Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-12-04, 13:17
  #1
Medlem
Hej jag blev hackad på mitt sonykonto i helgen så ringde supporten idag och lyckades lösa allt. Jag skaffade tvåfaktorsautentisering och valde att få sms skickade till mig för att logga in. Det som gör mig orolig nu är att alla sms jag får från playstation för att logga in är från olika telefonnummer och när jag söker på nummerna på hitta.se står det att varenda jävla nummer är från bedragare. Någon som har fakta på vad detta beror på och om jag kan vara lugn och göra köp hos Sony playstation i framtiden?
Citera
2023-12-04, 13:28
  #2
Medlem
bananjuices avatar
Hur skulle en bedragare veta när SMS:et ska skickas, och varför skulle koden fungera om den inte kom från Sony?
Citera
2023-12-04, 13:37
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bananjuice
Hur skulle en bedragare veta när SMS:et ska skickas, och varför skulle koden fungera om den inte kom från Sony?

Jag är helamatör när det gäller hacking (och PS4, trots att sonen har ett). Men jag tolkar det som att någon försöker få åtkomst till kontot på det här sättet.

Typ skickar fake sms till ett konto för att på så vis lyckas lösa upp det.

T ex. någon försöker logga in på kontot, har knäckt pw, skickar fake sms till ägaren, ägaren svarar med sin kod, hackaren lägger in svarskoden...kontot övertaget.

Mitt tips är:

* Byt lösenord!
* Byt från SMS verifiering till att använda sig av PS-appen på mobilen där man verifierar sig.
Citera
2023-12-04, 13:55
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bananjuice
Hur skulle en bedragare veta när SMS:et ska skickas, och varför skulle koden fungera om den inte kom från Sony?

Jag har bytt lösenord och ändrat e-post. Det ska ju inte gå att veta när jag vill logga in som du säger men tycker det är så skevt att alla nummer som kommer genom tvåfaktorsautentiseringen är varnade på hitta.se som bedragare. Känns inte säkert pga detta. Några tankar hur det kan va såhär?
Citera
2023-12-04, 14:07
  #5
Medlem