Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-03-05, 12:00
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Jag tänker köpa begagnade grejer, inte nytt på Reference Audio eller Hi-Fiklubben.

Faktum kvarstår ändå. Rätt förstärkare med fel högtalare, och vise versa, blir dåligt i slutet.

Dayton har också donglar likt de jag länkade till, har en artikel i What hifi. Man gör bra saker om man hamnar i det magazinet. https://www.google.com/search?q=dayt...t=gws-wiz-serp

Audio Pro gjorde sådana förut. De kan ju finnas på begagnatmarknaden, jag sålde mina så för några år sedan. Suverän produkt då man slipper allt vad sladd heter men ändå med bibehållen ljudkvalitet.
Citera
2024-03-05, 12:02
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Jag tänker köpa begagnade grejer, inte nytt på Reference Audio eller Hi-Fiklubben.


Reference Audio säljer begagnat, genomgånget med garanti.
Citera
2024-03-05, 16:32
  #15
Medlem
Alla ljudkort de senaste 20 åren har väl vanliga analoga utgångar (3.5mm) för front, bak (surround), center och subwoofer?

Vad är problemet att använda dessa och koppla in i en förstärkare alternativt direkt till ett högtalarsystem?

Någonstans måste ljudet konverteras från digitalt till analogt (du kan inte lyssna digitalt) så hela grejen med nya anslutningar är mestadels bara bullshit. En jävla kabel till en högtalare är allt du behöver.
Citera
2024-03-05, 19:40
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Befintlig utrustning:
Stationär dator med B&O ljudkort.
Som skärm en vanlig tv, 55” via HDMIsladd.
Jag vill koppla in ett 5:1 högtalarsystem till datorn; hur göra?
Bra ljud önskas såklart, men diskretion är en hederssak, dvs en så liten kopplingsmackapär som möjligt.

Beror på, tekniskt sett kan du köra allt genom hdmi sladden....vet inte riktigt hur dan setup du har... förlåt

Men annars om du vill ha digitalt ljud och ditt ljudkort stödjer det, kan man alltid köra tos link eller ngt annat digitalt...

Vad har ditt ljudsystem för utgångar? Alltså vad kan ditt ljudsystem skicka ut?
Citera
2024-03-05, 22:12
  #17
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrayPagan
Alla ljudkort de senaste 20 åren har väl vanliga analoga utgångar (3.5mm) för front, bak (surround), center och subwoofer?

Vad är problemet att använda dessa och koppla in i en förstärkare alternativt direkt till ett högtalarsystem?

Någonstans måste ljudet konverteras från digitalt till analogt (du kan inte lyssna digitalt) så hela grejen med nya anslutningar är mestadels bara bullshit. En jävla kabel till en högtalare är allt du behöver.
Du menar så här?

LGR - Creative Surround Station: Late 90s Quadraphonic PC Gaming!
https://www.youtube.com/watch?v=bRWWEuNNq14

Jag vet inte om det är möjligt att koppla in saker analogt på det sättet med modern hårdvara.
Citera
2024-03-06, 01:23
  #18
Medlem
tomatlarss avatar
hdmi är ju överlägset idag kolla om din tv har ett hdmi ARC/eARC port är ganska vanligt idag och i så fall köp en förstärkare som är kompatibel med två hdmi uttag så kopplar du en kabel mellan datorn och förstärkaren och en mellan förstärkaren och tvn till ARC uttaget. Ska inte vara några problem att ha tvn avstängd men kan hända att du får starta förstärkaren igen efter att tvn är avstängd för de brukar synka sig så de båda startar och stänger av när man stänger av och på tvn.
Citera
2024-03-06, 08:37
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Du menar så här?

LGR - Creative Surround Station: Late 90s Quadraphonic PC Gaming!
https://www.youtube.com/watch?v=bRWWEuNNq14

Jag vet inte om det är möjligt att koppla in saker analogt på det sättet med modern hårdvara.

Inte specifikt den hårdvaran men ja, samma sak fast med 5.1 istället för 4.1.

Alla moderna stationära datorer har fortfarande samma portar och lär fortsätta ha lång tid framåt.

Med en laptop är det värre, de brukar bara ha en stereo 3.5mm. Där måste man ha en annan lösning om man vill ha surround. Jag förutsatte (kanske felaktigt) att det handlade om en stationär dator.
Citera
2024-03-06, 11:06
  #20
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrayPagan
Inte specifikt den hårdvaran men ja, samma sak fast med 5.1 istället för 4.1.

Alla moderna stationära datorer har fortfarande samma portar och lär fortsätta ha lång tid framåt.

Med en laptop är det värre, de brukar bara ha en stereo 3.5mm. Där måste man ha en annan lösning om man vill ha surround. Jag förutsatte (kanske felaktigt) att det handlade om en stationär dator.
Det är på väg bort på moderna moderkort också. Vissa saker dröjer sig kvar, främst på gaming-moderkort. Typ PS/2-kontakter. Antar att det är för att de vill bevara kompatibilitet för äldre gaming-tillbehör. Så det finns kanske analoga utgångar för surround på vissa moderna moderkort.

Tror det är värre på mottagarsidan, kollade lite snabbt på Elgigantens sida, hittade någon Sony-maskin som hade åtta HDMI-kontakter på baksidan. Men inga analoga ingångar för surround vad jag kunde se.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback