Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-11-27, 15:59
  #1
Medlem
cerns avatar
Som ni säkert vet så har MacBook Air M1 ingen fläkt i sig..

Har haft datorn sedan 2021 och det har inte varit några problem med att datorn blir varm.
Nu blir den het ganska så lätt, kan föra över filer till USB medans jag har några fönster uppe i Safari och den blir varm. Spela GZDoom 10 minuter och datorn blir riktigt varm.

Känns som att jag har aktiverat något i datorn så den blir varmare nu?
Vad bör man göra? Hur går det att förebygga? Hur het kan den bli innan den säckar ihop totalt?

Har 30 GB kvar i lagring och har ju såklart installerat ganska många program men kör inte mycket på samma gång.

Citera
2023-11-27, 17:33
  #2
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Som ni säkert vet så har MacBook Air M1 ingen fläkt i sig..

Har haft datorn sedan 2021 och det har inte varit några problem med att datorn blir varm.
Nu blir den het ganska så lätt, kan föra över filer till USB medans jag har några fönster uppe i Safari och den blir varm. Spela GZDoom 10 minuter och datorn blir riktigt varm.

Känns som att jag har aktiverat något i datorn så den blir varmare nu?
Vad bör man göra? Hur går det att förebygga? Hur het kan den bli innan den säckar ihop totalt?

Har 30 GB kvar i lagring och har ju såklart installerat ganska många program men kör inte mycket på samma gång.


Starta Aktivitetskontroll och klicka på menyn "Innehåll," välj "Alla processer" och kolla vilken process som ligger i topp när datorn känns varm. Det kan ju vara så att programmen och spelen du använder, samt macOS, kräver mer av datorn nu (om du har uppgraderat macOS, spel och program sedan du köpte datorn) och därav blir CPU, GPU och övriga komponenter varmare. Det är inget farligt för datorn, sitt inte med den i sägen så att den är nedsjunken i täcket eller liknande, den avleder värmen genom chassit och behöver bra luftflöde runt om, speciellt när man kör spel och andra tunga saker.
Citera
2023-11-27, 19:54
  #3
Medlem
cerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Starta Aktivitetskontroll och klicka på menyn "Innehåll," välj "Alla processer" och kolla vilken process som ligger i topp när datorn känns varm. Det kan ju vara så att programmen och spelen du använder, samt macOS, kräver mer av datorn nu (om du har uppgraderat macOS, spel och program sedan du köpte datorn) och därav blir CPU, GPU och övriga komponenter varmare. Det är inget farligt för datorn, sitt inte med den i sägen så att den är nedsjunken i täcket eller liknande, den avleder värmen genom chassit och behöver bra luftflöde runt om, speciellt när man kör spel och andra tunga saker.
Hade inte ens i åtanke om att jag hade uppgraderat MacOS nyligen men det kan ju ha lite med saken att göra såklart.

Jag kör Ac i rummet och försöker hålla den framför fläkten.

Tack för bra tips!
Citera
2023-11-28, 10:37
  #4
Medlem
Letrangeres avatar
Min bror har precis samma problem med sin M1, efter uppgraderingen av Mac OS så blir den jättevarm efter en kvart, han kan inte ha den i knät. Han ringde supporten och dom kunde inget göra, rådet var att inte uppgradera Mac OS.
Citera
2023-11-28, 12:11
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Letrangere
Min bror har precis samma problem med sin M1, efter uppgraderingen av Mac OS så blir den jättevarm efter en kvart, han kan inte ha den i knät. Han ringde supporten och dom kunde inget göra, rådet var att inte uppgradera Mac OS.

Då kan vi vara tämligen säkra på att det kommer en uppdatering strax som ordnar det fenomenet.
Citera
2023-11-28, 15:31
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Då kan vi vara tämligen säkra på att det kommer en uppdatering strax som ordnar det fenomenet.

Förhoppningsvis, lär dock krävas att ett par användare till felanmäler problemet innan det eskaleras vidare.
Citera
2023-12-02, 23:21
  #7
Medlem
VinkelSleeps avatar
Använder du dig av Apple's Notes-app? Jag hade under en lång period problem med att den av oklar anledning drog extremt mycket cpu och gjorde datorn väldigt varm. Har en Macbook Pro M1.
Citera
2023-12-05, 06:20
  #8
Medlem
cerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VinkelSleep
Använder du dig av Apple's Notes-app? Jag hade under en lång period problem med att den av oklar anledning drog extremt mycket cpu och gjorde datorn väldigt varm. Har en Macbook Pro M1.
Har den på hela tiden hmm..

Har kikat nu och verkar bara som musik-appen ligger på topp som drar mest sen är det Safari då. Ska försöka hålla så få appar som möjligt igång samtidigt. Batteriet börjar bli klenare också.

Är det här taktik för Apple med uppdateringarna för att fasa ut gamla datorer må tro?
Citera
2023-12-05, 08:54
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cern

Är det här taktik för Apple med uppdateringarna för att fasa ut gamla datorer må tro?

NEJ!

Varför skulle de göra det, och riskera att folk blir besvikna och istället väljer ett annat märke….
Citera
2023-12-05, 09:10
  #10
Medlem
Duvlorts avatar
Vet inte om det är så fortfarande med tidigare efter uppdateringar ville systemet indexera disken.
Därför kunde datorn bli varm ett tag.
Citera
2023-12-05, 16:33
  #11
Medlem
cerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
NEJ!

Varför skulle de göra det, och riskera att folk blir besvikna och istället väljer ett annat märke….
De kanske gör uppdateringarna mera vänliga för de senaste m2-m3 chippen och det går ju med de äldre m1orna men inte lika optimalt.. Så med allt flera uppdateringarna så gör sig downgrades mera tydligare på äldre modeller och marknadsföringen av nyaste Mac blir allt aggressivare "Kraftfullare Chip" osv så tänker man automatiskt "Ja den är säkert mera kraftfullare än min, bäst att köpa ny" fast det är downgrades som har påverkat.
Citera
2023-12-06, 02:06
  #12
Medlem
VinkelSleeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Har den på hela tiden hmm..

Okej! Här kan du läsa om problemet med Notes, om det mot förmodan skulle vara det. Jag höll på att bli galen på det, tills jag med lite googlande och funderande kom på vad jag tror var problemet, och det var att jag hade en massa anteckningar utan någon rubrik/titel. Det verkar som att Notes då tolkar hela anteckningens innehåll (inklusive bilder och eventuellt filer) som titeln på den anteckningen, och då klarar inte macOS av att indexera anteckningarna korrekt utan fastnar i en loop.

Som någon annan kommenterade så tror jag det kan vara så att fina filer håller på att indexeras om. Normalt ska det ju inte ta så lång tid så kanske är det någon korrupt fil som ställer till det vid denna indexering.

Citat:
Ursprungligen postat av cern
Har kikat nu och verkar bara som musik-appen ligger på topp som drar mest sen är det Safari då. Ska försöka hålla så få appar som möjligt igång samtidigt. Batteriet börjar bli klenare också.

Är det här taktik för Apple med uppdateringarna för att fasa ut gamla datorer må tro?
Om du klickar på batterisymbolen i menyraden överst till höger så ska det stå om det är några appar som drar överdrivet med batteri, om inte så står det "No Apps Using Significant Battery". Kolla där nästa gång datorn blir varm.
Jag tror inte det är en medveten taktik av Apple att göra datorn långsammare med uppdateringar. Däremot prioriterar de knappast att åtgärda de buggar och problem som uppkommer för bara en liten grupp användare efter uppdateringar, särskilt inte om problemet bara drabbar de med datorer som är ett par år gamla.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback