Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-10-05, 23:37
  #1
Medlem
Har möjlighet att skaffa Apple AirPort Extreme 5th gen som router för halv-avancerad hemuppsättning.

Men jag har en domän reggad, som ska peka mot min dynamiska ip-adress hemma. Folk använder den domänadressen för att komma åt min Linux server med olika tjänster på.

För att domän-namn ska funka med dynamiskt ip så måste man ju använda en klient-mjukvara som hela tiden rapporterar ens hemma-ip-adress till domäntjänsten, så att domänen alltid pekar mot rätt ip-nummer. Kallas Dynamisk DNS (DynDNS) eller DDNS.

De flesta routers jag haft hemma hittills har haft DDNS-klient inbyggd, så routern själv ligger och uppdaterar mitt IP-nummer till domäntjänsten.

Min fråga är, om Apple Airport Extreme 5th gen har DDNS/DynDNS klient inbyggd?
Har försökt söka över internet, men hittar mängder med motstridig information om detta.

Även öppen för åsikter om AirPort Extreme INTE skulle vara en bra front för ett hem-nätverk med bl.a. 3 lokala enheter, lite Wifi- plus Linux-server öppen mot omvärlden?

Tack
__________________
Senast redigerad av Marinerad65 2023-10-05 kl. 23:41.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback