Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-02-24, 16:56
  #1
Avstängd
indianapoliss avatar
Hade tänkt börja med aktier, men hänger inte med, och förstår inget när det kommer till att göra en företagsanalys och en kassaflödesanalys. Det är så många svåra och nya termer, goodwill exempelvis. Nu är det som ni säkert förstår inte bara begrepp och termer jag vill lära mig, utan vill kunna förstå företagsekonomin/analysera och förstå bolagen på riktigt. Företagsekonomi och företagsanalys bland annat alltså.

Hur lär jag mig detta? Tips på bra böcker/kurser på nätet som lär ut det jag efterfrågar på ett bra och pedagogiskt sätt? Hur lärde du dig detta?
__________________
Senast redigerad av indianapolis 2024-02-24 kl. 17:06.
Citera
2024-02-24, 16:58
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av indianapolis
Hade tänkt börja med aktier, men hänger inte med, och förstår inget när det kommer till att göra en företagsanalys och en kassaflödesanalys. Det är så många svåra och nya termer, goodwill exempelvis. Nu är det som ni säkert förstår inte bara begrepp och termer jag vill lära mig, utan vill kunna förstå företagsekonomin/analysera och förstå bolagen på riktigt.

Hur lär jag mig detta? Tips på bra böcker/kurser på nätet som lär ut det jag efterfrågar på ett bra och pedagogiskt sätt? Hur lärde du dig detta?

Goodwill är när du köper ett företag men där överskottet av det verkliga värdet bokförs det som goodwill.

Värt 5 kr.
Du köper för 10 kr.

5 kr bokförs som goodwill.
Grovt förenklat.
Citera
2024-02-24, 17:00
  #3
Avstängd
indianapoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8686
Goodwill är när du köper ett företag men där överskottet av det verkliga värdet bokförs det som goodwill.

Värt 5 kr.
Du köper för 10 kr.

5 kr bokförs som goodwill.
Grovt förenklat.
Tack, läste lite om detta tidigare när jag googlade runt lite. Varför har man goodwill? Vill liksom begripa mig på detta i stort, fretagsekonomi och kunna analysera bolag och dess kassaflöde.
Citera
2024-02-24, 17:29
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av indianapolis
Tack, läste lite om detta tidigare när jag googlade runt lite. Varför har man goodwill? Vill liksom begripa mig på detta i stort, fretagsekonomi och kunna analysera bolag och dess kassaflöde.

Du borde studera företagsekonomi/finans.
Alternativt CFA.

Spana in Koyfin.
Citera
2024-02-24, 18:43
  #5
Medlem
Till och med de välutbildade och lärde tvistar om hur bolag skall analyseras och värderas. Se bara på alla turer kring SBB och nu senast debatten hur SCA värderar sin skog.

Hur skulle du värdera SCAs skog?

Insider köpte SBB på toppen, de borde ju ändå kunna räkna på bolaget de har insyn i.

Min personliga åsikt är att det är få privatpersoner som kan analysera ett bolag fundamentalt och få någon som helst nytta av det i sina aktieplaceringar.

Min tes är att välj ut bra bolag (lönsamma, stabila, gärna lite tillväxt etc etc, inga förhoppningsbolag eller de som ständigt gör nyemissioner) och lär dig grundläggande teknisk analys. The trend is your friend är en alldeles utmärkt regel. Lägg där till lite riskhantering som stop loss och positionsstorlekar.
Citera
2024-02-24, 21:31
  #6
Medlem
Libertarismuss avatar
Mitt tips är att försöka investera långsiktigt, billig och brett i indexfonder. Visst, vissa lyckas slå index, men de absolut flesta misslyckas.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback