Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-02-06, 10:39
  #1
Medlem
Upplyftens avatar
Idag är det tisdag. Precis nyss fick jag in kursuppdatering från fredags i den ena fonden. Den andra jag har visar fortfarande aktuell kurs från i torsdags.

Fonderna heter :

Nordnet Global Index SEK och Nordnet Teknologi Index SEK (alltså U.S. techbolag) s.k. billigfonder med 0,2-o,4% avgift och passivt förvaltad

Hur är det med avanza ? Är det samma där med liknande fonder, eller är det bara att acceptera fördröjningen ?
Citera
2024-02-06, 13:10
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Idag är det tisdag. Precis nyss fick jag in kursuppdatering från fredags i den ena fonden. Den andra jag har visar fortfarande aktuell kurs från i torsdags.

Fonderna heter :

Nordnet Global Index SEK och Nordnet Teknologi Index SEK (alltså U.S. techbolag) s.k. billigfonder med 0,2-o,4% avgift och passivt förvaltad

Hur är det med avanza ? Är det samma där med liknande fonder, eller är det bara att acceptera fördröjningen ?
Det beror ju inte så mycket på nätmäklaren utan på vilken fond och fondbolag det gäller och hur snabba de är med uppdatera och skicka in sina NAV-kurser. Sen kan man förstås tycka att Nordnet borde kunna uppdatera sina egna fonder snabbare men de har ju lagt ut förvaltningen av de fonderna till JPM så det är väl de som är söliga på att rapportera in.

Men sparar du långsiktigt i fonder så spelar det väl ingen större roll. Vill du få en uppfattning om hur de gått senaste dagen så kan du ju alltid kolla på hur indexet de följer har gått (tillkommer valutaförändring också men det är ju oftast inte så dramatiska förändringar på en dag). Annars byt till börshandlade fonder så kan du följa kursen i realtid...
Citera
2024-02-11, 15:35
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Det beror ju inte så mycket på nätmäklaren utan på vilken fond och fondbolag det gäller och hur snabba de är med uppdatera och skicka in sina NAV-kurser. Sen kan man förstås tycka att Nordnet borde kunna uppdatera sina egna fonder snabbare men de har ju lagt ut förvaltningen av de fonderna till JPM så det är väl de som är söliga på att rapportera in.

Men sparar du långsiktigt i fonder så spelar det väl ingen större roll. Vill du få en uppfattning om hur de gått senaste dagen så kan du ju alltid kolla på hur indexet de följer har gått (tillkommer valutaförändring också men det är ju oftast inte så dramatiska förändringar på en dag). Annars byt till börshandlade fonder så kan du följa kursen i realtid...

Som du säger säkert att jpm ät sega...

Avanza har ju amundi som motpart de verkar vara någon dag snabbare

Men på långsiktig spelar de ingen roll men har också uppmärksammat att de är lite segare på nordnet
Citera
2024-02-11, 19:32
  #4
Medlem
All handel sker till aktuell kurs så ur den synvinkeln är det inte några problem. Man är dessutom väldigt långsiktig vid investeringar i aktiefonder men det är ju roligare att kurserna är färska så att man kan jämföra.

Idag gick Sverigefond A upp 1,5 % men Sverigefond B visar gårdagens utveckling på -1,2 %. Då tappar man ju bort mycket av tjusningen. Även om man tittar på senaste veckan istället så gör det ganska mycket om man jämför äpplen och päron.
Citera
2024-02-15, 16:21
  #5
Medlem
GormDenGamles avatar
Lånar tråden..
Ska börja spara i fonder varje månad. Och för två dagar sedan började jag spara och valde ut fyra fonder.
Köpet har dock inte gått igenom ännu. Utan det står ”under behandling ”. Varför tar det så lång tid?
Citera
2024-02-15, 20:49
  #6
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Lånar tråden..
Ska börja spara i fonder varje månad. Och för två dagar sedan började jag spara och valde ut fyra fonder.
Köpet har dock inte gått igenom ännu. Utan det står ”under behandling ”. Varför tar det så lång tid?
I varje fall hos Avanza så kan man kolla hur ofta fonden handlas, innan man lägger en order. De mest populära handlas dagligen, men mer udda fonder kanske bara handlas en gång per vecka eller ännu mer sällan. Sen om du har någon form av "sparande" där pengar ska dras från ditt bankkonto först så är klart att det tar lite extra tid, jämfört med om du hade pengar redo på depån.
Citera
2024-02-15, 20:56
  #7
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
I varje fall hos Avanza så kan man kolla hur ofta fonden handlas, innan man lägger en order. De mest populära handlas dagligen, men mer udda fonder kanske bara handlas en gång per vecka eller ännu mer sällan. Sen om du har någon form av "sparande" där pengar ska dras från ditt bankkonto först så är klart att det tar lite extra tid, jämfört med om du hade pengar redo på depån.

Okej. Det visste jag inte. Jag trodde det handlades varje dag.
Det dras från mitt bankkonto in till Nordnet. Så ska det köpas där automatiskt.
Pengarna kom in på Nordnet i tisdags. Men ännu har inget hänt. Om inget händer till i morgon, stoppar jag det och handlar genom min bank istället.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback