Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-03-05, 19:05
  #1
Medlem
Har ej köpt biljett än. Men blir nog nån gång i maj/juni.
Borde komma undan med 15tkr för biljettpris, tror jag.

Bortsett från det, eftersom det är första gången, ville fråga lite om tips ang budget. Ska som sagt vara i Bangkok. Min tanke är att hyra via airbnb nån studio på typ 30/35kvm, relativt centralt. Inget fancy. Viktigt att man kan laga egen mat, så nån kokvrå behövs.

Lite sökning gav några bra träffar på allt mellan 5tkr till 15tkr. Låter det rimligt?

Maten alltså: laga lite själv, ibland går på nån ej så dyr restaurang/street food. Gå runt lite, ta nån bärs här och där. Så, dessa kostnader är jag intresserad av.Blanda inte in saker som sex snälla.

Utifrån dessa "krav/planer" och bortsett från flygresan, vad kan man rimligen komma undan med på en månad?

Har ni annars några andra tips, typ vad man ska se upp för, för en som åker dit för första gången, är ni välkomna att berätta det.
Citera
2024-03-05, 19:25
  #2
Medlem
Tratten52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sergioramos10111
Har ej köpt biljett än. Men blir nog nån gång i maj/juni.
Borde komma undan med 15tkr för biljettpris, tror jag.

Bortsett från det, eftersom det är första gången, ville fråga lite om tips ang budget. Ska som sagt vara i Bangkok. Min tanke är att hyra via airbnb nån studio på typ 30/35kvm, relativt centralt. Inget fancy. Viktigt att man kan laga egen mat, så nån kokvrå behövs.

Lite sökning gav några bra träffar på allt mellan 5tkr till 15tkr. Låter det rimligt?

Maten alltså: laga lite själv, ibland går på nån ej så dyr restaurang/street food. Gå runt lite, ta nån bärs här och där. Så, dessa kostnader är jag intresserad av.Blanda inte in saker som sex snälla.

Utifrån dessa "krav/planer" och bortsett från flygresan, vad kan man rimligen komma undan med på en månad?

Har ni annars några andra tips, typ vad man ska se upp för, för en som åker dit för första gången, är ni välkomna att berätta det.

Jag brukar stå ut i max 3 dagar där, det är inte mycket att se. Pattaya är roligare. Men jag kan rekommendera ett besök på skybaren på Lebua hotell som är svårslaget.
Citera
2024-03-05, 19:56
  #3
Avstängd
991ESSs avatar
Finns massor att göra i BK, 1 månad är perfekt, tröttnar du på city livet ett tag är det bara ta en taxi till Bangsaen Beach, eller en längre trip till jomtien.

Bangsaen Beach, nära Bangkok
https://youtu.be/1yQKe-ArnCM?si=tlnfWeWhkj1T76PB
https://www.youtube.com/watch?v=fXrwm9yqVY0
__________________
Senast redigerad av 991ESS 2024-03-05 kl. 20:19.
Citera
2024-03-05, 20:28
  #4
Medlem
BMI50s avatar
Inte lönt att klabba med Airbnb för bara en månad. Tysta dubbelrum på hotell med allt inkluderat förutom frukost finns 2 stenkast från Nana BTS station för 4400 sek för en månad med nuvarande växelkurs.
Citera
2024-03-05, 20:38
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BMI50
Inte lönt att klabba med Airbnb för bara en månad. Tysta dubbelrum på hotell med allt inkluderat förutom frukost finns 2 stenkast från Nana BTS station för 4400 sek för en månad med nuvarande växelkurs.
Vad är som är fel med airbnb?
Om man vill ha mer privacy, laga mat själv, då är det väl airbnbn som gäller?
Har du länk till hotellet förresten?
Citera
2024-03-05, 20:44
  #6
Medlem
Antexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sergioramos10111
Har ej köpt biljett än. Men blir nog nån gång i maj/juni.
Borde komma undan med 15tkr för biljettpris, tror jag.

Bortsett från det, eftersom det är första gången, ville fråga lite om tips ang budget. Ska som sagt vara i Bangkok. Min tanke är att hyra via airbnb nån studio på typ 30/35kvm, relativt centralt. Inget fancy. Viktigt att man kan laga egen mat, så nån kokvrå behövs.

Lite sökning gav några bra träffar på allt mellan 5tkr till 15tkr. Låter det rimligt?

Maten alltså: laga lite själv, ibland går på nån ej så dyr restaurang/street food. Gå runt lite, ta nån bärs här och där. Så, dessa kostnader är jag intresserad av.Blanda inte in saker som sex snälla.

Utifrån dessa "krav/planer" och bortsett från flygresan, vad kan man rimligen komma undan med på en månad?

Har ni annars några andra tips, typ vad man ska se upp för, för en som åker dit för första gången, är ni välkomna att berätta det.

Du har inte angivit några krav.

Men om vill bo bekvämt och inte i något råtthål så skulle jag välja hotell.
Och något som ligger runt 10.000 kronor för en månad.

Då kan du bo ”centralt” med bekväm säng, städning och en del andra bekvämligheter.
Boka direkt med hotellet och dom ger rabatt om du stannar en månad.

Som andra skriver så är det inte värt att strula med någon condo.

Nu kommer folk skriva att du kan bo på allt från hostel till lyxhotell och det stämmer.
Därför blir första resan alltid ett experiment.

Du kan t ex boka 2 nätter från Sverige och sedan gå runt och titta ut ett hotell med läge som du gillar.
Maj/juni är inte högsäsong så det går bra.
Citera
2024-03-05, 20:45
  #7
Medlem
skumt åka till Bangkok 1 månad för att laga mat ock få vara ifred
Citera
2024-03-05, 20:53
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tratten52
Jag brukar stå ut i max 3 dagar där, det är inte mycket att se. Pattaya är roligare. Men jag kan rekommendera ett besök på skybaren på Lebua hotell som är svårslaget.

Inet mycket att se i Bangkok men rekommenderar Pattaya som ju egentligen är en stor bordell
Citera
2024-03-05, 22:32
  #9
Medlem
vet du om att du planerar att åka i slutet på värmeperioden /början på regnperioden ?

jag gillar området runt khaosan road soi rambuttri går nog få ett hyffsat ock billigt rum den tiden speciellt om du hyr ett par veckor eller mer
Citera
2024-03-05, 22:32
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antex
Du har inte angivit några krav.

Men om vill bo bekvämt och inte i något råtthål så skulle jag välja hotell.
Och något som ligger runt 10.000 kronor för en månad.

Då kan du bo ”centralt” med bekväm säng, städning och en del andra bekvämligheter.
Boka direkt med hotellet och dom ger rabatt om du stannar en månad.

Som andra skriver så är det inte värt att strula med någon condo.

Nu kommer folk skriva att du kan bo på allt från hostel till lyxhotell och det stämmer.
Därför blir första resan alltid ett experiment.

Du kan t ex boka 2 nätter från Sverige och sedan gå runt och titta ut ett hotell med läge som du gillar.
Maj/juni är inte högsäsong så det går bra.

Om man behöver laga egen mat, av hälsoskäl. Och man vill ha privacy. Vad är det som är fel med airbnb? Brukar condo vara dåligt val? På vilket sätt?
En studio på 30kvm på 7-8tkr, ganskla centralt: varför är det dåligt val?
Citera
2024-03-05, 22:35
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
vet du om att du planerar att åka i slutet på värmeperioden /början på regnperioden ?

jag gillar området runt khaosan road soi rambuttri går nog få ett hyffsat ock billigt rum den tiden speciellt om du hyr ett par veckor eller mer

Det blir troligtvis nån gång i juni. Och det ser ut det är då det börjar regnsäsong tyvärr.
Citera
2024-03-05, 22:36
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
skumt åka till Bangkok 1 månad för att laga mat ock få vara ifred

Måste äta speciell mat av hälskoskäl. Sa inte jag vill vara ifred, utan ska chilla. Inte så att jag ska stanna hemma hela månaden.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f3592668

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback