Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-01-12, 14:00
  #1
Medlem
Tjena! Sitter just nu på ett mekaniskt tangentbord som jag ägt i ett par år. Städade skiten för nån månad sedan, tog bort alla knappar och skrubbade rent varenda bokstav med såpa och vatten. Tog en hel evighet ska jag tillägga. Och nu ser den ut som ett råttbo igen...Begriper inte människor som alltid har ett spotless tangentbord - städar ni rent det varje vecka?

Hursom, för lata jävlar som mig som ändå trivs när det är rent och prydligt - finns det vettiga tangentbord för gamers som faktiskt tål maskindisk? Eller ja, att bara kunna spola av skiten under kranen hade ju räckt milsvida. Hittar bara produktbeskrivningar som "tål vattenspill" men vad innebär det liksom? Kan de rengöras under kranen?
Citera
2024-01-12, 14:10
  #2
Medlem
SchrodingersPizzas avatar
Leta efter ett klassiskt Keytronic tangentbord från PCns ungdom, kanske finns på Blocket eller Ebay, och köp även en adapter från DIN till USB så du kan koppla in det. Sen kan du tvätta det i diskmaskinen varje vecka om du så önskar!
Citera
2024-01-12, 14:19
  #3
Medlem
annanmedlemss avatar
Lägg tangenterna i vatten med lite såpa över natten... Vad mer vill/behöver du göra?

Låter som att du använder datorn när du är rejält skitig om händerna. Sluta med det?
Citera
2024-01-12, 14:53
  #4
Medlem
tomatlarss avatar
Finns ju de som har provat och det verkar funka men inget företag rekommenderar metoden. https://www.youtube.com/watch?v=pgnF42ZoRSw

sen "tål vattenspill" betyder inte att man ska hålla den under kranen utan mer att de ska klara om du råkar spilla lite vatten från ett glas på den.
Citera
2024-01-12, 14:57
  #5
Medlem
Kalsongbatongs avatar
Du får nog köpa ett sånt där tangentbord täckt i gummi om det ska kunna tvättas helt.
Jag städar mitt tangentbord en gång i aldrig. Kladdar inte speciellt mycket på tangenterna brukar dra ett drag med en blöt trasa vid städning.
Citera
2024-01-12, 15:05
  #6
Medlem
vad i hela friden! städade mitt tangent bord igår för första gången på 5år! Tog en kvart med en våtservett å dammsugarna. Då måste tillägas att jag spillt mint 30L öl/braj plus mat och annat! kanske har dåligt tangentbord?
Citera
2024-01-12, 15:21
  #7
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Selor
Tjena! Sitter just nu på ett mekaniskt tangentbord som jag ägt i ett par år. Städade skiten för nån månad sedan, tog bort alla knappar och skrubbade rent varenda bokstav med såpa och vatten. Tog en hel evighet ska jag tillägga. Och nu ser den ut som ett råttbo igen...Begriper inte människor som alltid har ett spotless tangentbord - städar ni rent det varje vecka?

Hursom, för lata jävlar som mig som ändå trivs när det är rent och prydligt - finns det vettiga tangentbord för gamers som faktiskt tål maskindisk? Eller ja, att bara kunna spola av skiten under kranen hade ju räckt milsvida. Hittar bara produktbeskrivningar som "tål vattenspill" men vad innebär det liksom? Kan de rengöras under kranen?

Det finns ju tangentbord som håller IP68 men hur kul de är för gamers är en annan sak.

Exempel:

https://www.dustin.se/product/501106...5-silikon-ip68

https://www.direktronik.se/direktron...-och-mus-ip68/
Citera
2024-01-12, 15:42
  #8
Medlem
Jag använder våtservett och spray som är till att rengöra glasögon och en microfiber duk att torka av.
Citera
2024-01-12, 16:05
  #9
Medlem
PatsyStoneHCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det finns ju tangentbord som håller IP68 men hur kul de är för gamers är en annan sak.

Exempel:

https://www.dustin.se/product/501106...5-silikon-ip68

https://www.direktronik.se/direktron...-och-mus-ip68/

jag har haft såna dom är kassa. Och går nog inte att diska i diskmaskin heller (kontakten).
Citera
2024-01-12, 16:10
  #10
Medlem
PatsyStoneHCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Selor
Tjena! Sitter just nu på ett mekaniskt tangentbord som jag ägt i ett par år. Städade skiten för nån månad sedan, tog bort alla knappar och skrubbade rent varenda bokstav med såpa och vatten. Tog en hel evighet ska jag tillägga. Och nu ser den ut som ett råttbo igen...Begriper inte människor som alltid har ett spotless tangentbord - städar ni rent det varje vecka?

Hursom, för lata jävlar som mig som ändå trivs när det är rent och prydligt - finns det vettiga tangentbord för gamers som faktiskt tål maskindisk? Eller ja, att bara kunna spola av skiten under kranen hade ju räckt milsvida. Hittar bara produktbeskrivningar som "tål vattenspill" men vad innebär det liksom? Kan de rengöras under kranen?

Liten gullig TS.
Hur har du tänkt att något tangentbord överhuvudtaget ska kunna diskas i en diskmaskin?
Du menar att kontakten tål det eller att du ska ha kontakten utanför luckan/dörren till din diskmaskin?

Det hela får mig att tänka på Lorry och "Tänkte inte på det".
Citera
2024-01-12, 18:14
  #11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Selor
Tjena! Sitter just nu på ett mekaniskt tangentbord som jag ägt i ett par år. Städade skiten för nån månad sedan, tog bort alla knappar och skrubbade rent varenda bokstav med såpa och vatten. Tog en hel evighet ska jag tillägga. Och nu ser den ut som ett råttbo igen...Begriper inte människor som alltid har ett spotless tangentbord - städar ni rent det varje vecka?

Hursom, för lata jävlar som mig som ändå trivs när det är rent och prydligt - finns det vettiga tangentbord för gamers som faktiskt tål maskindisk? Eller ja, att bara kunna spola av skiten under kranen hade ju räckt milsvida. Hittar bara produktbeskrivningar som "tål vattenspill" men vad innebär det liksom? Kan de rengöras under kranen?
Enklast köpa ett nytt varje halvår.
Citera
2024-01-12, 18:33
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatsyStoneHC
Liten gullig TS.
Hur har du tänkt att något tangentbord överhuvudtaget ska kunna diskas i en diskmaskin?
Du menar att kontakten tål det eller att du ska ha kontakten utanför luckan/dörren till din diskmaskin?

Det hela får mig att tänka på Lorry och "Tänkte inte på det".
Är du tappad eller. Vad säger att kontakten måste vara fastlödd? Har du fortfarande kontakten kopplad till telefonen 24/7 också eller? Fucktard.

Tack för alla övriga svar, som vanligt ska en massa deprimerade fetton titta in och vara dryga också men det hör väl till flashback antar jag
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback