Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-01-22, 12:35
  #1
Medlem
Mohaves avatar
Detta är naturligtvis individuellt, men låt mig ta ett räkneexempel:

1. 20 miljoner för insatsen till en bekväm lägenhet på bra adress i Stockholm.
2. 40 miljoner på börsen som i genomsnitt ger en avkastning på 4 miljoner per år som gör att jag kan göra de resor jag vill och leva gott i övrigt.
3. Jag bryr mig inte om bilar och båtar, men för er som gör det måste beloppet förstås höjas.

Så 60 miljoner skulle duga för mig.

För dig?
Citera
2024-01-22, 12:39
  #2
Medlem
Definitionen av att vara ekonomiskt oberoende är att du kan leva på ränta eller avkastning utan att jobba. För det behöver du mellan 6 och 10 miljoner kronor.
Citera
2024-01-22, 12:44
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Detta är naturligtvis individuellt, men låt mig ta ett räkneexempel:

1. 20 miljoner för insatsen till en bekväm lägenhet på bra adress i Stockholm.
2. 40 miljoner på börsen som i genomsnitt ger en avkastning på 4 miljoner per år som gör att jag kan göra de resor jag vill och leva gott i övrigt.
3. Jag bryr mig inte om bilar och båtar, men för er som gör det måste beloppet förstås höjas.

Så 60 miljoner skulle duga för mig.

För dig?

Om jag får leva tills jag är någon gång i 80 års åldern och räknar på 25 000 efter skatt i månaden så räcker det med 17.5 miljoner.
Citera
2024-01-22, 12:44
  #4
Medlem
Mohaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Definitionen av att vara ekonomiskt oberoende är att du kan leva på ränta eller avkastning utan att jobba. För det behöver du mellan 6 och 10 miljoner kronor.
Att leva på avkastningen av 6 miljoner blir både osäkert och ganska fattigt. Du kan ha tur med börsutvecklingen, men du kan också ha otur.
Citera
2024-01-22, 12:50
  #5
Medlem
Den dagen jag kan täcka hyran så kommer jag känna att jag är på god väg. Med en årlig avkastning på 8% så behöver jag 750K för att kunna täcka hyran varje månad. Känns mer realistisk att sätta "små" mål som ändå är rätt märkbara än att stirra in i fantasin direkt och de stora summorna som krävs. Baby steps..

Ja, jag vet att det svänger.
__________________
Senast redigerad av ClitEastwood 2024-01-22 kl. 12:52.
Citera
2024-01-22, 12:52
  #6
Avstängd
TreRaggmunkars avatar
Passiva inkomster utan att behöva jobba med en bekväm levnadsstandard som bil, båt, hus och semesterhus
Citera
2024-01-22, 12:52
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Att leva på avkastningen av 6 miljoner blir både osäkert och ganska fattigt. Du kan ha tur med börsutvecklingen, men du kan också ha otur.

Sure.
Men 6-10miljoner kan de flesta uppnå om man börjar i tid och prioriterar rätt under vägen.

60miljoner tror jag inte att någon som vill bli ekonomiskt oberoende klarar av att spara ihop.
Citera
2024-01-22, 12:54
  #8
Medlem
5 miljoner så kan man leva i något land i sydostasien eller sydamerika. 15 miljoner skulle räcka för ett hyffsat liv i Sverige. 20-25 för ett lite trevligare liv eller om man ska ha kids.
Citera
2024-01-22, 12:55
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClitEastwood
Den dagen jag kan täcka hyran så kommer jag känna att jag är på god väg. Med en årlig avkastning på 8% så behöver jag 750K för att kunna täcka hyran varje månad. Känns mer realistisk att sätta "små" mål som ändå är rätt märkbara än att stirra in i fantasin direkt och de stora summorna som krävs. Baby steps..

Håller helt med att man ska börja med mindre mål som man faktiskt kan nå, snarare än att direkt säga att man ska leva på existensminimum tills man har x miljoner.

Jobbar fortfarande på att bygga upp mitt arbetande kapital men minns för några år sen när jag fick 5000 i aktieutdelning första året och tänkte att dessa 400/månad betalar mitt internet och mobilabonnemang.

Sen året efter fick jag 10k i utdelning och då täcker det även bilförsäkringen, året efter 15k och då täckte det även hemförsäkringen osv.

Nu trillar det in ett antal tusenlappar i snitt per månad, om än en bra bit kvar innan jag kan gå i pension och leva på detta så det återinvesteras direkt. Men det blir som en snöboll som långsamt rullar och blir allt större.
Citera
2024-01-22, 12:58
  #10
Medlem
Mohaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TreRaggmunkar
Passiva inkomster utan att behöva jobba med en bekväm levnadsstandard som bil, båt, hus och semesterhus
Vad skulle du behöva för att få ihop detta?

Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Sure.
Men 6-10miljoner kan de flesta uppnå om man börjar i tid och prioriterar rätt under vägen.

60miljoner tror jag inte att någon som vill bli ekonomiskt oberoende klarar av att spara ihop.
Det beror förstås på varifrån man börjar. Om man börjar från noll är det nog svårt vilketsomhelst.
Citera
2024-01-22, 13:04
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave

Så 60 miljoner skulle duga för mig.

För dig?
10 mille räcker gott och väl.
Citera
2024-01-22, 13:04
  #12
Medlem
MyJustices avatar
skulle behöve få in ca 30k efter skatt varje månad .
för att slippa gå till jobbet .
så ca 50 k varje månad behövs
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback