Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-02-07, 19:26
  #1
Medlem
Hej! Upptäckte att när man startar datorn så kommer det upp bild på skärmen men så fort Windows laddas fram så "dör" bilden och skärmen blir svart. Startar man om skärmen så visas det bild i ungefär 2-3 sekunder och därefter blir skärmen svart igen.

Jag ser att skärmen har ström (blå diod som blir gul/orange när det inte finns ström). Jag har blåst bort damm från grafikkortet, startat om datorn, dragit ut och satt dit alla sladdar/kablar igen (så det inte är något glapp) men ingenting har hjälpt.

Skärmen (ASUS VW225N) är av en äldre modell men senast igår fungerade allting galant men jag antar att allting som har en början har ett slut.

Vad tror ni? Är det skärmen som har gett upp hoppet? Är det grafikkortet som spökar? Skärmen har ju ändå ström fram (blåa diaoden talar om för mig att den har ström) men den visar bild endast 2-3 sekunder efter man startat om den.

Att öppna upp skärmen och laga någonting inne i den är jag alldeles för obegåvad för och att laga skärmen kostar antagligen mer än vad skärmen är värd.
Citera
2024-02-07, 23:37
  #2
Medlem
tomatlarss avatar
har du provat med en annan kabel mellan skärm och dator?
Citera
2024-02-08, 08:01
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomatlars
har du provat med en annan kabel mellan skärm och dator?
Menar du strömkabeln eller VGA-sladd?
Citera
2024-02-08, 08:02
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReAnimater
Menar du strömkabeln eller VGA-sladd?


Byt din gamla sketna VGA till DP eller HDMI och kolla hur det går sen
Citera
2024-02-08, 08:36
  #5
Medlem
Kalsongbatongs avatar
Frågan är ju hur det ter sig med en skärm som man vet fungerar
Citera
2024-02-08, 08:43
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CosmicZ
Byt din gamla sketna VGA till DP eller HDMI och kolla hur det går sen
Inser att det är DVI och inte VGA. Men ja jag ska uppsöka butik senare idag och införskaffa en ny kabel
Citera
2024-02-08, 08:47
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReAnimater
Inser att det är DVI och inte VGA. Men ja jag ska uppsöka butik senare idag och införskaffa en ny kabel


Ok men jag skulle prova byta ut kabeln för att utesluta sånt fel.

Börja där skriv hur det går
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback