Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-03-02, 13:07
  #1
Medlem
Hej!
Jag tänkte koppla in mitt gamla PSone (slim-versionen, den har inget SCART-uttag), men jag har problem med att få det att fungera så jag tar tacksamt emot hjälp!
Jag har en LG NanoCell TV som saknar uttag för RCA, så jag skaffade en adapter (denna: https://www.kjell.com/se/produkter/k...ll-hdmi-p69173) som jag kopplade in med HDMI i själva TV:n. Men jag får det inte att funka, skärmen lyser i blått och det står bara "No signal". Jag har testat att byta olika HDMI-uttag men det verkar inte göra någon skillnad.
Jag har slagit på och av både TV:n och konsolen flera gånger och jag hör att konsolen låter (den verkar fungera så vitt jag kan se), men inget händer på skärmen och det kommer inget ljud.
Har någon något bra tips på hur jag kan få det att fungera?
Tack på förhand!
Citera
2024-03-02, 13:34
  #2
Medlem
tomatlarss avatar
Har du komit ihåg strömmen till omvandlaren?
Citera
2024-03-02, 13:37
  #3
Medlem
Japp!
Citera
2024-03-02, 13:38
  #4
Medlem
tomatlarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snutten12
Japp!
har du provat att ändra mellan 1080 och 720 med knappen på sidan?
Citera
2024-03-02, 13:40
  #5
Medlem
Ja, har testat bägge men ingen av dem fungerar. Det är samma blå skärm med "No signal" som dyker upp.
Citera
2024-03-02, 13:50
  #6
Medlem
tomatlarss avatar
har du provat med en annan hdmi kabel som du vet fungerar i övrigt?
Citera
2024-03-02, 13:55
  #7
Medlem
Den som jag använder är helt ny (köpte den idag) så det vore väldigt konstigt om den inte skulle fungera. Ska se om jag har någon annan som jag kan testa istället!
Citera
2024-03-02, 14:06
  #8
Medlem
Förutsatt att allt är inkopplat ordentligt skulle jag gissa att problemet är att signalen ut är i så pass låg upplösning att TV:n saknar stöd för den. Har du någon datorskärm hemma så pröva att koppla in i den.

Om det är något annat som är problemet och du får i gång den på TV:n: Var i så fall lite vaksam med den här typen av uppskalare med IPS-paneler (vilket din TV verkar ha efter en googling). Starta om med viss regelbundenhet och låt inte maskinen stå om du går i väg.
Citera
2024-03-02, 14:09
  #9
Medlem
Hardstekts avatar
btw

Playstation 1-2 har rgb-scart via multi-out utgången. Det är bara att köpa en sladd.
Citera
2024-03-02, 14:14
  #10
Medlem
Jag testade med en datorskärm och nu hör jag ljudet som spelas när Playstation startar, men skärmen är fortfarande blå och det står "no signal". Är det något fel med konsolen månne eller är det som du skrev att upplösningen är för låg?
Citera
2024-03-02, 14:22
  #11
Medlem
tomatlarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snutten12
Jag testade med en datorskärm och nu hör jag ljudet som spelas när Playstation startar, men skärmen är fortfarande blå och det står "no signal". Är det något fel med konsolen månne eller är det som du skrev att upplösningen är för låg?
Kan vara delar av rca kabeln som är dålig. Om jag inte minns fel så är det den gula delen som har hand om bilden.
Citera
2024-03-02, 14:29
  #12
Medlem
Kan vara både och. Eftersom du redan har allt där hemma är det lättaste att försöka göra rent alla portar på PS1:an, förslagsvis med tops och isopropylalkohol. Som tomatlars säger så är det gul som överför video, så du kan också försöka ta ut och sätta i den mer bestämt.

Idealiskt vore ju om du hade något sätt att testa utan uppskalaren för att se om det är RCA-kabeln som fallerat. Kanske lite bortom vad du kan göra i dag, men har du inget som du kan koppla in den i hemma så kan du alltid ta med allt till Myrorna. De brukar inte ha något problem med att man testar deras prylar, det vet jag med erfarenhet 😅
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback