Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-01-13, 12:00
  #1
Medlem
Hej!

Nu när vi alla ska bli preppers i vårt avlånga land så kommer väl hyllorna gapa tomma på både pasta och toapapper i närtid.

Men om man vill hitta mat som har lite längre hållbarhet typ MRE, Campingmåltider eller liknande så finns det ju en j*#!a massa olika hemsidor som kränger alla typer av konserver, frystorkningar och likande.

Ett tema för de flesta av dessa sidor är att dom tar 150 spänn för en burk konserverad gröt vilket innebär att en snål jävel som mig då prompt väljer att svälta ihjäl i protest om kriget kommer.

Så för att rädda oss snåla frågar jag er alla: Har ni hittat någon hemsida där man kan köpa mat i stor mängd, med ordentlig hållbarhet och viktigast till ett rimligt pris?
Citera
2024-01-13, 12:11
  #2
Medlem
Kärnpunkten ligger i det du nämner, köp i stora mängder så går priset snabbt ner.

T ex. 1 frystorkad portion kostar ca +-100 kr. Det finns återförsäljare som säljer i större volymer, då går priset ner till säg +-60 kr/st.

Sedan skulle jag personligen välja just frystorkad mat över konserver, detta eftersom den håller mycket längre. Konserver kan även rosta sönder med tid. Ett minimi läckage kommer att förstöra maten. Även om konserven är hel så bryts näringsvärdet ner med tiden.

Sverige skänkte t ex. för länge sedan konserver till Estland (tror jag det var), vilka de senare blev jäkligt irriterade över då de upptäckte att näringsvärdet i konserverna var nära noll pga ålder.

Det finns inte så många genvägar att ta. Googla runt och kolla efter återförsäljare som säljer i bulkmängder. Det finns t ex. även storpack med frystorkad mat (säg en stor burk med 20-30 portioner).

Jag har svårt att se poängen med en prepper som beklagar sig över att köpa 1 portion för säg 60 kr. Man kan ju köpa säg 5 st/månad. På 1 år har man då ett förråd på 60 portioner = 2 månaders måltider.

Sist men inte minst, man ser ganska ofta utförsäljningar av t ex. MRE och frystorkad mat. Håll bara ögonen öppna! Kontrollera tillverkningsdatum, köp inte flera år gammal skit såvida det inte är jättebilligt. Ät upp äldre förpackningar då och då och fyll på med nya, då har man en extremt lång hållbarhetstid.
Citera
2024-01-13, 12:19
  #3
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Armillaria
Hej!

Nu när vi alla ska bli preppers i vårt avlånga land så kommer väl hyllorna gapa tomma på både pasta och toapapper i närtid.

Men om man vill hitta mat som har lite längre hållbarhet typ MRE, Campingmåltider eller liknande så finns det ju en j*#!a massa olika hemsidor som kränger alla typer av konserver, frystorkningar och likande.

Ett tema för de flesta av dessa sidor är att dom tar 150 spänn för en burk konserverad gröt vilket innebär att en snål jävel som mig då prompt väljer att svälta ihjäl i protest om kriget kommer.

Så för att rädda oss snåla frågar jag er alla: Har ni hittat någon hemsida där man kan köpa mat i stor mängd, med ordentlig hållbarhet och viktigast till ett rimligt pris?
Torkade bönor, linser etc håller 10 år bara du förvarar de torrt, kostar du på att vacuumpacka dessa så håller de 30 år.
Vitt ris, förvara torrt och svalt så håller det jävligt länge.
Konserver, kolla datum på burken och räkna med det dubbla, kan förlora lite färg/smak men inget farligt.

Så skit i dyra hemsidor och läs på lite istället och skaffa världens skafferi på Willys för mindre slant.
Citera
2024-01-13, 12:21
  #4
Medlem
fckTGRs avatar

Jag tror det funkar med vilka helkonserver som helst. När jag gjorde lumpen på 90-talet så var det många s.k. guldburkar som var från 50/60-tal och inget fel på dom. Varför skulle näringsinnehållet bara försvinna ur konserverad mat? Visst att konsistensen ändras och blir geggig men nog tror jag man överlever på dom i alla fall 5-10 år framöver.

Frystorkat är ju sinnesjukt dyrt så jag skulle hellre köpa en torkmaskin och preppa en jävla massa beefjerkey, frukt/bär och liknande.
Citera
2024-01-13, 13:52
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Torkade bönor, linser etc håller 10 år bara du förvarar de torrt, kostar du på att vacuumpacka dessa så håller de 30 år.
Vitt ris, förvara torrt och svalt så håller det jävligt länge.
Konserver, kolla datum på burken och räkna med det dubbla, kan förlora lite färg/smak men inget farligt.

Så skit i dyra hemsidor och läs på lite istället och skaffa världens skafferi på Willys för mindre slant.

Naturligtvis, men jag skippade helt den vinkeln av för mig tydliga skäl. Hur kul är det att äta linser och torkade bönor? I synnerhet om man inte är vegan/vegetarian.

Sedan handlar det om det totala näringsvärdet. Såväl vitaminer som kalorier.

Om man gör ett "dumt" exempel...så krävs det ungefär 2,5 kg/dag linser för att enbart gå +-0 kaloriemässigt. Sedan blir det tufft med typ 0 fett och avsaknad av vissa vitaminer. Säg att linser kostar ungefär 40kr/kg om man köper det billigaste. Överlag så kommer det att krävas överjävligt mycket torkade bönor och linser (och liknande) för att gå runt överlevnadsmässigt.

Måste man förflytta sig så blir saken än värre. Ska man klara sig 1v måste man bära med sig 17,5 kg linser eller motsvarande. Färdiga produkter väger mindre än hälften och har ett högre näringsvärde.

Ser man sedan till förvaringen så kommer det att ta avsevärd plats. Mat för t ex. 1 månad kommer att ta upp förbaskat mycket yta.

Det är just därför t ex. frystorkad man är "dyrt". väldigt högt näringsvärde, låg vikt och extremt lång hållbarhet.

Men visst, det är billigare att köra på eget race. Helt klart. För mig så är det inte ett alternativ alls. Jag ser till helheten. Liten vikt och högt näringsvärde.
Citera
2024-01-13, 14:29
  #6
Medlem
tastass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darkman74
Naturligtvis, men jag skippade helt den vinkeln av för mig tydliga skäl. Hur kul är det att äta linser och torkade bönor? I synnerhet om man inte är vegan/vegetarian.

Sedan handlar det om det totala näringsvärdet. Såväl vitaminer som kalorier.

Om man gör ett "dumt" exempel...så krävs det ungefär 2,5 kg/dag linser för att enbart gå +-0 kaloriemässigt. Sedan blir det tufft med typ 0 fett och avsaknad av vissa vitaminer. Säg att linser kostar ungefär 40kr/kg om man köper det billigaste. Överlag så kommer det att krävas överjävligt mycket torkade bönor och linser (och liknande) för att gå runt överlevnadsmässigt.

Måste man förflytta sig så blir saken än värre. Ska man klara sig 1v måste man bära med sig 17,5 kg linser eller motsvarande. Färdiga produkter väger mindre än hälften och har ett högre näringsvärde.

Ser man sedan till förvaringen så kommer det att ta avsevärd plats. Mat för t ex. 1 månad kommer att ta upp förbaskat mycket yta.

Det är just därför t ex. frystorkad man är "dyrt". väldigt högt näringsvärde, låg vikt och extremt lång hållbarhet.

Men visst, det är billigare att köra på eget race. Helt klart. För mig så är det inte ett alternativ alls. Jag ser till helheten. Liten vikt och högt näringsvärde.

100g torkade bönor/ärtor innehåller ungefär 300kcal, du lär behöva en överdjävlig metabolism för att gå jämnt upp på 2,4kg
Och jag som ” ej vegan/vegetarian” tycker ris och bönor är förträfflig vardagsmat
Citera
2024-01-13, 16:17
  #7
Medlem
Fryst mat håller extremt länge, rött kött typ 1 år och kyckling säkert 2 år
Citera
2024-01-14, 02:03
  #8
Medlem
Matsmart.se
Citera
2024-01-14, 03:51
  #9
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darkman74
Naturligtvis, men jag skippade helt den vinkeln av för mig tydliga skäl. Hur kul är det att äta linser och torkade bönor? I synnerhet om man inte är vegan/vegetarian.

Sedan handlar det om det totala näringsvärdet. Såväl vitaminer som kalorier.

Om man gör ett "dumt" exempel...så krävs det ungefär 2,5 kg/dag linser för att enbart gå +-0 kaloriemässigt. Sedan blir det tufft med typ 0 fett och avsaknad av vissa vitaminer. Säg att linser kostar ungefär 40kr/kg om man köper det billigaste. Överlag så kommer det att krävas överjävligt mycket torkade bönor och linser (och liknande) för att gå runt överlevnadsmässigt.

Måste man förflytta sig så blir saken än värre. Ska man klara sig 1v måste man bära med sig 17,5 kg linser eller motsvarande. Färdiga produkter väger mindre än hälften och har ett högre näringsvärde.

Ser man sedan till förvaringen så kommer det att ta avsevärd plats. Mat för t ex. 1 månad kommer att ta upp förbaskat mycket yta.

Det är just därför t ex. frystorkad man är "dyrt". väldigt högt näringsvärde, låg vikt och extremt lång hållbarhet.

Men visst, det är billigare att köra på eget race. Helt klart. För mig så är det inte ett alternativ alls. Jag ser till helheten. Liten vikt och högt näringsvärde.
Mycket konstiga saker du säger här tycker jag.

För det första är ju prepping till för att klara sig i nödsituationer. Hur "kul" det är att äta är inte direkt prio ett, även om det naturligtvis har ett värde för att upprätthålla moralen. Här framstår du som en riktigt inskränkt köttätare. Har du bara lite skills så går det att göra jävligt goda chiligrytor med bönor och linser.

Sen är ju sådana torrvaror jättebra att ha som komplement till frystorkat. Det ena utesluter inte det andra. Och allt behöver inte vara optimerat för att kunna bära med sig. Visst ska man ha en del sådant, men allt behöver inte vara det.

Och du har ju räknat helt åt helsike på kalorierna. Du behöver definitivt inte 2.5kg linser per dag. Snarare 0.7kg. Det är hög energidensitet. Inte lika hög som frystorkat, men över hälften.

Så till det där med hur mycket yta som krävs. Som nämnt ovan så har du ju räknat helt åt helsike med kalorierna, men även om det nu skulle krävas 70kg linser så är det inte direkt någon extrem mängd plats de tar upp. Absolut inte obetydligt, men knappast extremt.

Citat:
Ursprungligen postat av HejGreger666
Fryst mat håller extremt länge, rött kött typ 1 år och kyckling säkert 2 år
Det är inte extremt länge i de här sammanhangen, plus att fryst mat har problemet att den behöver en frys och frysar går på el.
Citera
2024-01-14, 04:13
  #10
Medlem
ValkPaddas avatar
Själv har jag bara köpt mer av dom basvaror jag redan har i skafferiet.

Pasta, havregryn, pulvermos, linser, kärnor, nötter, olja.

Har just nu kalorier för ungefär 40 dagar. Tanken är att ständigt äta ur detta förråd och fylla på det vid veckohandling för att inget ska bli gammalt.

Tycker att det känns bäst med vanliga varor då det inte kostar något extra över tid. Värker dessutom inte i själen att äta av lagret vid sjukdom, frystorkat för 300kr om dagen hade inte varit lika kul.
Citera
2024-01-14, 05:56
  #11
Medlem
FetFulElaks avatar
Tonfisk på burk. Lök. Knäckebröd. All yuo need
Citera
2024-01-14, 08:28
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Mycket konstiga saker du säger här tycker jag.

För det första är ju prepping till för att klara sig i nödsituationer. Hur "kul" det är att äta är inte direkt prio ett, även om det naturligtvis har ett värde för att upprätthålla moralen. Här framstår du som en riktigt inskränkt köttätare. Har du bara lite skills så går det att göra jävligt goda chiligrytor med bönor och linser.

Sen är ju sådana torrvaror jättebra att ha som komplement till frystorkat. Det ena utesluter inte det andra. Och allt behöver inte vara optimerat för att kunna bära med sig. Visst ska man ha en del sådant, men allt behöver inte vara det.

Och du har ju räknat helt åt helsike på kalorierna. Du behöver definitivt inte 2.5kg linser per dag. Snarare 0.7kg. Det är hög energidensitet. Inte lika hög som frystorkat, men över hälften.

Så till det där med hur mycket yta som krävs. Som nämnt ovan så har du ju räknat helt åt helsike med kalorierna, men även om det nu skulle krävas 70kg linser så är det inte direkt någon extrem mängd plats de tar upp. Absolut inte obetydligt, men knappast extremt.


Det är inte extremt länge i de här sammanhangen, plus att fryst mat har problemet att den behöver en frys och frysar går på el.
Frysen kan såklart bli ett problem, men 2 år är länge, eller tänker du köpa på dig konserver och frystorkad mat för 5-6 år frammåt?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback