Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-01-10, 09:44
  #1
Medlem
SvenHelsings avatar
Tänkte att jag skulle skaffa en separat vevgenerator. Dels för att veven på min nödradio är i plast, så man vet ju inte om den går sönder i ett kritiskt läge. Och dels för att den inte är bra om man behöver veva med lite mer power.

Har kollat på den här https://www.fruugo.se/hog-effekt-dyn...1611-110752510

Men när jag sökte runt lite hade den dåliga reviews. Kinesiskt skräp som går sönder direkt. Och en annan nackdel är att man måste komma ihåg att ställa spänningen till 5V när man ska använda usb-uttagen. Det tycker jag är under all kritik. I en nödsituation vill man inte råka förstöra mobilen för att man råkade ha för hög spänning.
Citera
2024-01-10, 10:07
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Tänkte att jag skulle skaffa en separat vevgenerator. Dels för att veven på min nödradio är i plast, så man vet ju inte om den går sönder i ett kritiskt läge. Och dels för att den inte är bra om man behöver veva med lite mer power.

Har kollat på den här https://www.fruugo.se/hog-effekt-dyn...1611-110752510

Men när jag sökte runt lite hade den dåliga reviews. Kinesiskt skräp som går sönder direkt. Och en annan nackdel är att man måste komma ihåg att ställa spänningen till 5V när man ska använda usb-uttagen. Det tycker jag är under all kritik. I en nödsituation vill man inte råka förstöra mobilen för att man råkade ha för hög spänning.

En fundering är varför de envisas med att montera sån där vev på generatorn. Kan ju inte vara det mest ergonomiska sättet att sätta snurr på den kan jag tänka mig. Visst om du bara behöver snurra ett par varv, så duger det väl, men en längre tid?

Varför har ingen tänkt på att kombinera träningsredskap med generator? Dvs med strömuttag, för generator har ju redan vissa träningsredskap omän bara för intern förbrukning. Jag tänker inte bara på att det skulle funka att hålla på och veva längre med sån, men även principen att man skall unvdika att lägga pengar på sånt som man ändå inte kommer använda alls, som man inte planerar att använda.
Citera
2024-01-10, 10:11
  #3
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
En fundering är varför de envisas med att montera sån där vev på generatorn. Kan ju inte vara det mest ergonomiska sättet att sätta snurr på den kan jag tänka mig. Visst om du bara behöver snurra ett par varv, så duger det väl, men en längre tid?

Varför har ingen tänkt på att kombinera träningsredskap med generator? Dvs med strömuttag, för generator har ju redan vissa träningsredskap omän bara för intern förbrukning. Jag tänker inte bara på att det skulle funka att hålla på och veva längre med sån, men även principen att man skall unvdika att lägga pengar på sånt som man ändå inte kommer använda alls, som man inte planerar att använda.

Du är rätt ung va, på min tid så satt det en dynamo på varje cykel för att alstra ström till belysningen. Då den bromsade lite så blev det också tyngre att cykla plus att det lät.

Finns givetvis att köpa fortfarande men jag gissar att få använder dem om de nu inte har en äldre cykel. Skulle absolut gå att montera liknande prylar på många träningsredskap.

https://www.cykelkraft.se/dynamo-uni...SABEgL-TfD_BwE
Citera
2024-01-10, 10:14
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Du är rätt ung va, på min tid så satt det en dynamo på varje cykel för att alstra ström till belysningen. Då den bromsade lite så blev det också tyngre att cykla plus att det lät.

Ja, fast på min tid satt där en vevaxel under rumpan som man drev med fötterna och inte en vev på framhjulet (eller någon annan stans heller) som man förväntades driva med en hand. Dessutom kunde man använda cykeln till att förflytta sig med och det var inte en mackapär enbart avsett för att användas i en nödsituation som troligtvis inte uppstår.
Citera
2024-01-10, 10:15
  #5
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
En fundering är varför de envisas med att montera sån där vev på generatorn. Kan ju inte vara det mest ergonomiska sättet att sätta snurr på den kan jag tänka mig. Visst om du bara behöver snurra ett par varv, så duger det väl, men en längre tid?

Varför har ingen tänkt på att kombinera träningsredskap med generator? Dvs med strömuttag, för generator har ju redan vissa träningsredskap omän bara för intern förbrukning. Jag tänker inte bara på att det skulle funka att hålla på och veva längre med sån, men även principen att man skall unvdika att lägga pengar på sånt som man ändå inte kommer använda alls, som man inte planerar att använda.
Du menar en sådan här? https://www.amazon.se/Vevgenerator-k...0&sr=8-10&th=1

Funderar faktiskt lite på en sådan
Citera
2024-01-10, 10:18
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Finns givetvis att köpa fortfarande men jag gissar att få använder dem om de nu inte har en äldre cykel. Skulle absolut gå att montera liknande prylar på många träningsredskap.
Dynamo är väldigt vanligt på dagens cyklar. Men den sitter oftast monterad i framnavet.

En sådan skulle givetvis kunna driva en radio.
Citera
2024-01-10, 10:24
  #7
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Dynamo är väldigt vanligt på dagens cyklar. Men den sitter oftast monterad i framnavet.

En sådan skulle givetvis kunna driva en radio.

Jo fast nu är de knäpptysta och mycket mer effektiva en dåtidens kan jag tänka mig. Sätter man en lite större modell på ett träningsredskap så skulle det absolut gå att ladda på lite extra, där gör det ju inte heller något om motståndet är lite större då det är vad många eftersträvar vid träning.
Citera
2024-01-10, 10:26
  #8
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Dynamo är väldigt vanligt på dagens cyklar. Men den sitter oftast monterad i framnavet.

En sådan skulle givetvis kunna driva en radio.
Det skulle den naturligtvis, men nu är det prepping vi diskuterar och att behöva sticka ut och cykla för att ladda är väldigt suboptimalt.
Citera
2024-01-10, 10:50
  #9
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Ni unga minns inte försvarets trampdrivna telefoner/radiosändare/mottagare

Kolla på Repmånad så får ni se Stig-Helmer trampa på en sån när de ringer till stadshotellet och bokar bord.

Här finns lite bilder:
https://gronradio.sm7dlf.se/ra200.htm (scrolla ner till "Generator")

Borde ju gå att få tag i nån sån på nåt surplusställe tänker jag.
Citera
2024-01-10, 10:54
  #10
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohannesSnajdare
Ni unga minns inte försvarets trampdrivna telefoner/radiosändare/mottagare

Kolla på Repmånad så får ni se Stig-Helmer trampa på en sån när de ringer till stadshotellet och bokar bord.

Här finns lite bilder:
https://gronradio.sm7dlf.se/ra200.htm (scrolla ner till "Generator")

Borde ju gå att få tag i nån sån på nåt surplusställe tänker jag.
Betydligt mer tveksamt om den har usb
Citera
2024-01-10, 11:21
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Det skulle den naturligtvis, men nu är det prepping vi diskuterar och att behöva sticka ut och cykla för att ladda är väldigt suboptimalt.

Det är väl lite en fråga om vad man har för filosofi när det gäller prepping. Jag är av synen att man skall satsa på sånt man faktiskt kommer att använda och vara förberedd med hur man kan använda dessa för att lösa situationer som eventuellt, kanske troligen inte uppstår. Att det blir aningen suboptimalt är då inte i min syn en deal breaker.

Risken är ju annars att man köper på sig en massa krimskrams som man sen aldrig får någon användnig för, risken är också att allt detta krimskrams faller i glömska och att när det väl gäller så står man där och funderar på om man hade en såndär generator någonstans och isf var den kan tänkas ligga.
Citera
2024-01-10, 11:36
  #12
Medlem
Soulflowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Det skulle den naturligtvis, men nu är det prepping vi diskuterar och att behöva sticka ut och cykla för att ladda är väldigt suboptimalt.
Har du hört talas om stationära cyklar? En modernitet som gör det möjligt att cykla inomhus.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback