Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-02-18, 18:10
  #1
Medlem
Grankulas avatar
Hej! Jag har en retro racer med såna här centrumdragna bromsar. Tycker det är
Så jäkla meckigt att ställa in dem så har gått i tankarna att byta ut dem mot något modernare.

Men är det ens möjligt? Cykeln är ju designad för såna centrumdragna bromsar. Så jag vet inte hur jag skulle få på något modernare? Någon som varit med något liknande eller har några tips?
Citera
2024-02-18, 21:51
  #2
Medlem
Matjords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grankula
Hej! Jag har en retro racer med såna här centrumdragna bromsar. Tycker det är
Så jäkla meckigt att ställa in dem så har gått i tankarna att byta ut dem mot något modernare.

Men är det ens möjligt? Cykeln är ju designad för såna centrumdragna bromsar. Så jag vet inte hur jag skulle få på något modernare? Någon som varit med något liknande eller har några tips?

Fälgbromsar är i allra högsta grad fortfarande gångbara och det finns massor av alternativ att välja på, även om skivbromsarna helt dominerar nya racercyklar. Nackdelen är att det koster en liten slant att köpa nytt. Cykelkraft säljer Shimono Tiagrabromsar BR-4700 fram för 389 kr och bak för 358 kr

Frambroms: https://www.cykelkraft.se/racerbroms...a-br-4700-fram
Bakbroms: https://www.cykelkraft.se/racerbroms...ra-br-4700-bak

Kan vara värt att lägga en slant (747 kr) på denna uppgradering om du vill ha OK bromsar.
Citera
2024-02-18, 22:15
  #3
Medlem
TinFoilHats avatar
Har du några fästen/hål på ram och framgaffel för fälgbromsar/stänkskärmar?

Har du någon plan för fälgarna som de inbyggda navbromsarna sitter i? Nöjer du dig med att bara plocka bort bromsvajern men i övrigt låta dom sitta kvar eller ska du skruva upp naven och ta bort armen eller har du någon annan plan?

Finns fästen (iaf för bakbroms) som går att sätta på cyklar som saknar stöd för skivbromsar. Här uppstår dock frågorna hur pass säkra dom är och återigen, hur ska du lösa fälgarna som då inte bara måste få bort navbroms-navet utan även få fästen för bromsskivorna?

Har du redan hål i ram/framgaffel för fälgbromsar så är dom tidigare länkade bromsarna ett bra alternativ både i kronor räknat men även säkerhetsmässigt så kör på dom. Borde även vara enkelt och snabbt att få på plats.
Citera
2024-02-21, 07:20
  #4
Medlem
Nu kanske det finns olika centrumdragna bromsar, men de jag ser framfor mig sitter fast i framgaffeln liknande 'direct mount' bromsar, dvs med tva fasten pa gaffelbenen. Finns det dock ytterligare fasten for bromsen (single mount) sa skall det nog inte vara nagra problem att uppdatera. Tank bara pa att du kan behova byta ut bromshandtagen ocksa lite beroende pa length of pull.

Mojligtvis att bromsfastena om de sitter pa gaffelbenen kan anvandas med cantilever-bromsar. Om det nu blir battre.

Lycka till!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback