Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-01-29, 17:04
  #1
Medlem
ElementsX1s avatar
Hej.
Om ämnet är i fel tråd ber jag moderator att flytta till rätt avdelning.

Jag hoppas att någon kan ge ett svar på följande två exempel, och inte bara referera till internetsida om ämnet.

Antag att jag handlar aktier i Avanza genom ISK.

1) jag köper en aktie i Norge för 1000kr som har en utdelning på 10% dvs 100 kr.
Jag betalar källskatt i Norge och sedan skatt i Sverige. Hur mycket har jag kvar av mina 100kr i vinst? Och hur mycket av skatten kan jag ansöka om att få tillbaka?

2) samma som ovan, men jag köper aktien i Danmark. Hur mycket av de 100kr får jag behålla?

Tack på förhand!
Citera
2024-01-29, 17:13
  #2
Medlem
cacas avatar
Norge 25% i källskatt så 75 kr till dig på ditt isk. Sen kan du kräva tillbaka källskatten från norska Skatteverket. Tar lite tid men fungerar.

Finland 35% dras i skatt i Finland och sen får du kräva tillbaka 20% själv, tar ett år. Så här får du 65 kr och har 20 kr att hämta hem.

Danmark drar 12% extra så 27% totalt, du får ut 73 kr och kan kräva tillbaka 12 kr.
Citera
2024-01-29, 17:26
  #3
Medlem
ElementsX1s avatar
Stort tack Caca!
Det betyder ju ändå att en eventuell uppsida med en hög aktieutdelning blir begränsad. En stor del av hundralappen försvinner i skatten. Och jag får inte tillbaka allt?

Handlar du själv utomlands?
Är det värt extra skatt och extra arbete med ansökningar osv ?
Citera
2024-01-29, 17:27
  #4
Medlem
ElementsX1s avatar
Och förresten Caca, kan jag kräva tillbaka hela källskatten från Norge?
Citera
2024-01-29, 17:39
  #5
Medlem
OtherBarrys avatar
Ha dina aktier i en KF så får förvarande institut lösa kontakten med skatteverket i utlandet och kräva tillbaka skatten.
Citera
2024-01-30, 13:16
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElementsX1
Och förresten Caca, kan jag kräva tillbaka hela källskatten från Norge?
Det är inte möjligt att få tillbaka mer än 10 kr (100 kr x 10 procent) från Norge.

I ett stort antal skatteavtal som Sverige ingått med andra länder har det utländska landet rätt att ta ut 15 procent i källskatt.
Om du köper aktier i länder som trots allt tar ut högre källskatt än avtalade 15 procent kan du själv ansöka om återbetalning av den del av källskatten som överstiger 15 procent.

I din inkomstdeklaration får du per automatik avräkning med 15 procent av den utländska källskatten från din svenska skatt.
Att tänka på är att om du har underskott av kapital begränsas skatteverkets avräkning till maximalt 500 kr. Vidare måste den källskatt du betalar i utlandet vara lägre eller lika med schablonskatten på ditt ISK-konto eftersom du inte kan få avräkning för mer skatt än du betalar för detta konto.

Givet förutsättningarna ovan blir skatten 0 kr för norska, danska eller finska aktieutdelningar på ditt ISK-konto.

Utdelning 100 kr:
Norska aktier: Avanza drar 25 kr i utländsk källskatt, i inkomstdeklaration får du avräkning med 15 kr och från Norge får du återbetalt 10 kr. Du får behålla 100 kr.
Danska aktier: Avanza drar 27 kr i utländsk källskatt, i inkomstdeklaration får du avräkning med 15 kr och från Danmark får du återbetalt 12 kr. Du får behålla 100 kr.
Finska aktier: Avanza drar 35 kr i utländsk källskatt, i inkomstdeklaration får du avräkning med 15 kr och från Finland får du återbetalt 20 kr. Du får behålla 100 kr.
Citera
2024-01-30, 13:44
  #7
Medlem
ElementsX1s avatar
Stort tack Clyo. Tydligt och informativt.
Citera
2024-01-31, 11:23
  #8
Medlem
Är det skillnad på Nordnet och Avanza när det gäller finska aktier och källskatten?
Ifjol på Nordnet så betalade jag 15 % i källskatt till Finland. Danskarna däremot tar 27 % i källskatt hos Nordnet.

PS. Detta är på en vanlig aktiedepå.
Citera
2024-01-31, 11:36
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bosun
Är det skillnad på Nordnet och Avanza när det gäller finska aktier och källskatten?
Ifjol på Nordnet så betalade jag 15 % i källskatt till Finland. Danskarna däremot tar 27 % i källskatt hos Nordnet.

PS. Detta är på en vanlig aktiedepå.
Avanza drar 35 % på finska aktier. Nordnet kan dra 15 % på finska aktier då de har verksamhet där och är "registrerad förvarare gentemot finska skatteverket". https://www.nordnet.se/faq/5958-hur-...a-skatteverket
Citera
2024-01-31, 11:56
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Avanza drar 35 % på finska aktier. Nordnet kan dra 15 % på finska aktier då de har verksamhet där och är "registrerad förvarare gentemot finska skatteverket". https://www.nordnet.se/faq/5958-hur-...a-skatteverket
Tack. Okej då förstår jag.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback