Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-01-10, 13:46
  #1
Medlem
Upplyftens avatar
En detalj jag inte funderat på, men den cykeln jag precis fick hem är annars exakt det jag letade efter . Cykeln är en Kona Coco (citycykel i "holländsk" stuk ) Man sitter relativt upprätt, hydrauliska skivbromsar runt om, gott om växlar 11 st, och det bästa var att det fanns ett enda ex kvar i storlek XL till 40% vinterrabatt på Bikster.

Jag har en cykelkärra och också ett beslag som ska skruvas/klämmas fast mellan ram och bakhjul på "ordinära" cyklar utan quicklocksystem (antar jag)
Då jag är ganska ställd och vet inte ens hur jag ska googla problemet hoppas jag att någon med kunskap kan förklara vad jag behöver göra ...
Tack
__________________
Senast redigerad av Upplyften 2024-01-10 kl. 14:00.
Citera
2024-01-10, 14:17
  #2
Medlem
Det ser ut som en sådan hjulaxel som du kan byta ut mot en med insexmuttrar. Däremot osäkert om din "dragkrok" passar. Dom jag har haft som sätts där är av typen att dom ska klämmas fast mot ramen av muttern, så då bör det teoretiskt fungera om du bara byter till en axel med insexmutter.
Men jag skulle nog personligen prova innan jag köper, svårt när det är online däremot.

Här är lite info om sådana axlar det verkar vara på modellen du nämner: https://www.cykloteket.se/sv/cyklope...ps/om-navaxlar
Citera
2024-01-11, 10:55
  #3
Moderator
Siegfrids avatar
En sån här kanske fungerar?

https://www.cykloteket.se/sv/article...nt-ezhitch-wqr
Citera
2024-01-11, 12:23
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Jag har en cykelkärra och också ett beslag som ska skruvas/klämmas fast mellan ram och bakhjul på "ordinära" cyklar utan quicklocksystem (antar jag)

Du har en 5 mm QR/snabbkoppling som används i 9 mm ihålig axel på din cykelmodell verkar det som. Vad händer om du försöker klämma fast beslaget med snabbkopplingen, är snabbkopplingen för kort? I sådant fall skulle du behöva en längre QT scewer låter det som.
Citera
2024-01-11, 15:13
  #5
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Du har en 5 mm QR/snabbkoppling som används i 9 mm ihålig axel på din cykelmodell verkar det som. Vad händer om du försöker klämma fast beslaget med snabbkopplingen, är snabbkopplingen för kort? I sådant fall skulle du behöva en längre QT scewer låter det som.


Ska testa längden sedan, cykeln är inte ens monterat än. Tack för svar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback