Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-10-10, 17:27
  #1
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
More than 60 graffiti artists stormed the Barcelona Metro on Tuesday morning, attacking facilities and a security guard on the L5 line at the Vall d'Hebron station.

Barcelona Metropolitan Transport (TMB) reported 62 individuals to police after they damaged the station entrance, the ticket barrier and security cameras before reaching the platform where they assaulted a metro security guard and graffitied four trains and parts of the station.

Catalan Mossos d'Esquadra police, with the help of metro security guards, made 14 arrests.

It is the biggest graffiti attack in the history of TMB in terms of number of people and trains.

The four trains were removed, leading to some delays.

After preliminary damage assessments, TMB estimates that the approximate cost will exceed €50,000.
https://www.catalannews.com/society-...F8grFYr8LS5pDg

Finns det filmer? Händer liknande saker i Sverige? Någon som vet om det varit en större attack någonstans i världen?
Citera
2023-10-10, 17:32
  #2
Medlem
Att man kallar dom för "graffiti artists" istället för terrorister tycker jag är underligt.
Citera
2023-10-10, 17:46
  #3
Medlem
funktioners avatar
Körde de wholetrains eller bara täckte? Ser ut på bilden som de körde nått men hittar inga fler bilder.

Tråkigt för alla som torska..
Citera
2023-10-10, 17:49
  #4
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av funktioner
Körde de wholetrains eller bara täckte? Ser ut på bilden som de körde nått men hittar inga fler bilder.

Tråkigt för alla som torska..
Ingen aning, hittar inget i annat i Spansk media, men kommer det så postar jag det här
Citera
2023-10-10, 18:01
  #5
Avstängd
HMBPTOLEMAJOWs avatar
Attt storma in organiserat och bara ha sönder saker händer nog ganska sällan överlag, än mer sällan i denna skala. Men nog har det hänt liknande saker här i Sverige - men inte i närheten av så många deltagare.

De vill ju ofta åt tågen så att sabba massa annat skit verkar ondigt. De har vandal squad i Barcelona har jag för mig, så kanske är det även (delvis) en del i något krig graffarna och vakterna sinsemellan.
Citera
2023-10-10, 18:13
  #6
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Attt storma in organiserat och bara ha sönder saker händer nog ganska sällan överlag, än mer sällan i denna skala. Men nog har det hänt liknande saker här i Sverige - men inte i närheten av så många deltagare.

De vill ju ofta åt tågen så att sabba massa annat skit verkar ondigt. De har vandal squad i Barcelona har jag för mig, så kanske är det även (delvis) en del i något krig graffarna och vakterna sinsemellan.
Har inga känningar inom dagens scen men under 17 år har jag aldrig hört om en sådan stor attack.

Jag känner inte till uttrycket vandal squad men om det betyder att vandalisera för sakens skull så var det en del av ETAs sista suck men då pratar vi slutet av 90-talet. (kan fixa källa om det behövs)

Är det inte alltid krig mellan graffare och väktare?
Citera
2023-10-10, 18:37
  #7
Avstängd
HMBPTOLEMAJOWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
Har inga känningar inom dagens scen men under 17 år har jag aldrig hört om en sådan stor attack.

Jag känner inte till uttrycket vandal squad men om det betyder att vandalisera för sakens skull så var det en del av ETAs sista suck men då pratar vi slutet av 90-talet. (kan fixa källa om det behövs)

Är det inte alltid krig mellan graffare och väktare?
Nej, du har helt rätt, det händer inte i Sverge. Dock har det förstås hänt att en stor grupp människor "stormar" stationer för att måla tåget som står på perrong. Men det har säkerligen inte varit omfattande skadegörelse på annat än "huvudmålet", tippar jag.

Vandal squad, är en dedikerat enhet (eller liknande) som endast sysslar med att haffa klottrare. Kom inte på någon bra motsvarighet på svenska som de flesta skulle förstå.
Citera
2023-10-10, 18:50
  #8
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Nej, du har helt rätt, det händer inte i Sverge. Dock har det förstås hänt att en stor grupp människor "stormar" stationer för att måla tåget som står på perrong. Men det har säkerligen inte varit omfattande skadegörelse på annat än "huvudmålet", tippar jag.

Vandal squad, är en dedikerat enhet (eller liknande) som endast sysslar med att haffa klottrare. Kom inte på någon bra motsvarighet på svenska som de flesta skulle förstå.
När jag tittar på bilderna så kan det vara en felöversättning, det är inte spärrarna de går på utan de lyfter upp ett jalusi https://scontent-mad2-1.xx.fbcdn.net...Sg&oe=652AE925 för att komma ner på perrongen, vilke bör stämma med att de lyckades bomba 4 tåga, Vall de hebro är ändstation.

Ahhh då är jag med, finns en sådan squad på 90talet i Sthlm också, kallades de falkarna?Gick rykten om hembesök etc....

Har inte hört om något krig men rör mig inte längre i de miljöerna.
Citera
2023-10-10, 18:51
  #9
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Nej, du har helt rätt, det händer inte i Sverge. Dock har det förstås hänt att en stor grupp människor "stormar" stationer för att måla tåget som står på perrong. Men det har säkerligen inte varit omfattande skadegörelse på annat än "huvudmålet", tippar jag.

Vandal squad, är en dedikerat enhet (eller liknande) som endast sysslar med att haffa klottrare. Kom inte på någon bra motsvarighet på svenska som de flesta skulle förstå.
Har inte CSG någon slags fokus på just målare inom SL's område? De är förstås salladspolis, men vad jag förstår är de dumma i huvudet och söker gärna fysisk konfrontation.
Citera
2023-10-10, 19:29
  #10
Medlem
HemmaslagenWasabis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
När jag tittar på bilderna så kan det vara en felöversättning, det är inte spärrarna de går på utan de lyfter upp ett jalusi https://scontent-mad2-1.xx.fbcdn.net...Sg&oe=652AE925 för att komma ner på perrongen, vilke bör stämma med att de lyckades bomba 4 tåga, Vall de hebro är ändstation.

Ahhh då är jag med, finns en sådan squad på 90talet i Sthlm också, kallades de falkarna?Gick rykten om hembesök etc....

Har inte hört om något krig men rör mig inte längre i de miljöerna.

Du kan läsa boken "Grip Till Varje Pris"
Citera
2023-10-10, 19:36
  #11
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemmaslagenWasabi
Du kan läsa boken "Grip Till Varje Pris"
Se på fan, någon grävde djupare än anarkistsfären på 90-talet, den skall inhandlas. Tackar
Citera
2023-10-10, 20:17
  #12
Medlem
TheBusters avatar
Och här kommer första filmen som jag hittade https://metropoliabierta.elespanol.c...box=1696948533
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback