248. Den stödjer 144Hz vilket jag har haft innan via Display Port kabel. Dumsnål som jag var så köpte jag en 1m kabel som nu har slitit ut sig då den antagligen har legat för spänd och nu får jag ingen signal genom min DP kabel.

Jag köpte en helt ny DP kabel och det funkar fortfarande inte. Jag misstänker att de två ingångarna i grafikkortet är trasiga.

Jag har ett Nvidia GeForce GTX 1080 Ti GPU och denna har två ingångar för HDMI och två ingångar för Display Port.

Eftersom min skärm (så vart jag vet) bara stödjer 60Hz med HDMI så måste jag alltså köra med en DP Kabel eller en DVI-D (Single eller Dual? Ingen aning)

Jag bytte då min DP-kabel till en DVI-D Single Link men såklart funkade inte den att koppla från Moderkortet (även om jag har en port där för just DVI) fanns ju ingen sån port till grafikkortet..


Vad jag har hört så ska man inte koppla skärm till moderkort men jag testade iaf..


Så nu är min fråga:

Kan jag köpa en sån här kabel Adapterkabel DVI till HDMI eller eventuellt en sån här DVI-D till HDMI-adapter Exibel för att uppnå 144Hz eller måste jag köpa ny skärm?


Jag tänker jag frågar här så slipper jag springa och köpa något jag är osäker på en tredje gång.


Mvh!


Edit: Såg nu att Adapterkabel DVI till HDMI kabeln jag länkade bara har stöd för 60Hz... Men funkar den andra adaptern tro??
__________________
Senast redigerad av Snarkomanen 2024-03-12 kl. 14:48.
Citera
2024-03-12, 16:38
  #2
Medlem
Tråd kan låsas. Det funkade genom att ta bort strömkabeln från monitorn för att sedan ansluta en ny DP-kabel.

Problemet var att den gamla DP kabeln var sönder och när jag testade första gången med en ny hann nog inte monitorn "tänka" löste det som sagt med att ta bort och återansluta strömmen i den.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback