Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-01-19, 19:27
  #1
Avstängd
Ville bara dela med mig av några tankar om EU och höra hur ni andra ser på det... Har insett att olika länder styrs på olika sätt ex. kapitalism och kommunism men med EU verkar det vara något annat, vad skulle ni kalla det? För jag tenderar att benämna det som ekonomisk fascism eller fascism eller socialfascism.. Jag tänker mig att fascism är när folk inte är fria utan staten styr sociala reformer, ekonomiska investeringar osv. Och högerpolitiker i USA t ex. varnar för att om någon kommer från regeringen eller staten och ska hjälpa någon så ska man springa därifrån.

Så nu här i EU, som vi tyvärr med i, så är det som att staten har jättemycket makt och befogenheter över medborgarnas friheter. Ex. "Rätten att leva sitt egna liv" men hur kan man göra det när EU och staten lägger sig i människors privatliv? Vanliga, laglydiga människor. Jag tycker det är så himla märkligt vilken överdriven kontroll staten och EU ska ha i olika frågor. De förbigår sin roll och funktion in på områden där staten inte ska vara. De utökar statsapparaten och lägger resurser på mer kontroll. Och varför gör de så? Jo för det måste väl vara så de ser på hur man "styr ett rike".. att ledarna bestämmer vad slavarna ska bygga, pyramider, pelarhus och bassänger. Så nu måste vi bygga bassänger för att kejsaren bestämt det, som i romerska riket? Då måste alltså statens egendom medborgarna, väljarna, bönderna, skattebetalarna, slavarna göra det som makten vill i uppbyggnadet av "riket"?

För jag trodde statens roll och funktion var inom vissa områden för att kunna upprätthålla ett land och förvalta det väl. Och det var det. Sen gjorde medborgarna lite själva vad de ville utan att staten lade sig i det. Så det verkar lite som att EU inte fungerar på det sättet utan fungerar mer som i romarriket. Det är liksom inte per definition fascism jag menar men grunden till fascismen, i hur man ser på hur man sköter stater och riken, att man betraktar människor som statens "egendom". En form av slaveri alltså under makten/staten/ledarna/riket.

Och om man "sköter ett rike" varför skulle man ens vara intresserad av att detaljstyra i frågor som angår privatpersoner? Varför skulle man vara intresserad att lägga sig i sånt om man "sköter ett rike"? Borde man inte vara upptagen med att sköta riket då... 🤔

Men för då har man utökat statsapparaten med mer "byråkrater" och "myndighetspersoner" för ökad kontroll för att ha mer makt? Varför skulle man vilja ha mer makt för om man redan är ledaren/staten? Kan det ha med ett moraliskt förfall att göra med, girighet, korruption. Var kommer denna överdrivna kontroll över medborgarnas liv för och inte bara det utan de ska ju även reglera marknaden "för allas bästa". Hur kan några få personer tro att de har bättre koll än alla andra och att allt ska detaljstyras av en centralmakt? Jämför med Kina där de åtminstone sätter folkets intressen i första rummet och inte ledarnas. Här i EU sätter de maktens intresse i första rummet som om de vet bättre, statens, så politikerna hittar på en massa förslag som får kritik av olika intressegrupper med expertis, erfarenhet inom området och är så arroganta och bara kör över folk och ska bestämma allt själva som om de visste bättre.

Känns som det vore ifrån Egyptien eller romarriket med hur staten och EU beter sig, att de liksom styr riket dit makten vill och att folket är en lägre kast. Så vad tänker ni om allt detta? Är EU fascistiskt? Är att leva i EU som i antikens Egyptien och släpa stenar till pyramiden eller som att bygga pelare och bassänger i romarriket? Så sen när det är Eurovision så sitter alla där på halvcirkelläktaren med bra akustik och kollar på män som klär ut sig till kvinnor för kvinnorna kunde inte vara med i teatern? Är vi bara till för statens skull och inte den till för oss? Hur tänker ni kring det här...?
Citera
2024-01-19, 19:44
  #2
Medlem
Norrbagg79s avatar
Din beskrivning passar mycket bra på Ryssland!
Citera
2024-01-19, 19:50
  #3
Medlem
Mia-Rovys avatar
EU är ett valfritt samarbete mellan länder. Ett mycket, mycket framgångsrikt sådant.

Man kan gå ut när som helst (som Storbritannien så pinsamt visade och ångrar djupt).


Samarbetet innebär att man behöver kommer överens om vissa frågor (eller som du kallar det "detaljstyra"/fascism) vissa frågor. T.ex. är det rätt att ha fri handel mellan två länder där det ena landet tillåter gift i mat och det andra förbjuder det? Kanske kan det behöva diskuteras och komma överens om mellan länderna?

Jämför du det med det korrupta pisslandet Ryssland och hur de behandlar sina grannar med våld så lär du likt alla andra länder också omfamna EU med glädje och fly Ryssland.


EU är alltså ett frivilligt samarbete mellan länder. Samarbetet råkar vara otroligt gynnsamt till den grad att det försöker efterliknas på alla andra kontinenter. Problemet alla andra kontinenter har är att de styrs primärt av korrupta våldsamma diktaturer som inte har varken erfarenhet eller förmåga att samarbeta. T.ex. såsom hur Ryssland behandlar alla sina grannar.


Så nej, EU är inte som Romarriket. EU är ett valfritt och jävligt framgångsrikt samarbete mellan länder som förr har legat i krig genom hela sin existens.
__________________
Senast redigerad av Mia-Rovy 2024-01-19 kl. 20:01.
Citera
2024-01-19, 20:11
  #4
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
EU är ett valfritt samarbete mellan länder. Ett mycket, mycket framgångsrikt sådant.

Man kan gå ut när som helst (som Storbritannien så pinsamt visade och ångrar djupt).


Samarbetet innebär att man behöver kommer överens om vissa frågor (eller som du kallar det "detaljstyra"/fascism) vissa frågor. T.ex. är det rätt att ha fri handel mellan två länder där det ena landet tillåter gift i mat och det andra förbjuder det? Kanske kan det behöva diskuteras och komma överens om mellan länderna?

Varför då? Det ena landet får väl göra som de vill. Är bara för andra landet att sluta importera in giftmaten och handla från någon annan.


Citat:
Jämför du det med det korrupta pisslandet Ryssland och hur de behandlar sina grannar med våld så lär du likt alla andra länder också omfamna EU med glädje och fly Ryssland.


EU är alltså ett frivilligt samarbete mellan länder. Samarbetet råkar vara otroligt gynnsamt till den grad att det försöker efterliknas på alla andra kontinenter. Problemet alla andra kontinenter har är att de styrs primärt av korrupta våldsamma diktaturer som inte har varken erfarenhet eller förmåga att samarbeta. T.ex. såsom hur Ryssland behandlar alla sina grannar.

Ok så om man kommer från östeuropa så tycker man EU är bra? Om man kommer från vissa länder i Europa med en viss värdegrund...Som skiljer sig lite från Nordeuropas ja då är EU toppen. Men kanske beror på att ni är ett annat folkslag kanske med annan värdegrund? Så sköter inte vi länder här i nordeuropa... som ni gör.
Citera
2024-01-19, 20:21
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
EU är ett valfritt samarbete mellan länder. Ett mycket, mycket framgångsrikt sådant.

[---]

EU är ett valfritt och jävligt framgångsrikt samarbete mellan länder som förr har legat i krig genom hela sin existens.

Givetvis är inte EU som romarriket, men att påstå att det är framgångsrikt är knappast heller särskilt träffande.

EUs andel av världsekonomin har minskat markant de senaste decennierna. Ja, givetvis har Kina och några andra tillkommit, men USAs andel har inte minskat. Det ät EU som tappat.

Inom EU är det ett fåtal länders som finansierar i princip allt. Givetvis finns det bra skäl att dela med sig, men frågan är om verkligen Sveriges stöd gör mest nytta om det går till länder som Italien.

De flesta längder struntar i beslut som de inte gillar, men några (som Sverige) genomför det lydigt och
direkt. Bolognaprocessen är ett bra exempel.

Korruptionen kopplad till EU-bidrag är så omfattande att den inte ens undersöks. Besök valfritt tidigare östland (t.ex. Rumänien) så blir detta uppenbart.

Det demokratiska underskottet är enormt. Bara det att kandidater till de viktigaste positionerna utses först efter valen är talande. Finns mig veterligen inget land som någonsin gjort så.

Den byråkratiska (och politiska) apparaten är enorm och oerhört kostsam. Knappast tecken på en framgångsrik organisation.


Och ja, vi har fred mellan länder som i tidigare krigat. Men ärligt, Frankrike och Tyskland skulle knappast legat i krig ändå. Det är som att påstå att krigsrisken mellan Frankrike och England ökade efter Brexit. Freden bygger på handel, möten, samarbeten mm. Det finns även utan EU. Går mycket bra att tänka sig en frihandelszon och olika multilaterala avtal (där de som vill ingår) men utan särskilt valda politiker, byråkrati mm.
Citera
2024-01-19, 20:23
  #6
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dirtdog
Varför då? Det ena landet får väl göra som de vill. Är bara för andra landet att sluta importera in giftmaten och handla från någon annan.
Va? Vaddå "varför då?"?

Varför samarbete finns? Som jag precis sa så behöver man inte samarbeta om man inte vill. Vill du inte vara med i samarbetet så måste du inte

Vill du ha ett samarbete där länder kan sälja gift i maten på samma marknad som mat säljs utan gift så är det ingen som stoppar dig, men jag tror inte att det lär bli jättepoppis

Och vill du bo i ett land där samarbete inte finns så får du väl flytta till Ryssland. Ingen hindrar dig på den fronten heller (jag hade nog till och med blivit glad om du gjorde det). Vill du inte flytta till Ryssland så får du väl rösta på ett parti som är emot samarbeten
__________________
Senast redigerad av Mia-Rovy 2024-01-19 kl. 20:29.
Citera
2024-01-19, 20:33
  #7
Medlem
MyJustices avatar
EU är mer likt det gamla CCCP .
Och omvärlden står och undrar varför EU vill ta efter en fatalt misslyckad politik .
Svaret är enkelt
Det handlar om rikedom för de få . presic som det var I CCCP
för det krävs att man tyraniserar och tryckar ner Demokratin
Citera
2024-01-19, 20:35
  #8
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Va? Vaddå "varför då?"?

Varför samarbete finns? Som jag precis sa så behöver man inte samarbeta om man inte vill. Vill du inte vara med i samarbetet så måste du inte

Vill du ha ett "samarbete" där länder kan sälja gift i maten på samma marknad som mat säljs utan gift så är det ingen som stoppar dig, men jag tror inte att det lär bli jättepoppis

Så det handlar om samarbete mellan länder, att de olika demokratierna handlar och samarbetar med varandra... nja snarare folk med annan värdegrund som tar sig rätten att diktera över folk och länder med en annan värdegrund. En utökad makt över andra folk och det är väl inte samarbete utan snarare en form av imperialism.

Man vill så gärna ha ett stort EU men tyvärr så är inte alla folk med på samma bana och kan inte stå under samma makt :/

Utan de flyr EU för att de så mycket inte vill leva under deras makt. Är det rätt att folk måste flytta från sina egna länder pga EU?
Citera
2024-01-19, 21:16
  #9
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waco2


Inom EU är det ett fåtal länders som finansierar i princip allt. Givetvis finns det bra skäl att dela med sig, men frågan är om verkligen Sveriges stöd gör mest nytta om det går till länder som Italien.

...
Nu är det ju så att Italien tillhör de som skyfflar in mest pengar i EU, och avsevärt mer än Sverige.
Och det gäller även sett till nettoavgiften (dvs skillnaden mellan det man betalar in och det man får i bidrag).

Ser man sen till det faktum att Italien tillhör grundarländerna och då redan innan Sverige klev in hade pyntat en hel del pengar (och bidragit på andra sätt).
Så frågan är snarare om det inte är Sverige som tjuvåker på Italien …

Italien betalade även större avgift än grinollarna Storbritannien.
Citera
2024-01-19, 23:38
  #10
Avstängd
Med romarriket avser ju jag förstås hur statsapparaten med en centraliserad makt är uppbyggd. Att det är som en form av pyramid som européerna är slavar till.

Romerska kejsaren beordrar att det ska byggas fler bassänger i spa-anläggningen och då gör arbetarna (slavarna) det. Så alla som bygger kärnkraftverk och e-metanolfabriker är lite som slavar.. som gör det för att "kejsaren" har beordrat det lite som i romerska riket. Kejsaren i det här fallet representerar statsmakten och hur den tar sig friheten att kontrollera samhällets utveckling. Medan medborgarna (fria människor) får minskat inflytande. De tar vår frihet ifrån oss, hur vi själva väljer att utveckla samhället tillsammans. Staten tar sig rätten att kränka vår frihet och behandla oss som slavar i romerska riket. Degraderar oss i ett hierarkiskt led. Wtf liksom I'm just a ordinary citizen of a free country why are you fucking with me?

Nånstans här handlar det om olika värdegrunder. Och att i Sverige anses det socialt oacceptabelt att bete sig så som EU gör. Jag kommer inte till din by och lägger mig i hur du sköter ditt för jag är fullt upptagen med mitt. Den som lägger sig i nån annans by eller land är ute efter något. Egna intressen finns.
Citera
2024-01-20, 13:16
  #11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Nu är det ju så att Italien tillhör de som skyfflar in mest pengar i EU, och avsevärt mer än Sverige.
Och det gäller även sett till nettoavgiften (dvs skillnaden mellan det man betalar in och det man får i bidrag).

Ser man sen till det faktum att Italien tillhör grundarländerna och då redan innan Sverige klev in hade pyntat en hel del pengar (och bidragit på andra sätt).
Så frågan är snarare om det inte är Sverige som tjuvåker på Italien …

Italien betalade även större avgift än grinollarna Storbritannien.

Italien har en massa invandrare i Usa och Sverige som de tjänar in sina pengar på. Så nej, de åker till kapitalistiska länder och säljer pizza som de sen skattar för i Italien. Italien har inte den ekonomin själva utan måste åka till andra länder för att få jobb. Så är snarare dom som tjuvåker på kapitalismen som de sen forslar in i sitt socialfascistiska projekt EU.
Citera
2024-01-20, 18:13
  #12
Medlem
bl-gr-ns avatar
Nej EU är som Sovjetunionen.
Likt EU hade även i Sovjet "demokratiska" val.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback