Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-02-28, 21:38
  #1
Medlem
Black.Panthers avatar
Ett argument för fonder är ju att det sitter experter och att det är säkrare och mycket bättre för oss amatörer. Avanza global har sedan jag köpte den gått upp ca 5%. De flesta av mina aktier har gått upp runt 15-16% och tex Volvo har gått upp 29%. Så när börjar fonderna att stiga sådär himmelskt skönt och inte ligger och kliar sig på lite över bankräntan?

vill ju att fonden ska stiga mellan 10-20% på ett år för att det ska kännas roligt.
Citera
2024-02-28, 21:41
  #2
Medlem
Du får köpa lite mer riskabla fonder helt enkelt.
Citera
2024-02-28, 21:43
  #3
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Du får köpa lite mer riskabla fonder helt enkelt.


men då har jag ju mina aktier
Citera
2024-02-28, 21:45
  #4
Medlem
OtherBarrys avatar
Förväntad risk och förväntat utfall är väldigt starkt sammankopplat.

Om du inte hade förväntat dig en högre avkastning hade du aldrig accepterat en högre risk.

Att äga en enskild aktie är per definition en större risk än att äga +4000 aktier.
Citera
2024-02-28, 21:50
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
Ett argument för fonder är ju att det sitter experter och att det är säkrare och mycket bättre för oss amatörer. Avanza global har sedan jag köpte den gått upp ca 5%. De flesta av mina aktier har gått upp runt 15-16% och tex Volvo har gått upp 29%. Så när börjar fonderna att stiga sådär himmelskt skönt och inte ligger och kliar sig på lite över bankräntan?

vill ju att fonden ska stiga mellan 10-20% på ett år för att det ska kännas roligt.

Med tanke på hur basala frågor du ställer är det rätt riskabelt för dig att över huvudtaget handla (för större summor). Läs på först, du kan bli rejält bränd om du inte förstår ens något så basalt. Du kommer tacka mig efteråt.
Citera
2024-02-28, 22:08
  #6
Medlem
SvenHelsings avatar
Det låter helt klart som att TS inte borde ha aktier alls.
Citera
2024-02-28, 22:23
  #7
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
när börjar fonderna att stiga sådär himmelskt skönt och inte ligger och kliar sig på lite över bankräntan?
Bara när det går jättebra, och då mest för att bankräntan ligger lågt då. Meningen med en fond är att den ska ligga stabilare, det är ett genomsnitt av aktierna i fonden kan man säga. Med de flesta fonder är man glad om man ligger en liten bit över inflation. Några 29% kan du inte räkna med, det kan såklart hända men bara i undantagsfall och då på fonder som plötsligt även kan ligga -29% istället.
Citera
2024-02-28, 23:32
  #8
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Bara när det går jättebra, och då mest för att bankräntan ligger lågt då. Meningen med en fond är att den ska ligga stabilare, det är ett genomsnitt av aktierna i fonden kan man säga. Med de flesta fonder är man glad om man ligger en liten bit över inflation. Några 29% kan du inte räkna med, det kan såklart hända men bara i undantagsfall och då på fonder som plötsligt även kan ligga -29% istället.


k'änns inte så stabilt när den bara ligger på 5% plus, ett litet hak nedåt så är man typ på 0. Men får hoppas att de håller sig kring 5% när det börjar gå dåligt med.
Citera
2024-02-28, 23:43
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Du får köpa lite mer riskabla fonder helt enkelt.
Har du exempel???
Citera
2024-02-29, 00:13
  #10
Medlem
Hur länge har du hållit på?
Vilket tidsspann är det du beskriver?
Citera
2024-02-29, 00:33
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EIgiganten
Har du exempel???

Om jag har exempel på fonder som är mer riskabla än Avanzas globala indexfond?
Citera
2024-02-29, 20:10
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Om jag har exempel på fonder som är mer riskabla än Avanzas globala indexfond?
Jaaaa!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback