Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-02-24, 21:25
  #1
Medlem
Som rubriken lyder. Det är alltså en bärbar dator, och ganska dyr. Det var ingen stor mängd vatten, men efter kanske 30 sekunder så stängde den av sig själv, och jag har inte vågat försöka starta den än.

Detta var cirka 24 timmar sedan. Borde jag låta den stå och torka längre innan jag försöker starta den, eller borde det räcka?
Citera
2024-02-24, 21:51
  #2
Medlem
sommarlovs avatar
Kontakta ditt försäkringsbolag, hoppas du har en hemförsäkring!
Citera
2024-02-25, 01:39
  #3
Medlem
invandrar-leffes avatar
Friskt vågat, hälften brunnet. Det är klart att du ska prova starta den.
Väldigt skumt att det skulle ta 30 sekunder innan något hände om vattnet orsakade någon kortslutning. Är du säker på att den inte bara gick in i sleep?
Citera
2024-02-25, 08:44
  #4
Medlem
Klas-Vegass avatar
Det kan ju ta lite tid för vattnet att sprida sig. Inget konstigt alls.

Efter 3 laptops som jag slog i golvet (när jag snubbla på laddkabeln), hällde cola i keybord osv (lyckades köpa nytt keyboard en gång och byta), gick jag tillbaka till stationärt.
Citera
2024-02-26, 01:04
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av invandrar-leffe
Friskt vågat, hälften brunnet. Det är klart att du ska prova starta den.
Väldigt skumt att det skulle ta 30 sekunder innan något hände om vattnet orsakade någon kortslutning. Är du säker på att den inte bara gick in i sleep?

Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Det kan ju ta lite tid för vattnet att sprida sig. Inget konstigt alls.

Efter 3 laptops som jag slog i golvet (när jag snubbla på laddkabeln), hällde cola i keybord osv (lyckades köpa nytt keyboard en gång och byta), gick jag tillbaka till stationärt.

Den är helt död, lampan lyser inte ens när jag kopplar in laddaren. Suck.

Stationära datorer är helt klart mer pålitliga, men just nu har jag behov av en bärbar.

Vet någon om butiken kan se att den är vattenskadad när de reparerar den? Annars har jag fortfarande garanti på den.
Citera
2024-02-26, 01:24
  #6
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av invandrar-leffe
Friskt vågat, hälften brunnet. Det är klart att du ska prova starta den.
Väldigt skumt att det skulle ta 30 sekunder innan något hände om vattnet orsakade någon kortslutning. Är du säker på att den inte bara gick in i sleep?
Jag råkade spilla ett glas jordgubbsaft på min router. Den gick inte sönder direkt utan några timmar så la den bara av. Kan ju ta ett tag innan vattnet tar sig in till de vitala delarna.

Citat:
Ursprungligen postat av Ogiltig.narvaro
Den är helt död, lampan lyser inte ens när jag kopplar in laddaren. Suck.

Stationära datorer är helt klart mer pålitliga, men just nu har jag behov av en bärbar.

Vet någon om butiken kan se att den är vattenskadad när de reparerar den? Annars har jag fortfarande garanti på den.
Är nog ganska troligt att reparatörerna kan se om prylar är vattenskadade.
Citera
2024-02-26, 09:06
  #7
Medlem
invandrar-leffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Jag råkade spilla ett glas jordgubbsaft på min router. Den gick inte sönder direkt utan några timmar så la den bara av. Kan ju ta ett tag innan vattnet tar sig in till de vitala delarna.


Är nog ganska troligt att reparatörerna kan se om prylar är vattenskadade.

Om det var lite vatten (som dunstat bort) är det nog väldigt liten sannolikhet att någon "reparatör" i butiken ska kunna se det. Vad skulle avslöja att det var en vattenskada? Det lär ju handla om tillfälliga kortslutningar som skadat/dödat en eller flera kretsar/komponenter. Ts nämnde inget om lukt så det finns knappast några synliga brännskador, men även om så vore fallet så skulle "reparatören" inte kunna härleda det till "definitivt säkert" beroende på vatten.
Citera
2024-02-26, 11:14
  #8
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av invandrar-leffe
Om det var lite vatten (som dunstat bort) är det nog väldigt liten sannolikhet att någon "reparatör" i butiken ska kunna se det. Vad skulle avslöja att det var en vattenskada? Det lär ju handla om tillfälliga kortslutningar som skadat/dödat en eller flera kretsar/komponenter. Ts nämnde inget om lukt så det finns knappast några synliga brännskador, men även om så vore fallet så skulle "reparatören" inte kunna härleda det till "definitivt säkert" beroende på vatten.
Finns folk som får garantin upphävd pga vattenskada. Finns ju möjligheter att det uppstår "vattenfläckar" och även rost om vattnet funnits där tillräckligt länge.
Citera
2024-02-26, 11:19
  #9
Medlem
invandrar-leffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Finns folk som får garantin upphävd pga vattenskada. Finns ju möjligheter att det uppstår "vattenfläckar" och även rost om vattnet funnits där tillräckligt länge.

Rost lär det ju inte vara frågan om här och fläckar kan ju ha funnits där sedan tidigare. De kan ha uppstått i tillverkarledet. Nej finns det inte vatten kvar i maskinen kan jag inte tänka mig att en "reparatör" i en butik på något som helst sätt (säkert och trovärdigt) kan hävda att rör sig om en vattenskada.

Betänk också att en "reparatör" i butik i bästa fall har en teknisk gymnasieutbildning i bagaget och definitivt saknar såväl utrustning som kompetens för avancerad felsökning.
__________________
Senast redigerad av invandrar-leffe 2024-02-26 kl. 11:21.
Citera
2024-02-26, 11:24
  #10
Medlem
Jagosns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av invandrar-leffe
Rost lär det ju inte vara frågan om här och fläckar kan ju ha funnits där sedan tidigare. De kan ha uppstått i tillverkarledet. Nej finns det inte vatten kvar i maskinen kan jag inte tänka mig att en "reparatör" i en butik på något som helst sätt (säkert och trovärdigt) kan hävda att rör sig om en vattenskada.

Betänk också att en "reparatör" i butik i bästa fall har en teknisk gymnasieutbildning i bagaget och definitivt saknar såväl utrustning som kompetens för avancerad felsökning.

du har rätt
Citera
2024-02-26, 11:25
  #11
Medlem
Har du hemförsäkring och i så fall vilket bolag?
Det räcker oftast inte med vanlig hemförsäkring i detta fall, man ska även ha en s.k. allriskförsäkring.
(Det som förr kallades drulleförsäkring).
Har för mig att självrisken kan ligga mellan 1500 - 3000 kr beroende på bolag.
Citera
2024-02-26, 11:57
  #12
Medlem
carlss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av invandrar-leffe
Rost lär det ju inte vara frågan om här och fläckar kan ju ha funnits där sedan tidigare. De kan ha uppstått i tillverkarledet. Nej finns det inte vatten kvar i maskinen kan jag inte tänka mig att en "reparatör" i en butik på något som helst sätt (säkert och trovärdigt) kan hävda att rör sig om en vattenskada.

Betänk också att en "reparatör" i butik i bästa fall har en teknisk gymnasieutbildning i bagaget och definitivt saknar såväl utrustning som kompetens för avancerad felsökning.


Beror helt på märke och om laptopen har en fuktindikator, vilket många laptops har i dagsläget.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback