Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-03-05, 09:26
  #1
Medlem
Vitiss avatar
Befintlig utrustning:
Stationär dator med B&O ljudkort.
Som skärm en vanlig tv, 55” via HDMIsladd.
Jag vill koppla in ett 5:1 högtalarsystem till datorn; hur göra?
Bra ljud önskas såklart, men diskretion är en hederssak, dvs en så liten kopplingsmackapär som möjligt.
Citera
2024-03-05, 09:31
  #2
Medlem
SchrodingersPizzas avatar
Det beror givetvis på vad du har för utgångar på datorn och ingångar på högtalarsystemet. Eventuellt kan du även använda en optisk kabel mellan TV och högtalarsystemet, om hårdvaran stödjer det och du skickar 5.1 ljud via HDMI. Men utan mer info om all din hårdvara så är det svårt att hjälpa till.
Citera
2024-03-05, 09:56
  #3
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SchrodingersPizza
Det beror givetvis på vad du har för utgångar på datorn och ingångar på högtalarsystemet. Eventuellt kan du även använda en optisk kabel mellan TV och högtalarsystemet, om hårdvaran stödjer det och du skickar 5.1 ljud via HDMI. Men utan mer info om all din hårdvara så är det svårt att hjälpa till.

Jag vill koppla systemet t datorn
Den har USB, HDMI samt 3 "pigghål" för ljud in / ut och fan vet.
Citera
2024-03-05, 10:01
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Jag vill koppla systemet t datorn
Den har USB, HDMI samt 3 "pigghål" för ljud in / ut och fan vet.
Vad är ett B&O Ljudkort, mig veterligen har Bang & Olufsen alddigt gjort någora ljudkort för datorer.

Men framförallt vad har 5.1 systemet för ingångar? vilket märke och modell är det på 5.1 systemet?
Citera
2024-03-05, 10:14
  #5
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xenion
Vad är ett B&O Ljudkort, mig veterligen har Bang & Olufsen alddigt gjort någora ljudkort för datorer.

Men framförallt vad har 5.1 systemet för ingångar? vilket märke och modell är det på 5.1 systemet?

Det är en HPdator.
Jag valde mellan inbyggd blåtand och B&O ljudkort, och valde det senare.
Köpte sen en blåtandsdongel som jag kopplade in i ett USButtag.

Oklart vilket (begagnat) system jag ska köpa, men jag gillar JAMO, Elac, Audio Pro m.fl.
Små.

Jag antar att jag måste köpa en förstärkare, och jag vill ha en liten med bra ljud överföring.
Citera
2024-03-05, 10:36
  #6
Medlem
BackToHegels avatar
Generellt är det HDMI som gäller idag. Tidigare var optiskt vanligt (toslink) och mitt surroundsystem är fortfarande inkopplat så. Men toslink är på väg bort på datorerna, HDMI har tagit över funktionen.

Köper du en vanlig surroundförstärkare idag så kommer den ha en HDMI-ingång och standard är nog att man kopplar datorn till förstärkaren med HDMI och förstärkaren till TVn med HDMI.

Ditt ljudkort är inte med i loopen egentligen.
Citera
2024-03-05, 10:44
  #7
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Generellt är det HDMI som gäller idag. Tidigare var optiskt vanligt (toslink) och mitt surroundsystem är fortfarande inkopplat så. Men toslink är på väg bort på datorerna, HDMI har tagit över funktionen.

Köper du en vanlig surroundförstärkare idag så kommer den ha en HDMI-ingång och standard är nog att man kopplar datorn till förstärkaren med HDMI och förstärkaren till TVn med HDMI.

Ditt ljudkort är inte med i loopen egentligen.

Men jag vill kunna stänga av skärmen medan jag lyssnar på något datorn spelar upp, så tv’n / skärmen ska stå utanför ljudsystemet.

Nämn en liten förstärkare med bra ljudåtergivning.
Det är 30 år sedan jag hade en. NAD var det nog.
Citera
2024-03-05, 10:59
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Jag vill koppla systemet t datorn
Den har USB, HDMI samt 3 "pigghål" för ljud in / ut och fan vet.

Trådlöst från dator till receiver: https://www.kungstv.se/produkt/audioengine-w3
Citera
2024-03-05, 11:01
  #9
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Men jag vill kunna stänga av skärmen medan jag lyssnar på något datorn spelar upp, så tv’n / skärmen ska stå utanför ljudsystemet.

Nämn en liten förstärkare med bra ljudåtergivning.
Det är 30 år sedan jag hade en. NAD var det nog.
Ja, har du kopplat HDMI-sladden mellan datorn och förstärkaren så behöver inte TVn vara igång. Kopplingen mellan förstärkaren och TVn är för bilden. Både ljud och bild skickas ju digitalt via HDMI.

Jag har ett system där jag både har en enkel stereo-förstärkare för musik, samt en fetare surroundförstärkare för 5.1. Jag lyssnar på musik i 2.0, oftast film i 2.0 också. Men när jag vill kan jag dra igång allt och ha hemmabio. Frontarna drivs av stereo-förstärkaren, även då jag kör 5.1.

Kan inte tillräckligt mycket om det här för att kunna föreslå vad du ska köpa tyvärr. Jag har en Rega-förstärkare och en surroundreciever från Harman Kardon. Fick hjälp av en kompis med lite koll när jag köpte detta för ganska länge sen.
Citera
2024-03-05, 11:01
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Men jag vill kunna stänga av skärmen medan jag lyssnar på något datorn spelar upp, så tv’n / skärmen ska stå utanför ljudsystemet.

Nämn en liten förstärkare med bra ljudåtergivning.
Det är 30 år sedan jag hade en. NAD var det nog.

Budget?

Förstärkarens kvalitet beror till viss del ju på vilka högtalare du köper.
Citera
2024-03-05, 11:38
  #11
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Ja, har du kopplat HDMI-sladden mellan datorn och förstärkaren så behöver inte TVn vara igång. Kopplingen mellan förstärkaren och TVn är för bilden. Både ljud och bild skickas ju digitalt via HDMI.

Jag har ett system där jag både har en enkel stereo-förstärkare för musik, samt en fetare surroundförstärkare för 5.1. Jag lyssnar på musik i 2.0, oftast film i 2.0 också. Men när jag vill kan jag dra igång allt och ha hemmabio. Frontarna drivs av stereo-förstärkaren, även då jag kör 5.1.

Kan inte tillräckligt mycket om det här för att kunna föreslå vad du ska köpa tyvärr. Jag har en Rega-förstärkare och en surroundreciever från Harman Kardon. Fick hjälp av en kompis med lite koll när jag köpte detta för ganska länge sen.

Jag tror att det fetade är nyckelordet!
HDMI från datorn till surroundförstärkaren, resten är "sen gammalt".
Egentligen borde jag kunna detta, men lättjan / demensen ökar för varje år.
Citera
2024-03-05, 11:40
  #12
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bryling
Budget?

Förstärkarens kvalitet beror till viss del ju på vilka högtalare du köper.

Jag tänker köpa begagnade grejer, inte nytt på Reference Audio eller Hi-Fiklubben.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback