Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-11-30, 11:08
  #1
Medlem
Hej! Jag är okunnig och undrar helt enkelt hur jag gör för att skaffa eget domän ".se".

Jag har märkt att flera företag hjälper till, men jag vill göra det själv, utan hjälp från ett företag.
Det måste väl ändå gå?

mvh
Citera
2023-11-30, 11:16
  #2
Medlem
Du köper rätten till att nyttja en ledig domän, d.v.s. du skapar ingen själv och kan inte göra det utan att ta hjälp av ett företag.

Internetstiftelsen ansvarar för toppdomänen .SE. Du kan läsa mer om hur du går till väga på deras sida och vart du kan vända dig för att köpa en domän.
Citera
2023-11-30, 12:04
  #3
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Enklast är att köpa domänen via någon svensk aktör (kallad 'registrar').
T.ex. Loopia, one.com men det finns många andra.

För en normal .se domän betalar man ca 100-150:-/år, ofta brukar första året vara rabatterat.

Detta är enbart för domänen och DNS-tjänsten som hanterar den.

Du behöver därefter en webbserver som körs någonstans och som levererar innehållet när någon surfar mot din domän. Kanske också en epostserver som hanterar mejlen?

Ovan nämnda företag har ofta olika paket med webbhotell + epost med lite olika innehåll och prissättning.

Men du kan absolut hantera detta helt själv. En webbserver i sin enklaste form kan vara en simpel Raspberry PI som snurrar i ditt hemmanätverk där du har öppnat upp din router att släppa in trafik på port 80/443 till den.
Citera
2023-12-05, 21:37
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohannesSnajdare
Men du kan absolut hantera detta helt själv. En webbserver i sin enklaste form kan vara en simpel Raspberry PI som snurrar i ditt hemmanätverk där du har öppnat upp din router att släppa in trafik på port 80/443 till den.

Tänk på att det börjar bli mer och mer ovanligt att ha ett IP-nummer utåt som man kan ansluta till. Jag tror dom flesta ISP:er inte erbjuder det som default idag.
Citera
2023-12-05, 21:43
  #5
Medlem
Intressant, jag köpte två domäner idag, .com och .se Kostade mig 131kr första året och 20kr/mån nästa år med en månads uppsägning. Nu tänker jag lägga dem på något mer eller mindre gratis webhotell, men var?

Skall ha en frontpage med kontaktuppgifter och använda emailen reroutad till min gemail. till att börja med.
Citera
2023-12-05, 22:40
  #6
Medlem
elektronikfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohannesSnajdare
Enklast är att köpa domänen via någon svensk aktör (kallad 'registrar').
T.ex. Loopia, one.com men det finns många andra.

För en normal .se domän betalar man ca 100-150:-/år, ofta brukar första året vara rabatterat.

Detta är enbart för domänen och DNS-tjänsten som hanterar den.

Du behöver därefter en webbserver som körs någonstans och som levererar innehållet när någon surfar mot din domän. Kanske också en epostserver som hanterar mejlen?

Ovan nämnda företag har ofta olika paket med webbhotell + epost med lite olika innehåll och prissättning.
Man bör nog hålla koll på vad registratorerna tar för år 2 - 10 och inte se sig blint på första året. Många erbjuder första året för bara några kronor eller under en $ (€) bara för att locka till sig nya kunder. Svenska .SE domänen brukar väl ligga på en dryg hundring per år (för år 2 - 10), .COM brukar ligga på under hundringen per år.
Annars just för dagen är .STREAM billigast strax under $3 per år och .CLICK och .TOP strax över $3 per år (för år 2 - 10).

Men ovanstående gäller alltså BARA själva domänregistreringen samt DNS-tjänsten.

Kollar man runt lite så finns det mängder med bra och billiga webhotell som "hostar" själva hemsidan. Trustpilot och liknande sidor speglar lite hur seriösa företagen är.

Citat:
Ursprungligen postat av JohannesSnajdare
Men du kan absolut hantera detta helt själv. En webbserver i sin enklaste form kan vara en simpel Raspberry PI som snurrar i ditt hemmanätverk där du har öppnat upp din router att släppa in trafik på port 80/443 till den.
Att själv hosta sin egna sida och köra datorn hemma i sovrummet som en webserver är väl kanske lite överkurs. Men fixar man det och har en hyfsad anslutning och en hyfsad dator så varför inte.
Citera
2023-12-07, 10:51
  #7
Medlem
Jag kör via loopia, köper domän när det är på rea så betalade 9kr st för 3 domän men betalar även för deras webhotell en extra slant för att få tillgång till egen Email.

skulle rekommendera.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback