Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-02-19, 02:14
  #1
Medlem
Jag såg denna tråd för första gången precis nu:
Domar och förundersökningsprotokoll (FUP)
(FB) Domar och förundersökningsprotokoll (FUP)

Det är inte tillåtet att lägga upp domar och FUP'ar på detta vis. Det kan bli ett domstolsärende eller kanske ett ärende för IMY:

Artikel 10
Behandling av personuppgifter som rör fällande domar i brottmål samt lagöverträdelser som innefattar brott
Behandling av personuppgifter som rör fällande domar i brottmål och lagöverträdelser som innefattar brott eller därmed sammanhängande säkerhetsåtgärder enligt artikel 6.1 får endast utföras under kontroll av en myndighet eller då behandling är tillåten enligt unionsrätten eller medlemsstaternas nationella rätt, där lämpliga skyddsåtgärder för de registrerades rättigheter och friheter fastställs. Ett fullständigt register över fällande domar i brottmål får endast föras under kontroll av en myndighet.

Lägg särskilt märke till denne mening i stycket ovan:
"Ett fullständigt register över fällande domar i brottmål får endast föras under kontroll av en myndighet."

Jag tolkar tråden där dessa läggs ut som "Ett fullständigt register över fällande domar i brottmål".

- Frågan är om man vågar trotsa Artikel 10 och posta ändå?
- Nästa fråga är om Flashback skall följa lagen och inte längre tillåta att medlemmarna postar domar och FUP'ar?
__________________
Senast redigerad av defectum 2024-02-19 kl. 02:41.
Citera
2024-02-19, 03:23
  #2
Medlem
JustTrollings avatar
1. Man måste vara bra jävla dum i huvudet om man tror att Flashback för "ett fullständigt register över fällande domar i brottmål".

Det länkas till några få av landets mest uppmärksammade brottmål.

2. Det enda folk gör är att länka till andra sidor, där domar och FUP:ar kan ses. Inget kommer direkt ifrån Flashback. Inget är konstigt med att länka till andra hemsidor som håller filer.

Du kan såklart ta det till en domstol, men du lär ju bli utskrattad.
__________________
Senast redigerad av JustTrolling 2024-02-19 kl. 03:47.
Citera
2024-02-19, 03:50
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
1. Man måste vara bra jävla dum i huvudet om man tror att Flashback för "ett fullständigt register över fällande domar i brottmål".

Det länkas till några få av landets mest uppmärksamma brottmål.

2. Det enda folk gör är att länka till andra sidor, där domar och FUP:ar kan ses. Inget kommer direkt ifrån Flashback. Inget är konstigt med att länka till andra hemsidor som håller filer.

Du kan såklart ta det till en domstol, men du lär ju bli utskrattad.
Typiskt Flashbacksvar, dvs att börja diskussionen med att vräka ur sig nedsättande om andra postare.
Jag har inget intresse av att ta något till domstol. Mitt intresse ligger i att Flashback eller medlemmar kan råka illa ut, alltså ren omtanke.

Jag ser det så att det inte har någon betydelse om man länkar till dokument. Det är fortfarande publicering av personuppgifter.
Det handlar alltså inte om domar som sådana utan att de innehåller personuppgifter.

Således kvarstår mina frågor:
- Frågan är om man vågar trotsa Artikel 10 och posta ändå?
- Nästa fråga är om Flashback skall följa lagen och inte längre tillåta att medlemmarna postar domar och FUP'ar?
Citera
2024-02-19, 07:41
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av defectum
Typiskt Flashbacksvar, dvs att börja diskussionen med att vräka ur sig nedsättande om andra postare.
Jag har inget intresse av att ta något till domstol. Mitt intresse ligger i att Flashback eller medlemmar kan råka illa ut, alltså ren omtanke.

Jag ser det så att det inte har någon betydelse om man länkar till dokument. Det är fortfarande publicering av personuppgifter.
Det handlar alltså inte om domar som sådana utan att de innehåller personuppgifter.

Således kvarstår mina frågor:
- Frågan är om man vågar trotsa Artikel 10 och posta ändå?
- Nästa fråga är om Flashback skall följa lagen och inte längre tillåta att medlemmarna postar domar och FUP'ar?

Borde man inte enkelt kunna lösa det genom att anonymisera dokumenten. Det är ju trots allt inte så avgörande för diskussionen om åtalad heter Niklas Nilsson eller NN.

Argumentet att man genom offentliga uppgifter kan luska ut att NN egentligen heter Niklas Nilsson är ganska svagt eftersom det ju skulle innebära att man inte kunde diskutera fallet alls eftersom det ju genom offentliga uppgifter går att få fram vem och vad det gäller ändå.
Citera
2024-02-19, 07:42
  #5
Medlem
Muppetys avatar
Då skulle väl inte heller Lexbase; https://www.lexbase.se/ vara tillåtet?
Citera
2024-02-19, 13:52
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
Då skulle väl inte heller Lexbase; https://www.lexbase.se/ vara tillåtet?
De har utgivningsbevis och då lär det vara tillåtet. Än så länge, får jag inflika. Vad jag vet tittar man på om utgivningsbevis verkligen skall gälla annat än media.
Citera
2024-02-19, 13:53
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Borde man inte enkelt kunna lösa det genom att anonymisera dokumenten. Det är ju trots allt inte så avgörande för diskussionen om åtalad heter Niklas Nilsson eller NN.

Argumentet att man genom offentliga uppgifter kan luska ut att NN egentligen heter Niklas Nilsson är ganska svagt eftersom det ju skulle innebära att man inte kunde diskutera fallet alls eftersom det ju genom offentliga uppgifter går att få fram vem och vad det gäller ändå.
Det skulle kunna lösa frågan. En dom eller annat skall väl gå att diskutera hur man vill om personuppgifter eller annat som kan identifiera en person är borta.
Citera
2024-02-19, 19:47
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av defectum
Jag såg denna tråd för första gången precis nu:
Domar och förundersökningsprotokoll (FUP)
(FB) Domar och förundersökningsprotokoll (FUP)

Det är inte tillåtet att lägga upp domar och FUP'ar på detta vis. Det kan bli ett domstolsärende eller kanske ett ärende för IMY:

Artikel 10
Behandling av personuppgifter som rör fällande domar i brottmål samt lagöverträdelser som innefattar brott
Behandling av personuppgifter som rör fällande domar i brottmål och lagöverträdelser som innefattar brott eller därmed sammanhängande säkerhetsåtgärder enligt artikel 6.1 får endast utföras under kontroll av en myndighet eller då behandling är tillåten enligt unionsrätten eller medlemsstaternas nationella rätt, där lämpliga skyddsåtgärder för de registrerades rättigheter och friheter fastställs. Ett fullständigt register över fällande domar i brottmål får endast föras under kontroll av en myndighet.

Lägg särskilt märke till denne mening i stycket ovan:
"Ett fullständigt register över fällande domar i brottmål får endast föras under kontroll av en myndighet."

Jag tolkar tråden där dessa läggs ut som "Ett fullständigt register över fällande domar i brottmål".

- Frågan är om man vågar trotsa Artikel 10 och posta ändå?
- Nästa fråga är om Flashback skall följa lagen och inte längre tillåta att medlemmarna postar domar och FUP'ar?

Tolkningen härifrån är att FB inte "behandlar några personuppgifter" då sidorna där dokumenten läggs upp inte ägs av FB.

Det uppgifter som diskuteras här är offentliga handlingar som tillhandahålls av en separat part.
Citera
2024-02-20, 03:11
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBlackMagic
Tolkningen härifrån är att FB inte "behandlar några personuppgifter" då sidorna där dokumenten läggs upp inte ägs av FB.

Det uppgifter som diskuteras här är offentliga handlingar som tillhandahålls av en separat part.
Det handlar om spridningen, inte var det ligger. Länka till personuppgifter kallas ofta indirekt publicering.
Enklaste förklaringen finns här:
https://learn.microsoft.com/sv-se/mi...o365-worldwide
Jag plockar ut förklaringen:
Citat:
Om du kan länka data till en enskild person och identifiera dem anses dessa data vara personliga med avseende på GDPR.
Exempel på personuppgifter är namn, adress, födelsedatum och IP-adress. GDPR anser även att kodad information (även kallad pseudonymiserad information) är personuppgifter, oavsett hur dolda eller tekniska data är, om data kan länkas till en enskild person.

Bara för en handling är offentlig innebär inte det att man får publicera den.

Varje webbsida som hanterar personuppgifter måste också ha en personuppgiftsansvarig och det måste finnas en tydlig adress på sidan vart man kan vända sig om man har frågor om sina personuppgifter, vill få ut dem eller vill få dem raderade.
__________________
Senast redigerad av defectum 2024-02-20 kl. 03:18.
Citera
2024-02-20, 04:55
  #10
Medlem
sugmag-ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defectum
Det handlar om spridningen, inte var det ligger. Länka till personuppgifter kallas ofta indirekt publicering.
Enklaste förklaringen finns här:
https://learn.microsoft.com/sv-se/mi...o365-worldwide
Jag plockar ut förklaringen:


Bara för en handling är offentlig innebär inte det att man får publicera den.

Varje webbsida som hanterar personuppgifter måste också ha en personuppgiftsansvarig och det måste finnas en tydlig adress på sidan vart man kan vända sig om man har frågor om sina personuppgifter, vill få ut dem eller vill få dem raderade.
Det står inget om "indirekt länkning". Det du citerar handlar om att länka uppgifter till en person, inte att länka en länk på internet.

Flashback hostar inte filerna. Det är en viktig skillnad. Och som en tidigare postare sa så är det inte ett fullständigt register av dokument.
Citera
2024-02-20, 09:11
  #11
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defectum
- Frågan är om man vågar trotsa Artikel 10 och posta ändå?

Det är varje enskild medlems skyldighet att känna till hur lagstiftningen ser ut där man bor. Detta gäller samliga lagar. Vilken lagstiftning du lyder under beror på var du är bosatt och var du är medborgare. Olika länder har olika lagstiftning.

Citat:
Ursprungligen postat av defectum
- Nästa fråga är om Flashback skall följa lagen ...

Ja, Flashback ska följa lagen. Vilket vi redan gör.

admin
Citera
2024-02-20, 19:29
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Det är varje enskild medlems skyldighet att känna till hur lagstiftningen ser ut där man bor. Detta gäller samliga lagar. Vilken lagstiftning du lyder under beror på var du är bosatt och var du är medborgare. Olika länder har olika lagstiftning.
Exakt, det var så jag tänkte och ville höra om andra förstått det också.

Citat:
Ja, Flashback ska följa lagen. Vilket vi redan gör.
admin
OK, med återkoppling till ditt svar här ovan, dvs att det är de som postar som är ansvariga för eventuella brott.

Vi får se vad lagstiftningen har med sig i påsen framöver. Det som är lagligt idag kan bli olagligt i morgon. Jag tänker här på "BBS-lagen" och vad som kan tillföras denna lag. Kan inte heller vara lätt att hålla koll på om alla inlägg följer eller har följt den.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback