Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-11-13, 22:12
  #1
Medlem
Tjosan…

Har en MBP 16” M1Pro där jag i ett tidigare skede flyttade ut hela mitt digra Bilder-bibliotek till en extern SSD, alltså hela biblioteksfilen.

Nu har jag nog med plats för att ha det hela på min interna lagring igen, och tänkte därför flytta tillbaka allt in på min interna SSD igen. Men, minns jag rätt om jag tror det bara är att dra in hela Bilder biblioteksfilen från min externa drive till min interna SSD i Finder? Och var lägger jag då in den? Och hur ser jag till att det fortsätter att synka via iCloud.
Citera
2023-11-14, 07:41
  #2
Moderator
Rassas avatar
Kopiera Bilder-biblioteket till ~Bilder (i din användarmapp, alltså).

Starta programmet Bilder med Option nedtryckt, välj den nya destinationen för mappen. I menyn Bilder-->Inställningar-->Allmänt, klicka på "Använd som systembibliotek." Om den är gråmarkerad är den redan vald. Då synkar den med iCloud.
Citera
2023-11-14, 10:39
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Kopiera Bilder-biblioteket till ~Bilder (i din användarmapp, alltså).

Starta programmet Bilder med Option nedtryckt, välj den nya destinationen för mappen. I menyn Bilder-->Inställningar-->Allmänt, klicka på "Använd som systembibliotek." Om den är gråmarkerad är den redan vald. Då synkar den med iCloud.

Kalas, det var ungefär så jag mindes det, men ville dubbelkolla. Sökte på nätet men det kryllade ju bara om hur man flyttar ut det till extern för att frigöra intern lagring.

Tack!
Citera
2023-11-14, 11:17
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Kopiera Bilder-biblioteket till ~Bilder (i din användarmapp, alltså).

Starta programmet Bilder med Option nedtryckt, välj den nya destinationen för mappen. I menyn Bilder-->Inställningar-->Allmänt, klicka på "Använd som systembibliotek." Om den är gråmarkerad är den redan vald. Då synkar den med iCloud.


Hm… det var tydligen inte riktigt så enkelt…?
Höll in Option och startade Bilder, dialogruta ”Välj bibliotek” dök upp.
Där finns i rutan för biblioteksnamn valen…

Mitt blivande…. Som är dagens systembibliotek som ligger på den externa SSD

Bilder-bibliotek.photoslibrary som ligger i /Users/mitt namn/Pictures/Bilder-bibliotek.photoslibrary

Photos Library.photoslibrary som ligger i /Users/mitt namn/Pictures/Photos Library.photoslibrary

Aperture Library som också ligger på den externa.

Sen nedanför finns knappar för

Annat bibliotek

Skapa nytt

Välj bibliotek

Hur går jag vidare där….?

Jag testade med att välja Skapa nytt och sen välja min användare och Bilder, men när jag skulle välja kopier/importera så fick jag en varning om att biblioteket inte kunde kopieras in, importeras, för det synkas med iCloud och nåt om filformatet…?
Citera
2023-11-15, 14:49
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Kopiera Bilder-biblioteket till ~Bilder (i din användarmapp, alltså).

Starta programmet Bilder med Option nedtryckt, välj den nya destinationen för mappen. I menyn Bilder-->Inställningar-->Allmänt, klicka på "Använd som systembibliotek." Om den är gråmarkerad är den redan vald. Då synkar den med iCloud.

Kör en liten uppdatering i ärendet.

Jag inser nu att jag nog övertolkade/läste fel i ditt inlägg, och därför krånglade till det så det blev som jag beskrev tidigare.

Testade idag igen att bara dra-släpp aktuellt externt bibliotek in till min interna användare och mappen Bilder där, så kopierades dryga 1TB in till lokal plats på ca 15 min utan knot, ja precis som jag mindes i första inlägget att det borde funka. Sen in och aktivera det som Systembibliotek för iCloud synk etc.

Allt är klappat o klart nu.
Citera
2023-11-15, 19:51
  #6
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Kör en liten uppdatering i ärendet.

Jag inser nu att jag nog övertolkade/läste fel i ditt inlägg, och därför krånglade till det så det blev som jag beskrev tidigare.

Testade idag igen att bara dra-släpp aktuellt externt bibliotek in till min interna användare och mappen Bilder där, så kopierades dryga 1TB in till lokal plats på ca 15 min utan knot, ja precis som jag mindes i första inlägget att det borde funka. Sen in och aktivera det som Systembibliotek för iCloud synk etc.

Allt är klappat o klart nu.

Ja, jag trodde att jag det var ungefär det jag skrev. Antar att du startade Bilder med Option nedtryck innan du hade kopierat externt bibliotek? Nåja, bra att det löste sig.
Citera
2023-11-15, 20:03
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Ja, jag trodde att jag det var ungefär det jag skrev. Antar att du startade Bilder med Option nedtryck innan du hade kopierat externt bibliotek? Nåja, bra att det löste sig.

Ja precis, det var så jag fick för mig att du menade, och det gick ju på skit….

Men dagen efter så läste jag ditt inlägg igen, s a k t a…. och så… gick ett ljus upp, att du ju menade just det jag själv trodde var vad man kunde göra, bara kopiera över biblioteket och sen skulle man bara aktivera det som systembibliotek…

Skyller på hög ålder….
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback