Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-01-19, 14:41
  #1
Avstängd
ollahennes avatar
Tidigare i livet när jag spelat strategispel har det varit på dator där man har mus och tangentbord. Tänker på spel som The Sims och Age Of Empires. Men pratar vi om de första versionerna av spelen, alltså för 20 år sedan. Har inte spelat på länge och tänkte köpa en Xbox Serie X. Hur fungerar strategispel när man kör med kontroll framför sin tv, jämfört med när man spelar det på dator?
Blir det samma sak?
Citera
2024-01-19, 14:56
  #2
Medlem
Bassplays avatar
Skaffa en pc istället. En stationär så du kan uppgradera delar med tiden.

Då får du dels, rätt kontroller , mus och tangentbord kommer vara så mycket snabbare och skönare i såna spel.

Betydligt fler spel, och bättre möjligheter till att spela online.


Vad jag vet finns varken sims eller aoe till xbox.
Citera
2024-01-19, 14:58
  #3
Moderator
^Eazs avatar
Dator- och konsolspel --> Spelrelaterat
/Moderator
Citera
2024-01-19, 15:03
  #4
Medlem
Kort svar: Nej det blir inte samma sak.

För det första så släpps inte många strategispel till konsol, de allra flesta kommer till PC. Ifall du däremot är fast bestämd på att skaffa just ett Xbox så går det att koppla in mus och tangentbord, fungerar inte optimalt i alla spel men de flesta klarar det.

Jag förstår det som att du vill kunna ligga i soffan och spela lite lättare spel, isåfall hade jag istället skaffat en lättare PC och parkerat vid TV:n. Går att köpa ”brickor” så att du enkelt och bekvämt kan ligga i soffan med mus och tangentbord. På så sätt har du tillgång till alla spel, alla funktioner, rätt kontroller och utöver detta har du även möjlighet att använda datorn till att exempelvis fulstreama filmer.
Citera
2024-01-19, 15:22
  #5
Avstängd
ollahennes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petramede
Kort svar: Nej det blir inte samma sak.

För det första så släpps inte många strategispel till konsol, de allra flesta kommer till PC. Ifall du däremot är fast bestämd på att skaffa just ett Xbox så går det att koppla in mus och tangentbord, fungerar inte optimalt i alla spel men de flesta klarar det.

Jag förstår det som att du vill kunna ligga i soffan och spela lite lättare spel, isåfall hade jag istället skaffat en lättare PC och parkerat vid TV:n. Går att köpa ”brickor” så att du enkelt och bekvämt kan ligga i soffan med mus och tangentbord. På så sätt har du tillgång till alla spel, alla funktioner, rätt kontroller och utöver detta har du även möjlighet att använda datorn till att exempelvis fulstreama filmer.

Då måste man ju köpa en dator som betraktas som gamedator och dom är ju dyra?
Citera
2024-01-19, 15:22
  #6
Avstängd
ollahennes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassplay
Skaffa en pc istället. En stationär så du kan uppgradera delar med tiden.

Då får du dels, rätt kontroller , mus och tangentbord kommer vara så mycket snabbare och skönare i såna spel.

Betydligt fler spel, och bättre möjligheter till att spela online.


Vad jag vet finns varken sims eller aoe till xbox.

Jo båda finns. Har googlat.

Jag älskar sitta i soffan och spela, gillar inte vid datorn.
Citera
2024-01-19, 15:43
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ollahenne
Tidigare i livet när jag spelat strategispel har det varit på dator där man har mus och tangentbord. Tänker på spel som The Sims och Age Of Empires. Men pratar vi om de första versionerna av spelen, alltså för 20 år sedan. Har inte spelat på länge och tänkte köpa en Xbox Serie X. Hur fungerar strategispel när man kör med kontroll framför sin tv, jämfört med när man spelar det på dator?
Blir det samma sak?
Jag tror att de två vanligaste sätten att kontrollera dessa spel är att antingen styrs pekaren med analoga spaken istället för mus, eller så är pekaren alltid centrerad och så styr man kameran för att få pekaren dit man vill. Sen används det ofta radialmenyer för olika val eller att man använder d-paden på något vis.

Det tar ett litet tag att vänja sig att spela strategispel med en handkontroll, men när du väl kommit in i det brukar det vara lätt att hoppa mellan spel. Samma som fps. Har du väl fått häng på hur det fungerar så är det lätt att anpassa sig till nya varianter.
Det är inte lika bra som med en mus, men fungerar oftast utmärkt ändå.
Citera
2024-01-19, 15:53
  #8
Avstängd
ollahennes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snilleblitz
Jag tror att de två vanligaste sätten att kontrollera dessa spel är att antingen styrs pekaren med analoga spaken istället för mus, eller så är pekaren alltid centrerad och så styr man kameran för att få pekaren dit man vill. Sen används det ofta radialmenyer för olika val eller att man använder d-paden på något vis.

Det tar ett litet tag att vänja sig att spela strategispel med en handkontroll, men när du väl kommit in i det brukar det vara lätt att hoppa mellan spel. Samma som fps. Har du väl fått häng på hur det fungerar så är det lätt att anpassa sig till nya varianter.
Det är inte lika bra som med en mus, men fungerar oftast utmärkt ändå.

Kan man möta folk online på exempelvis Fifa via sin Xbox?
Citera
2024-01-19, 16:29
  #9
Medlem
Bassplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ollahenne
Kan man möta folk online på exempelvis Fifa via sin Xbox?
Ja, men det kostar varje månad att ha onlinetjänst.
Citera
2024-01-19, 16:34
  #10
Medlem
tomatlarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ollahenne
Då måste man ju köpa en dator som betraktas som gamedator och dom är ju dyra?
Ska du spela saker som aoe klarar du dig med en billigare dator. Anledningen till att spel datorer är dyra är för att de är betydligt kraftfullare än konsler. Du kan köpa en dator för ungefär samma pris som en konsol och datorn kommer vara motsvarande kraftull eller om man väljer delar och bygger själv så kan man kräma ut lite mer för den prislappen.
__________________
Senast redigerad av tomatlars 2024-01-19 kl. 16:47.
Citera
2024-01-19, 16:37
  #11
Medlem
tomatlarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassplay
Skaffa en pc istället. En stationär så du kan uppgradera delar med tiden.

Då får du dels, rätt kontroller , mus och tangentbord kommer vara så mycket snabbare och skönare i såna spel.

Betydligt fler spel, och bättre möjligheter till att spela online.


Vad jag vet finns varken sims eller aoe till xbox.
Aoe 2 finns till Xbox X. Men hur bra den versionen är vet jag inte.
Citera
2024-01-19, 17:45
  #12
Medlem
Bassplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomatlars
Aoe 2 finns till Xbox X. Men hur bra den versionen är vet jag inte.
Imponerande. Till pc finns det nio olika AoE.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback