Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-01-14, 12:35
  #601
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor
Inte alls.

https://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rintelsen

Läs på lite innan du kommer hit är mitt välmenande råd.
Varsågod!!

/VV

Den där sidan ger inte en entydig definition på vad "Förintelsen" är.
Citera
2024-01-14, 12:38
  #602
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oshin.cantwell
Okej, men vad var det för "humana medel" som Hitler nämnde i det politiska testamentet?

Deportering måste anses vara humant.
Citera
2024-01-14, 12:38
  #603
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Fråga inte en massa som lätt kan sökas upp. Men:

https://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rintelsen

Förintelsen (av tyska: Die Vernichtung [dɪ ˌfɛɐ̯ˈnɪçtʊŋ] ( lyssna); även känt som Shoah (hebreiska: השואה [(h)aʃɔ(ʔ)ˈa], HaShoah, "katastrofen")[c] var ett folkmord där omkring sex miljoner judar dödades av Nazityskland under perioden kring andra världskriget. En bredare definition inbegriper även naziregimens systematiska dödande av andra grupper, som romer, sovjetiska krigsfångar, polacker, civila sovjetmedborgare, homosexuella, personer med funktionsnedsättningar, Jehovas vittnen och andra politiska och religiösa motståndare.[12] Med denna vidare definition är det totala antalet offer för Förintelsen mellan 11 och 17 miljoner människor.

Den där sidan visar ju att det finns flera olika definitioner av "Förintelsen".
Citera
2024-01-14, 12:41
  #604
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
Den där sidan ger inte en entydig definition på vad "Förintelsen" är.

Kanske det. Men den ger en definition som är ganska tydlig.
Men Wikipedia har kanske ingen definitionsrätt.
Andra har kanske annan definition.

Men den de ger är nog den 'gängse' definitionen och den folk i gemen menar är den som är riktig.

/VV
Citera
2024-01-14, 12:42
  #605
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor
Kanske det. Men den ger en definition som är ganska tydlig.
Men Wikipedia har kanske ingen definitionsrätt.
Andra har kanske annan definition.

Men den de ger är nog den 'gängse' definitionen och den folk i gemen menar är den som är riktig.

/VV

Jag förstår fortfarande inte om jag är förintelseförnekare eller inte.

Judar som dog av tyfus i koncentrationslägren, blev dom "förintade"?
Citera
2024-01-14, 12:46
  #606
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
Jag förstår fortfarande inte om jag är förintelseförnekare eller inte.

Judar som dog av tyfus i koncentrationslägren, blev dom "förintade"?

Flera av dom räknas in i den officiella siffran.
Läs på som sagt:

Det beräknas att Tysklands nazistiska regering under sina 12 år vid makten dödade mellan 5,6 miljoner och 6,3 miljoner judar, varav cirka 2,9 miljoner i förintelseläger där många mördades i gaskammare eller dog på grund av misshandel, svält, sjukdomar och hårt arbete. I siffrorna 5,6–6,3 miljoner ingår även de cirka en och en halv miljon judar som arkebuserades av bland annat de mobila insatsstyrkorna, Einsatzgruppen, på östfronten och de omkring 800 000 som dog till följd av gettoiseringen.

Du är väl läskunnig?

/VV
Citera
2024-01-14, 12:50
  #607
Medlem
blamages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Detta kommer du att avfärda (givetvis) på ett eller annat sätt, men man kan tycka att dessa memoarer från Rudolf Höss, lägerkommendant i Auschwitz, äger tämligen stort värde i sammanhanget:

https://ia801804.us.archive.org/3/it...0Auschwitz.pdf

Varsågod, sätt igång att avfärda!
Höss framtorterade memoarer har ringa värde.

Nu frågade jag efter ett (1) dokument och inte en bok. Måste finnas massor med dokument från Heydrich och Himmler som befaller hur utrotningen ska gå till. Sen kan du ta fram budgeten för förintelsen. Zyklon B och Ubåtsmotorer är inte gratis.
Citera
2024-01-14, 12:52
  #608
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor
Flera av dom räknas in i den officiella siffran.
Läs på som sagt:

Det beräknas att Tysklands nazistiska regering under sina 12 år vid makten dödade mellan 5,6 miljoner och 6,3 miljoner judar, varav cirka 2,9 miljoner i förintelseläger där många mördades i gaskammare eller dog på grund av misshandel, svält, sjukdomar och hårt arbete. I siffrorna 5,6–6,3 miljoner ingår även de cirka en och en halv miljon judar som arkebuserades av bland annat de mobila insatsstyrkorna, Einsatzgruppen, på östfronten och de omkring 800 000 som dog till följd av gettoiseringen.

Du är väl läskunnig?

/VV

Nazisterna experimenterade väl på judarna i koncentrationslägren med olika behandlingar av tyfus?
Får nazisterna kvitta dom judar som behandlingen räddade livet på mot dom judar som nazisterna gasade
ihjäl när man ska räkna ut hur många judar som blev "förintade"?
Citera
2024-01-14, 12:52
  #609
Medlem
blamages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor
1 + 5 (övriga platser) = 6

Varsågod. Årskursettmatematik som vi antog du behärskade, men ack så fel vi hade.

/VV.
Det var sex miljoner även när Auschwitz hade fyra miljoner. 4 - 6 = 2

Hur förklarar matematiklärare Viktor det?
Citera
2024-01-14, 12:59
  #610
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blamage
Det var sex miljoner även när Auschwitz hade fyra miljoner. 4 - 6 = 2

Hur förklarar matematiklärare Viktor det?

Precis som jag skrev.
Om den officiella siffran är 1, blir det 1+5=6
Om den officiella siffran som tidigare var 2, blev ekvationen 2+4=6
Man kan också skriva så här, men nu flyttar vi upp oss i mellan- eller kanske högstadiet.

X + Y = 6

Om X = 2 blir Y = 4
Om X = 1 blir Y = 5

Dvs om man kommer fram till genom gedigen och seriös forskning (alltså inte sån du och dina gelikar sysslar med) att X inte är 2 utan snarare 1, ja du ökas ju Y till 5!

Detta trodde jag du lärde dig i skolan.
Men du skolkade väl som vanligt.

/VV
Citera
2024-01-14, 13:03
  #611
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor
Precis som jag skrev.
Om den officiella siffran är 1, blir det 1+5=6
Om den officiella siffran som tidigare var 2, blev ekvationen 2+4=6
Man kan också skriva så här, men nu flyttar vi upp oss i mellan- eller kanske högstadiet.

X + Y = 6

Om X = 2 blir Y = 4
Om X = 1 blir Y = 5

Dvs om man kommer fram till genom gedigen och seriös forskning (alltså inte sån du och dina gelikar sysslar med) att X inte är 2 utan snarare 1, ja du ökas ju Y till 5!

Detta trodde jag du lärde dig i skolan.
Men du skolkade väl som vanligt.

/VV

Så man utgick från att 6 miljoner dog, utan bevis, och valde att dubbelräkna och missrepresentera dödsfall på andra platser för att uppnå dessa 6 miljoner när Auschwitz-lögnen blev ertappad?

Du medger då helt enkelt att man inte har en aning om hur många det är som dött, utan att man kan trolla bort 1 miljon från Auschwitz, vilket gör att denna miljon "måste ha dött någon annanstans", och höjde då dödstalen på andra platser.

Låter som en logisk slutsats och ett seriöst forskningsfält.
Citera
2024-01-14, 13:09
  #612
Medlem
Korv-Bajss avatar
Ni som kan det här med döda människor,
kan ni tala om hur många människor som har dött i Ryssland-Ukraina kriget,
och vad dödsorsakerna har varit?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback