Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-12-03, 20:39
  #1
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Jag söker runt lite på Youtube och hittar väldigt mycket information hur man kan använda AI. Jag hittar även kurser på Udemy som visar hur man använder AI.

Men det som får mig att ställa frågan är: Allt är bara färdiga recept. Dom bara repeterar det andra har skapat.

Borde inte detta skapa någon sorts av Dunning-Krüger effekt, där folk tror att dom kan AI, men i själva verket så vet dom inte vad dom håller på med?

Detta tycker jag är fusk att säga att man kan AI, när man använder någon annans arbete.

Kod:
import tensorflow as tf

Eller har jag fel?
Citera
2023-12-03, 20:44
  #2
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Jag söker runt lite på Youtube och hittar väldigt mycket information hur man kan använda AI. Jag hittar även kurser på Udemy som visar hur man använder AI.

Men det som får mig att ställa frågan är: Allt är bara färdiga recept. Dom bara repeterar det andra har skapat.

Borde inte detta skapa någon sorts av Dunning-Krüger effekt, där folk tror att dom kan AI, men i själva verket så vet dom inte vad dom håller på med?

Detta tycker jag är fusk att säga att man kan AI, när man använder någon annans arbete.

Kod:
import tensorflow as tf

Eller har jag fel?

Nej du har rätt. (Undantaget just det med tensorflow för det är ren matematik och gör ingen AI i sig)

https://imgur.com/YdoAoBa

-

Förtydligande, tensorflow är ett matematik bibliotek för att arbeta med tensorer det används mest till AI ja, men det är inte och ger inte någon färdig "AI lösning".
Däremot förekommer det enormt mycket "copy paste" av algoritmer, men djupinlärning är mer än bara algoritmer också hela träningsprocessen är en vetenskap i sig med hur och vilken data som ska in i vilken ordning, hur länge osv och det är främst där det skiljer sig snarare än på algoritmisk nivå.
__________________
Senast redigerad av BeneathTheSurface 2023-12-03 kl. 20:52.
Citera
2023-12-03, 20:44
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Eller har jag fel?
Det är väl som att anse man är duktig på datorer för att man kan surfa på Aftonbladet och få fram kalkylatorn.
Citera
2023-12-03, 20:50
  #4
Medlem
KIWICs avatar
Vadå förstår AI AI är olika program som gör olika saker. Jag kan inte skilja på om din tråd är skriven av AI eller människa.
Och du skulle inte kunna skilja om mitt svar är AI eller människa. Inte möjligt för mer än de som i realtid kan se bokstäver knappas in eller komma som copy paste från AI. Who am i
Citera
2023-12-03, 21:45
  #5
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Jag söker runt lite på Youtube och hittar väldigt mycket information hur man kan använda AI. Jag hittar även kurser på Udemy som visar hur man använder AI.

Men det som får mig att ställa frågan är: Allt är bara färdiga recept. Dom bara repeterar det andra har skapat.

Borde inte detta skapa någon sorts av Dunning-Krüger effekt, där folk tror att dom kan AI, men i själva verket så vet dom inte vad dom håller på med?

Detta tycker jag är fusk att säga att man kan AI, när man använder någon annans arbete.

Kod:
import tensorflow as tf

Eller har jag fel?

Jag tror inte du har fel, jag vet väldigt lite om AI. Men jag skulle gärna vilja veta lite mer. Gillar inte Ai, for the record.
Citera
2023-12-03, 21:50
  #6
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
Nej du har rätt. (Undantaget just det med tensorflow för det är ren matematik och gör ingen AI i sig)

https://imgur.com/YdoAoBa

-

Förtydligande, tensorflow är ett matematik bibliotek för att arbeta med tensorer det används mest till AI ja, men det är inte och ger inte någon färdig "AI lösning".
Däremot förekommer det enormt mycket "copy paste" av algoritmer, men djupinlärning är mer än bara algoritmer också hela träningsprocessen är en vetenskap i sig med hur och vilken data som ska in i vilken ordning, hur länge osv och det är främst där det skiljer sig snarare än på algoritmisk nivå.

Exakt. Mycket kopierat, nästan enbart kopierat. Jag kan förstå att man tittar på andra, men att verkligen göra samma sak, ta samma data och exakt samma bilder, då börjar man undra om man är trovärdig eller inte.

Dessutom tycker jag att många komplicerar AI så enormt så det blir svårare än vad det egentligen är. Det är ju bara statistik och programmering egentligen.
Citera
2023-12-03, 21:52
  #7
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag tror inte du har fel, jag vet väldigt lite om AI. Men jag skulle gärna vilja veta lite mer. Gillar inte Ai, for the record.

Om vi börjar kolla på en sak. AI - Artificiell Intelligens. Uppfanns på 50-talet. Varför är det så populärt just nu? Faktumet så är det inte AI vi håller på med, det är djup inlärning, dvs olinjär algebra för regressionsanalys.
Citera
2023-12-03, 21:55
  #8
Avstängd
Intressant, för nu erbjuder många skolor i Sverige AI lektioner. Undrar hur bra dessa är, vad kan lärarna egentligen
Citera
2023-12-03, 21:59
  #9
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Exakt. Mycket kopierat, nästan enbart kopierat. Jag kan förstå att man tittar på andra, men att verkligen göra samma sak, ta samma data och exakt samma bilder, då börjar man undra om man är trovärdig eller inte.

Dessutom tycker jag att många komplicerar AI så enormt så det blir svårare än vad det egentligen är. Det är ju bara statistik och programmering egentligen.

Ja men det gäller nästan allt inom mjukvara, jag har sett skrämmande mycket kod som varit direkta kopior från stackoverflow i verkliga produkter tom folk som inte ens bemödat säg ändra uppenbara prefix osv i koden (som naturligtvis författaren av inläggen gjort för att demonstrera).

Så det är inget nytt eller ett fenomen om just AI, däremot så är det definitivt ett fenomen att tydligen flyger källkritik och förstånd helt ur fönstret när något blir hypat och folk sitter och repeterar uppenbar propaganda som det är absolut sanning.

Och ja jag håller med jag det finns områden inom datorvetenskap som är betydligt svårare än (tex) matematiken i AI så jag är lite oförstående till att man höjer och tror vissa personer i industrin är exceptionella genier i datorvetenskapligt sammanhang, det är lite som AI har blivit "elite sport" men på vissa sätt är det mer som special olympics skulle jag påstå... för det är så mycket som de inte förstår varför det fungerar alls eller hur det fungerar, tillskillnad från övriga discipliner.
Citera
2023-12-03, 22:03
  #10
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sportbilar7
Intressant, för nu erbjuder många skolor i Sverige AI lektioner. Undrar hur bra dessa är, vad kan lärarna egentligen

Varför skulle lärarna inte kunna det? Om vi pratar högskola/universitetsnivå nu.

Pratar vi grundskola, gymnasium osv är det förmodligen mer på nivån "lär dig använda chatgpt".

Men det är just det här jag menar, AI är en av de mest transparenta områden som finns i datorvetenskap, vem som helst som kan läsa och förstå högskolenivå matematik har inga som helst problem att lära sig det. Det är inte ens speciellt avancerad matematik.
(Nu pratar jag djup inlärning alltså)

Så varför tror folk att det är något super-mänskligt som bara ett fåtal personer i världen förstår?
Citera
2023-12-03, 22:03
  #11
Medlem
pn222jws avatar
Artificial Intelligence for Dummies - https://www.slideshare.net/VIJAYMUTH...mies-127756281
Citera
2023-12-09, 07:55
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Jag söker runt lite på Youtube och hittar väldigt mycket information hur man kan använda AI. Jag hittar även kurser på Udemy som visar hur man använder AI.

Men det som får mig att ställa frågan är: Allt är bara färdiga recept. Dom bara repeterar det andra har skapat.

Borde inte detta skapa någon sorts av Dunning-Krüger effekt, där folk tror att dom kan AI, men i själva verket så vet dom inte vad dom håller på med?

Detta tycker jag är fusk att säga att man kan AI, när man använder någon annans arbete.

Kod:
import tensorflow as tf

Eller har jag fel?

Vad är AI tycker du? Det är inte en enkel avgränsning. Vissa skulle väl säga att en mjukvara som uppdaterar sig själv är någon form av enkel AI.

https://www.elementsofai.se är en enkel kurs som jag tycker ger åtminstone en liten inblick i vad AI är och inte är. Den är utformad så att alla ska kunna gå kursen men det är fördelaktigt om man har någon mindre kunskap om sannolikhetslära och statistik.

Du kan även få 2hp för kursen om jag inte minns fel.


Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Om vi börjar kolla på en sak. AI - Artificiell Intelligens. Uppfanns på 50-talet. Varför är det så populärt just nu? Faktumet så är det inte AI vi håller på med, det är djup inlärning, dvs olinjär algebra för regressionsanalys.

Du menar att deep learning inte är en delmängd av AI? Min tolkning av AI är egentligen i sin bredaste form bara statistik och data med en feedbackloop, mer eller mindre. I den definitionen passar all maskininlärning in.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback