Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-01-24, 11:06
  #1
Medlem
Hej!

Jag har ett problem, råkade slå ihop min macbook när det låg en laddare emellan, skärmen gick sönder.

Har gått bra att använda extern skärm, men ville göra en totalåterställning, och nu kommer problemet.
När jag har en skärm inkopplad så ser jag bara bakrundsbilden på externa skärmen, jag ser även muspekaren, men kan inte göra någonting.

Själva inställningarna för att starta igång ligger på den interna skärmen, som alltså är svart.
Jag har en Macbook Pro 2022.

Jag har testat följande.

*koppla in ännu fler skärmar (samma resultat, ser bara bakrundsbilen
*försökt att dra över inställningsfönstret i blindo till andra skärmen
*flyttat runt skärmarna till andra USB-C portar.
*försökt installera med voiceover, men kommer bara till att ändra språk.

Hade det funnits ett snabbkommando för att dubblera skärm så hade det varit fantastiskt.

Jag fick en idé, går att skruva upp hela skiten och tillfälligt koppla ur skärmen fyskiskt? kommer den då att använda extern skärm som prio?

Har ni andra idéer? jag har inte råd att få den lagat just nu.
Citera
2024-01-24, 11:25
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dj_ogo
Har ni andra idéer? jag har inte råd att få den lagat just nu.
Kan man inte komma in på bios på en Mac?
Citera
2024-01-24, 11:30
  #3
Medlem
Det är mycket möjligt, men är inte sannolikheten för att den då kommer att välja intern skärm som prioritet, och då är man ju tillbaka på ruta ett.

Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Kan man inte komma in på bios på en Mac?
Citera
2024-01-24, 11:33
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dj_ogo
Det är mycket möjligt, men är inte sannolikheten för att den då kommer att välja intern skärm som prioritet, och då är man ju tillbaka på ruta ett.
Nog ska valfri inkopplad skärm fungera om du går in på bios. Annars är ju felet i grafikkortet.
Citera
2024-01-24, 11:57
  #5
Medlem
"The keyboard shortcut that allows you to mirror Mac display to an external monitor quickly is Command + F1. All you have to do is press Command and F1 simultaneously and your Mac's display will mirror onto the monitor, TV, Projector, etc"
Kanske funkar?
Citera
2024-01-24, 12:10
  #6
Medlem
Stark-Senaps avatar
Har du tillgång till ytterligare en Mac kan du väl starta din i target mode och istället installera från den datorn?

Har du bara en så har säkert någon kompis en du kan använda.

Target mode gör att din Mac ses som en extern hårddisk. Så det är bara att, från Mac 2, formatera och ominstallera.

Lycka till!
Citera
2024-01-24, 12:40
  #7
Medlem
Känner mig ju jävligt dum nu.

Jag blev förbannad för att det inte funkade, och stängde igen locket, och då flyttades allt över till externa skärmen som var inkopplad.

Tur att jag inte skruvade upp skiten. Tack för svar!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback