Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-12-19, 16:28
  #1
Medlem
Är osäker på om det finns en tråd om detta redan. Googlade ”five guys 2024 flashback,” men dök inte upp något. Om det mot förmodan redan finns så lås tråden bara, mod.

Vad tror ni? Positiva eller negativa? Five guys är en lyxig variant på snabbmat. Åt det ofta när jag var i London för några år sedan och det var riktigt jävla gott, så för egen del är jag hyped.

Ett argument som några påtalar är att det kommer floppa då vi är bortskämda här i Sverige i och med det finns mycket smashburger resturanger här i landet.

Källa: Burger dudes på instagram / youtube / facebook bl.a. Det är en grupp människor med en youtube kanal som bara äter hamburgare och varit på många, många resor både internationellt och här. De har även medverkat i RoyNaders kanal på ”bästa hamburgare 2022.” Roy är en deltagare från Sveriges mästerkock.

Edit:

https://www.cafe.se/hamburgerkedjan-...-till-sverige/
__________________
Senast redigerad av nextlife 2023-12-19 kl. 16:31.
Citera
2023-12-19, 16:37
  #2
Medlem
Beaver14s avatar
Jag testade Five Guys för första gången senast jag var i London (för en månad sen) och var verkligen inte imponerad. Det är snabbmatsburgare a la McDonalds och Burger King. Verkligen inget att längta efter.

Max är fan så mycket lyxigare, i snabbmatskategorin.
Citera
2023-12-19, 16:38
  #3
Medlem
Stormkappas avatar
Vad är grejen då? Att dom vunnit pris och att "typ alla säger att det är så jävla gott"? Låter som ännu ett hipsterhak med dyr mat och töntig personal
Citera
2023-12-19, 16:41
  #4
Medlem
Cyborg2030s avatar
Tveksamt om detta lyckas. Det finns väl snart lika många hamburgarhak som pizzerior i Sverige. Och 9 av 10 är överskattade och överprisade. Folket har synat bluffen. 100g nötfärs i bröd med potatis är inte värt 250 kr.
Citera
2023-12-19, 16:53
  #5
Medlem
mikaelss avatar
Flippin’ Burgers, Brödernas, burgers n beer, bastard burgers etc, hur många finns det? Hur många överlever? Många har ju redan konkat.
Citera
2023-12-19, 17:07
  #6
Avstängd
Lailatjejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Flippin’ Burgers, Brödernas, burgers n beer, bastard burgers etc, hur många finns det? Hur många överlever? Många har ju redan konkat.

Min tanke också, är inte denna burgertrend väldigt väldigt ute nu utom i små byhålor där alla är lite efter möjligen?
Citera
2023-12-19, 17:10
  #7
Avstängd
HMBPTOLEMAJOWs avatar
Marknaden måste snart vara mättad på dessa burgarhak i varenda jävla hörn. Det är nya thaikiosken, fast svindyrt, pretentiöst och kitschigt.

Testade ett av burgarställena en gång, var inte heller imponerad. Dyrt som kuken också.
Citera
2023-12-19, 17:15
  #8
Medlem
arakas avatar
Ett av de löjligaste företagsnamnen någonsin.
Det kommer säkert att gå jättebra för dem i Sverige (obs ingen ironi).
Citera
2023-12-19, 17:27
  #9
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Rubrik förtydligad.

Mod.
Citera
2023-12-19, 17:40
  #10
Medlem
Har käkat på Five Guys. Skulle säga att det är i ett mellanskikt mellan Mc'Donalds och Brödernas. Dessutom kör Five Guys med 100% kött. Så man kan inte jämföra det med Max som gör pannbiffar med potatismjöl.

Burger King eller Mc'Donalds går väl på runt 100kr med en dippsås numera? Max ca 115kr. I alla fall när jag kollar på deras hemsidor och vad jag skulle beställa.

För ynka 15kr mer får jag bättre kvalité, även om det inte är i topp. Finns många burgarställen med extremt mycket bättre hamburgare som är dyrare, med rätta.

Jag tror det kan bli positivt för Mc'Donalds som förstår konkurrensen från hemlandet och kan ge råd till lokala franchisetagare om förbättringar. Blir svårare för Max som styrs med järnhand av han kuken som säger åt sin personal hur dom ska rösta. Dom blandar ut sina hamburgare med potatismjöl. Det är mer som pannbiffar. Men vissa gillar det naturligtvis.
__________________
Senast redigerad av DenyTilYouDie 2023-12-19 kl. 17:48.
Citera
2023-12-19, 17:43
  #11
Medlem
swebarbs avatar
Allt beror ju på vad priserna blir här. Blir det lite billigare än dom andra kedjorna som inte är mcd, burger eller max så kanske det kan funka ?
Citera
2023-12-19, 17:44
  #12
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Kommer aldrig besöka. Lite priser:

https://www.fastfoodmenuprices.com/five-guys-prices/
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback