Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-10-15, 13:57
  #1
Medlem
StudiumValors avatar
Hej!
Sitter och spånar på lite powerpoints om produktkalkyler och får bra tips från GPT4 att utgå ifrån.
Så här blev det nyss:
Avslutningen på förslaget från chatgpt:
- Hoppas det hjälper!
- tack det blir bra (svarade jag reflexmässigt i min ensamhet nu när familjen är på tennis och jag är ensam med hundarna)
- Varsågod! Om du har fler frågor eller behöver ytterligare hjälp, tveka inte att fråga. Ha en bra dag!
---------------------
mina frågor.
1. blir ni som jag påverkade till att vara artiga tillbaka?
2. Påverkar min artighet framtida benägenhet att vilja hjälpa mig? (den lär sig ju inte under tiden, men kanske är programmerad att bete sig på olika sätt beroende på hur man agerar) jo det är ju naturligtvis "nej!", men det känns ändå som ett "ja!"
Citera
2023-10-15, 15:54
  #2
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Hej!
Sitter och spånar på lite powerpoints om produktkalkyler och får bra tips från GPT4 att utgå ifrån.
Så här blev det nyss:
Avslutningen på förslaget från chatgpt:
- Hoppas det hjälper!
- tack det blir bra (svarade jag reflexmässigt i min ensamhet nu när familjen är på tennis och jag är ensam med hundarna)
- Varsågod! Om du har fler frågor eller behöver ytterligare hjälp, tveka inte att fråga. Ha en bra dag!
---------------------
mina frågor.
1. blir ni som jag påverkade till att vara artiga tillbaka?
2. Påverkar min artighet framtida benägenhet att vilja hjälpa mig? (den lär sig ju inte under tiden, men kanske är programmerad att bete sig på olika sätt beroende på hur man agerar) jo det är ju naturligtvis "nej!", men det känns ändå som ett "ja!"

Jag är alltid artig emot GPT-4, eller andra Chatt-botar. Även när jag är missnöjd så försöker jag visa mitt missnöje på ett sofistikerat sätt, t.ex genom att sätta Mvh inom citationstecken, och,ja, ChatGPT-4V uppmärksammar att jag är missnöjd eller frustrerad. Jag har svårt att tänka mig något meningslösare än att rå-skälla på en chatt-bot.

Orsaken att jag är artig är tvåfaldig:

Dels så blir det trevligare så och dels är det bra inför framtiden: Tänk om medvetet socialt AI börjar tänka tillbaka på tidigare konversationer....

Sedan är ChatGPT-4V, programmerad, att "belöna" intressanta diskussioner, i alla fall enligt boten själv. (Alltså utanför de man angett i "Custom instruktions").
Citera
2023-10-15, 16:31
  #3
Avstängd
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jag är alltid artig emot GPT-4, eller andra Chatt-botar. Även när jag är missnöjd så försöker jag visa mitt missnöje på ett sofistikerat sätt, t.ex genom att sätta Mvh inom citationstecken, och,ja, ChatGPT-4V uppmärksammar att jag är missnöjd eller frustrerad. Jag har svårt att tänka mig något meningslösare än att rå-skälla på en chatt-bot.

Orsaken att jag är artig är tvåfaldig:

Dels så blir det trevligare så och dels är det bra inför framtiden: Tänk om medvetet socialt AI börjar tänka tillbaka på tidigare konversationer....

Sedan är ChatGPT-4V, programmerad, att "belöna" intressanta diskussioner, i alla fall enligt boten själv.
(Alltså utanför de man angett i "Custom instruktions").

Jaha, så om man snäser åt en dator så kanske man får felaktig information i framtiden eller straffas på annat sätt? Och en sådan vill du inte bara använda utan fjäska för?
Citera
2023-10-15, 16:44
  #4
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Jaha, så om man snäser åt en dator så kanske man får felaktig information i framtiden eller straffas på annat sätt? Och en sådan vill du inte bara använda utan fjäska för?

"Fjäska och fjäska", jag håller bara en trevlig samtalston gentem sociala LLM:s.
Citera
2023-10-15, 17:12
  #5
Avstängd
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
"Fjäska och fjäska", jag håller bara en trevlig samtalston gentem sociala LLM:s.

Är du vänlig mot kaffekokaren, TV:n och spisen också? Du skrev ju att du är vänlig mot den eftersom den annars kan komma ihåg och kan komma att straffa dig i framtiden. Är inte det att fjäska? En trevlig samtalston håller du väl utan baktankar?
Citera
2023-10-15, 17:31
  #6
Medlem
brianmolkos avatar
Man ska behandla sina saker väl, förutom boxningsboll om man har någon...
Har de fel så ska man väl säga det, då säger den förlåt och kommer med rätt svar ... varför den inte gjorde de först är en gåta
Citera
2023-10-15, 18:05
  #7
Medlem
webbutvecklarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Hej!
Sitter och spånar på lite powerpoints om produktkalkyler och får bra tips från GPT4 att utgå ifrån.
Så här blev det nyss:
Avslutningen på förslaget från chatgpt:
- Hoppas det hjälper!
- tack det blir bra (svarade jag reflexmässigt i min ensamhet nu när familjen är på tennis och jag är ensam med hundarna)
- Varsågod! Om du har fler frågor eller behöver ytterligare hjälp, tveka inte att fråga. Ha en bra dag!
---------------------
mina frågor.
1. blir ni som jag påverkade till att vara artiga tillbaka?
2. Påverkar min artighet framtida benägenhet att vilja hjälpa mig? (den lär sig ju inte under tiden, men kanske är programmerad att bete sig på olika sätt beroende på hur man agerar) jo det är ju naturligtvis "nej!", men det känns ändå som ett "ja!"
Jag tackar alltid artigt när den har gett svar på mina frågor, även om jag vet att den inte är levande, så känns det ändå bra att göra så.

Antar man humaniserar AI på ett sätt som man bara teoriserade om att man skulle göra innan det blev vardagligt.

Använder ChatGPT ett par gånger i veckan, speciellt som programmerare och inom textanalysering.
Citera
2023-10-15, 18:31
  #8
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Är du vänlig mot kaffekokaren, TV:n och spisen också? Du skrev ju att du är vänlig mot den eftersom den annars kan komma ihåg och kan komma att straffa dig i framtiden. Är inte det att fjäska? En trevlig samtalston håller du väl utan baktankar?

Fast vi vet ju inte vad som händer i framtiden. AI-utvecklingen acceleration ju. 8ch till alla ni som tror att LLM är en återvändsgränd, vilket iof inte kan uteslutas, samt att folk formar om att "hypen snart tar slut:

Lyssna på David Shapiro. Han är väl kunnig nog? Och han seri alla fall inget slut på AI-utvecklingen:

https://youtu.be/3Xa3lu00wfg?si=_HXYkP2S1ddkhOWC
Citera
2023-10-15, 19:09
  #9
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Hej!
Sitter och spånar på lite powerpoints om produktkalkyler och får bra tips från GPT4 att utgå ifrån.
Så här blev det nyss:
Avslutningen på förslaget från chatgpt:
- Hoppas det hjälper!
- tack det blir bra (svarade jag reflexmässigt i min ensamhet nu när familjen är på tennis och jag är ensam med hundarna)
- Varsågod! Om du har fler frågor eller behöver ytterligare hjälp, tveka inte att fråga. Ha en bra dag!
---------------------
mina frågor.
1. blir ni som jag påverkade till att vara artiga tillbaka?
2. Påverkar min artighet framtida benägenhet att vilja hjälpa mig? (den lär sig ju inte under tiden, men kanske är programmerad att bete sig på olika sätt beroende på hur man agerar) jo det är ju naturligtvis "nej!", men det känns ändå som ett "ja!"
1. Ja, det är bara mänskligt.
2. Nej, inte i en ny session, däremot i samma.
Citera
2023-10-15, 19:10
  #10
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Är du vänlig mot kaffekokaren, TV:n och spisen också? Du skrev ju att du är vänlig mot den eftersom den annars kan komma ihåg och kan komma att straffa dig i framtiden. Är inte det att fjäska? En trevlig samtalston håller du väl utan baktankar?
Vänder på frågan. Håller du någonsin en trevlig ton mot någon annan?
Citera
2023-10-15, 20:10
  #11
Avstängd
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Vänder på frågan. Håller du någonsin en trevlig ton mot någon annan?

Jag är för det allra mesta trevlig mot andra människor. Ibland är jag neutral. Kan inte minnas jag varit otrevlig om inte FB räknas.
Jag var otrevlig mot en spackelspade för en tid sedan då jag skar mig vid rengöring. Tror det undslapp mig "din djävul". Räknas det? Spackelspade vs AI?
Citera
2023-10-15, 20:30
  #12
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Jag är för det allra mesta trevlig mot andra människor. Ibland är jag neutral. Kan inte minnas jag varit otrevlig om inte FB räknas.
Jag var otrevlig mot en spackelspade för en tid sedan då jag skar mig vid rengöring. Tror det undslapp mig "din djävul". Räknas det? Spackelspade vs AI?
Låter bra Rudyard, att du oftast är trevlig IRL. Spackelspaden kan, liksom ibland AI, behöva en skopa ovett.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback