Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-01-28, 17:04
  #1
Medlem
knark-kungens avatar
Har blivit helt såld på kapybaras och vill nu ha en. Finns det att köpa i djuraffärer eller måste man privatimportera?

Hört att dom gillar bassänger så tänkte köpa en liten bassäng som han kan ligga i.

Tar gärna emot tips från personer som också även haft mindre marsvin.
Citera
2024-01-28, 17:28
  #2
Medlem
Andersdamaans avatar
Capybaras är sköna (Mina kompisar nere i Argentina hade fyra stycken. Trevliga och sällskapliga gynnare!) och som jag förstår det är dom lagliga att ha som husdjur i Sverige (Eller det var iaf lagligt för tio-femton år sedan, men det kan ju ha ändrats?) så länge som man uppfyller utrymmeskraven, både när det gäller stall och när det gäller en ordentlig pool. Dessutom så är dom utpräglade flockdjur och behöver därför ständiga kompisar för att må bra!

Det där med poolen kan ju bli litet knepigt vintertid då Sverige ligger där det ligger, så det gäller ha både plats och råd till att installera en inomhuspool! Något att ha i åtanke om du planerar att införskaffa dom som husdjur!

Som husdjur så är dom annars hyfsat lättskötta (Iaf nere i Argentina) och blir lätt väldigt tama och keliga! Mina kamraters capybaras älskade att bli kliade och klappade!

Ett bra tips är att kontakta länsstyrelsen för vidare info. Där får du reda på vad som gäller om du ska bli capybaraägare.
__________________
Senast redigerad av Andersdamaan 2024-01-28 kl. 17:33.
Citera
2024-01-28, 17:28
  #3
Medlem
Först måste du hitta en uppfödare då man ej får ha viltfångade djur. Du måste även ha några stycken då dom lever i flock.

I övrigt tror jag det är ett ganska trevligt djur för vad jag vet är dom ganska vänliga av sig.
Citera
2024-01-28, 17:38
  #4
Medlem
En damm, gräs och växtlighet i ett stort uppvärmt växthus ska väl vara en baggis att ordna.
Citera
2024-01-28, 18:10
  #5
Medlem
PatsyStoneHCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knark-kungen
Har blivit helt såld på kapybaras och vill nu ha en. Finns det att köpa i djuraffärer eller måste man privatimportera?

Hört att dom gillar bassänger så tänkte köpa en liten bassäng som han kan ligga i.

Tar gärna emot tips från personer som också även haft mindre marsvin.

Kapybaran är släkt med marsvin men också med råttor, du vet gnagare.
Och nej, det är inte lämpligt att ens tänka tanken att ha en som husdjur i Sverige.

Bor du i villa på landet så kan du väl ta upp det med jordbruksverket.. eller det kan du ju ändå... men om du får det vore intressant.. ansök och posta resultatet.. det vore intressant, lycka till.
Citera
2024-01-28, 23:39
  #6
Medlem
tilsammansnus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatsyStoneHC
Kapybaran är släkt med marsvin men också med råttor, du vet gnagare.
Råttor har jag inte hört att de är släkt med men däremot hästen faktist och som du säger, marsvin. Därför även kallade vattensvin.
Citera
2024-01-29, 00:02
  #7
Medlem
PatsyStoneHCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tilsammansnu
Råttor har jag inte hört att de är släkt med men däremot hästen faktist och som du säger, marsvin. Därför även kallade vattensvin.

https://en.wikipedia.org/wiki/Capybara

largest living rodent

Rodent är gnagare på svenska.. typ som möss eller råttor..

Okej?
Citera
2024-01-29, 00:05
  #8
Medlem
De är mycket större än du tror, luktar marsvin gånger 1000 och bajsar helvetiskt mycket, helst i vatten, som du sen ska tömma flera gånger om dagen. Lycka till.
Citera
2024-01-30, 17:51
  #9
Medlem
knark-kungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andersdamaan
Capybaras är sköna (Mina kompisar nere i Argentina hade fyra stycken. Trevliga och sällskapliga gynnare!) och som jag förstår det är dom lagliga att ha som husdjur i Sverige (Eller det var iaf lagligt för tio-femton år sedan, men det kan ju ha ändrats?) så länge som man uppfyller utrymmeskraven, både när det gäller stall och när det gäller en ordentlig pool. Dessutom så är dom utpräglade flockdjur och behöver därför ständiga kompisar för att må bra!

Det där med poolen kan ju bli litet knepigt vintertid då Sverige ligger där det ligger, så det gäller ha både plats och råd till att installera en inomhuspool! Något att ha i åtanke om du planerar att införskaffa dom som husdjur!

Som husdjur så är dom annars hyfsat lättskötta (Iaf nere i Argentina) och blir lätt väldigt tama och keliga! Mina kamraters capybaras älskade att bli kliade och klappade!

Ett bra tips är att kontakta länsstyrelsen för vidare info. Där får du reda på vad som gäller om du ska bli capybaraägare.
Riktigt bra tips tackar för det!
Citat:
Ursprungligen postat av OPHuvudsak
Först måste du hitta en uppfödare då man ej får ha viltfångade djur. Du måste även ha några stycken då dom lever i flock.

I övrigt tror jag det är ett ganska trevligt djur för vad jag vet är dom ganska vänliga av sig.
Kapybaran är veganer så dom är inte ett hot till någon, i övrigt är dom väldigt snälla och skulle aldrig attackera någon om det inte vore för självförsvar.

Citat:
Ursprungligen postat av hahahohoyrsovane
De är mycket större än du tror, luktar marsvin gånger 1000 och bajsar helvetiskt mycket, helst i vatten, som du sen ska tömma flera gånger om dagen. Lycka till.
Har sett dom irl så vet att dom kan bli som en liten hund. Jag hade tänkt typ en max två tror inte jag pallar ha 10 stycken det låter dyrt också.

Funderar på att om det är lättare att ha dom i stugan? Närhet till vatten, springa fritt, tillgång till mat i naturen osv.

På vintern ordnar jag varmbonat.

Har dom behov att umgås mycket om dom redan har flera syskon eller det kanske är viktigare om dom lever ensamma?
Citera
2024-01-30, 20:15
  #10
Medlem
3Godisars avatar
Dom är underbara. Jag hade lyckats missa att de finns, så när jag upptäckte dem för ett par år sedan trodde jag först det var ett skämt/meme... alltså inga riktiga djur. Så kul ser dom ut.
Citera
2024-01-31, 21:59
  #11
Avstängd
Hur är det med bajsandet? Små gnagare bajsar ju hela tiden. Bajsar kapybaras ut större pluttar och hela tiden?

Själv vill jag ha en präriehund. De är coola. Det är en gnagare trots namnet.
Citera
2024-03-30, 01:42
  #12
Medlem
Hur köper jag en kapybara?

Som rubriken lyder. Min flickvän har blivit såld på dessa vattensvin så jag tänkte köpa en till henne i födelsedagspresent, men hur gör jag?

Som jag förstår det är de ganska lätta att få tag på i Sydamerika, men finns det någon återförsäljare i Europa? Jag pallar inte sitta på ett flyg från Brasilien i 12 timmar med ett enormt marsvin i knäet.

Jag vet att lagen säger att de ska ha en bassäng, men det skiter jag i (jag har ett badkar). Jag vill veta hur jag fysiskt gör för att införskaffa en kapybara.

Den ska heta Stefan.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback