Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-10-21, 20:59
  #1
Medlem
Knattarnas avatar
Detta har säkert avhandlats flera gånger i andra sammanhang men jag tänkte fokusera på just den här detaljen en stund om det är ok. För det säger väl ganska mycket om gärningsmannen om man kan konstatera antingen att:

1. Det var en så oerhört skicklig skytt att han var bombsäker på att han kapat ryggraden med ett enda skott genom en överrock på ett rörligt mål, eller

2. Det var inte så noga för gärningsmannen om OP faktiskt dog, det viktiga var att få avreagera sig.

Om jag sätter mig själv i den situationen hade jag aldrig vågat lita på att jag verkligen prickade ryggraden genom en tjock överrock som rimligen maskerade ryggradens position till viss del. Folk överlever ju skott i överkroppen hela tiden, särskilt med den sortens ammunition. Jag hade avfyrat ett nådaskott när han låg på marken för att vara säker.

Hur troligt är det att mördaren var övertygad om att OP verkligen var stendöd efter bara ett skott mot kroppen? Hade ens en van yrkesmördare nöjt sig med ett sådant skott mot ett rörligt mål?
Citera
2023-10-21, 21:10
  #2
Medlem
pn222jws avatar
Nej förmodligen inte - däremot säker på att inkapacitera mellan 6 - 12 - 18 månader, alltså inte längre regeringschef under konvalescensen (eller någonsin igen). Det är intressant vad som hänt om O.P. överlevt...hade Carl Bildt blivit statsminister 1988? Jag tror det.
__________________
Senast redigerad av pn222jw 2023-10-21 kl. 21:37.
Citera
2023-10-21, 21:16
  #3
Medlem
2. är det troliga, Palmehat i kubik.. Pangpang. Lätta på trycket.

Ett proffs/hit-man hade ju inte nöjt sig. Och hade valt annan ammo.

Edit: och hade det varit 1., skicklig skytt, så hade hen inte bommat Lisbeth.
Citera
2023-10-21, 21:27
  #4
Medlem
Onaniprodukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Detta har säkert avhandlats flera gånger i andra sammanhang men jag tänkte fokusera på just den här detaljen en stund om det är ok. För det säger väl ganska mycket om gärningsmannen om man kan konstatera antingen att:

1. Det var en så oerhört skicklig skytt att han var bombsäker på att han kapat ryggraden med ett enda skott genom en överrock på ett rörligt mål, eller

2. Det var inte så noga för gärningsmannen om OP faktiskt dog, det viktiga var att få avreagera sig.

Om jag sätter mig själv i den situationen hade jag aldrig vågat lita på att jag verkligen prickade ryggraden genom en tjock överrock som rimligen maskerade ryggradens position till viss del. Folk överlever ju skott i överkroppen hela tiden, särskilt med den sortens ammunition. Jag hade avfyrat ett nådaskott när han låg på marken för att vara säker.

Hur troligt är det att mördaren var övertygad om att OP verkligen var stendöd efter bara ett skott mot kroppen? Hade ens en van yrkesmördare nöjt sig med ett sådant skott mot ett rörligt mål?

Mördaren kunde omöjligt vara säker på att måltavlan var död. Men han ville nog bara därifrån så fort som möjligt, Lisbeth var ju där och så.

Det var absolut ingen yrkesmördare i alla fall, då hade Lisbeth också strukit med och Palme hade haft ett par skott i huvudet på nära håll efter han fallit till marken.
Citera
2023-10-21, 21:32
  #5
Medlem
DrLECTERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Detta har säkert avhandlats flera gånger i andra sammanhang men jag tänkte fokusera på just den här detaljen en stund om det är ok. För det säger väl ganska mycket om gärningsmannen om man kan konstatera antingen att:

1. Det var en så oerhört skicklig skytt att han var bombsäker på att han kapat ryggraden med ett enda skott genom en överrock på ett rörligt mål, eller

2. Det var inte så noga för gärningsmannen om OP faktiskt dog, det viktiga var att få avreagera sig.

Om jag sätter mig själv i den situationen hade jag aldrig vågat lita på att jag verkligen prickade ryggraden genom en tjock överrock som rimligen maskerade ryggradens position till viss del. Folk överlever ju skott i överkroppen hela tiden, särskilt med den sortens ammunition. Jag hade avfyrat ett nådaskott när han låg på marken för att vara säker.

Hur troligt är det att mördaren var övertygad om att OP verkligen var stendöd efter bara ett skott mot kroppen? Hade ens en van yrkesmördare nöjt sig med ett sådant skott mot ett rörligt mål?
Skjuter man på detta avstånd med en Magnum 357 dör personen som få ta emot kulan på det sätt som Palme fick. I fall han vid tillfället had haft skyddsväst hade denna inte heller kunnat stoppa kulan.
Därav valet av vapen.
Kulan gick ju in i kroppen precis där många viktiga organ sitter och ryker stora pulsådern på köpet är döden verklig innan han ens når marken.
__________________
Senast redigerad av DrLECTER 2023-10-21 kl. 21:34.
Citera
2023-10-21, 21:39
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
hade Carl Bildt blivit statsminister 1988? Jag tror det.

Jag tror det blivit Ulf Adelsohn. Han hade garanterat inte slutat som partiledare 1986. Han sade ju själv att mordet på Palme var den stora bidragande orsaken till att han slutade som partiledare och lämnade riksdagen 1988. Han sade ju då i flera intervjuer att han tappat lusten för politik när hans störste antagonist att mäta krafterna mot inte fanns med längre.
Citera
2023-10-21, 21:44
  #7
Medlem
pn222jws avatar
Magnum 357...kan vara ett polis-påhitt.
Citera
2023-10-21, 22:00
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Detta har säkert avhandlats flera gånger i andra sammanhang men jag tänkte fokusera på just den här detaljen en stund om det är ok. För det säger väl ganska mycket om gärningsmannen om man kan konstatera antingen att:

1. Det var en så oerhört skicklig skytt att han var bombsäker på att han kapat ryggraden med ett enda skott genom en överrock på ett rörligt mål, eller

2. Det var inte så noga för gärningsmannen om OP faktiskt dog, det viktiga var att få avreagera sig.

Om jag sätter mig själv i den situationen hade jag aldrig vågat lita på att jag verkligen prickade ryggraden genom en tjock överrock som rimligen maskerade ryggradens position till viss del. Folk överlever ju skott i överkroppen hela tiden, särskilt med den sortens ammunition. Jag hade avfyrat ett nådaskott när han låg på marken för att vara säker.

Hur troligt är det att mördaren var övertygad om att OP verkligen var stendöd efter bara ett skott mot kroppen? Hade ens en van yrkesmördare nöjt sig med ett sådant skott mot ett rörligt mål?

Skottet gick väl rakt genom kotpelaren och kroppspulsådern? I så fall var han antagligen borta innan han föll till marken. Avsiktlig precision eller tur, vem vet.

Andra kulan sparade han uppenbarligen till Lisbeth, men hon vände sig mot gm i skottögonblicket om jag förstått saken rätt.

Undrar hur lång tid det hann gå mellan skotten? Tänker att det säger något om gm: beslutsamhet och om han på förhand planerat att skjuta Lisbeth eller inte.

Gissar att gm förstod att Olof var död och att det var målet. Att likvidera Lisbeth handlade enbart om att hon inte skulle vittna.

Eller så fick han samvetskval över att döda Lisbeth men blev stressad och sköt på måfå efter viss tvekan. Sen fick han panik och stack. Det kanske i så fall peka på att gm inte var något ”proffs”.

Nån som handhavit den typ av revolver som gm av allt att döma använde och kan berätta hur lätt/svårt det är att hantera med precision i stressiga lägen jämfört med andra enhandsvapen? Egna erfarenheter sträcker sig till försvarets automatkarbiner, ksp och glock, vill jag minnas.
Citera
2023-10-21, 22:03
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Storanglaren
Jag tror det blivit Ulf Adelsohn. Han hade garanterat inte slutat som partiledare 1986. Han sade ju själv att mordet på Palme var den stora bidragande orsaken till att han slutade som partiledare och lämnade riksdagen 1988. Han sade ju då i flera intervjuer att han tappat lusten för politik när hans störste antagonist att mäta krafterna mot inte fanns med längre.

Så kan det mkt väl varit. Kanske att han, liksom många andra politiker, kände olust över det som skett. Våldet kom för nära inpå.
Citera
2023-10-21, 22:08
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Nej förmodligen inte - däremot säker på att inkapacitera mellan 6 - 12 - 18 månader, alltså inte längre regeringschef under konvalescensen (eller någonsin igen). Det är intressant vad som hänt om O.P. överlevt...hade Carl Bildt blivit statsminister 1988? Jag tror det.

Träffar man aortan går det fort. Dessutom lär väl ryggmärgen skadats och därmed nervsystemet kollapsat ganska omgående. Så det är nog ganska hög risk för omedelbar systemkollaps och död på en sådan träff.
Citera
2023-10-21, 23:59
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Detta har säkert avhandlats flera gånger i andra sammanhang men jag tänkte fokusera på just den här detaljen en stund om det är ok. För det säger väl ganska mycket om gärningsmannen om man kan konstatera antingen att:

1. Det var en så oerhört skicklig skytt att han var bombsäker på att han kapat ryggraden med ett enda skott genom en överrock på ett rörligt mål, eller

2. Det var inte så noga för gärningsmannen om OP faktiskt dog, det viktiga var att få avreagera sig.

Om jag sätter mig själv i den situationen hade jag aldrig vågat lita på att jag verkligen prickade ryggraden genom en tjock överrock som rimligen maskerade ryggradens position till viss del. Folk överlever ju skott i överkroppen hela tiden, särskilt med den sortens ammunition. Jag hade avfyrat ett nådaskott när han låg på marken för att vara säker.

Hur troligt är det att mördaren var övertygad om att OP verkligen var stendöd efter bara ett skott mot kroppen? Hade ens en van yrkesmördare nöjt sig med ett sådant skott mot ett rörligt mål?

Han var en riktig Sikario till skillnad från nutidens nerdrogade 15-ariga gangsters.
Citera
2023-10-22, 00:16
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petitoo
Han var en riktig Sikario till skillnad från nutidens nerdrogade 15-ariga gangsters.

Stickan Engström sades väl vara en duktig skytt, så det kan absolut vara så.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback