Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-10-03, 00:53
  #1
Medlem
Hej! Tänkte fråga, har lite existensiell kris här hemma.Har precis köpt en 8årig bengalhona. När vi köpte henne fick vi höra att hon var världens socialaste tjej, god och kelig, inte alls svårt för omställningar och dylikt, lätt att acklimatisera sig och träffa nya människor, hundvan .

Hon kom hit mitt i löp (jätte jobbigt) fick tid för kastrering rätt omgående , men redan innan operation smiskade hon till min sambo med tassen efter att hon strykt sig mot honom. Vi har såklart full förståelse för omställningen. Det har gått bra, sambon har fått några smiskar men bara ”varning” och speciellt när tratten varit av. När hon har den på är hon hur söt som helst. Ska vara nära och gosa. Så fort den är av , blir hon avvaktande och lite av den här ”glimten ” i ögat som katter kan få innan ett hugg . Så har hållt mig på avstånd när den är av och gett henne space .
Idag åkte tratten av när hon skulle få blötmat. Och efter det busade vi med vippan . Såg hur hennes blick förändrades direkt, satte sig i armen och försökte attackera. Så höll hon på , var tvungen att kasta mig efter en kudde för att skydda benen då jag sprang runt i shorts. Helt svarta ögon. Vet att jag hanterade det dåligt men blev så chockad. Stängde in mig i sovrummet .

Har ni några tips? Alltså man undrar ju , hur kommer hon bete sig när hon träffar andra människor som är kattvakt? Hund? Sambons päron har ju hund. Vad är det för märklig reaktion?

Är det vanligt vid omplaceringar?

Har sån vidrig ångest över att ha tagit mig ansvar för en katt som just nu får mig lite rädd och osäker. Efter en del psykisk ohälsa är just detta det sista jag behövde , och känns som jag ska kvävas av att inte veta hur framtiden ser ut med henne. Ska jag leva med en katt ca 10 år till som attackerar mig och min sambo?

Tycker det är hemskt , men börjar få ångerkänslor . Har såklart försökt kontakta uppfödaren utan att riktigt få hjälp på traven, uppfödaren känner inte igen det här beteendet menar dom. Det har skett någon gång att uppfödaren velat väga hennes kattungar varpå hon blivit störd och rivits. Då hade uppfödaren visat gränser säger dom.

Vad ska jag göra? Har världens klump i magen … några med tips och erfarenheter med bengaler? Pratade med en kompis som utbildar sig till Vet , hon menade på att katten kanske inte får utlopp av hennes energi. Och jag fattar den delen, men just nu visar hon upp de tråkiga sidorna, försöker busa med henne hela tiden . Ska jag vara ärlig önskar jag att hennes tratt får sitta på ett tag till… hon ligger nämligen just nu i mitt knä och sover som en liten prinsessa .

Tillägg: känner också liten stress över att hon kommer bli arg på mig så fort hennes energinivå blir för hög. Ex att jag skulle komma hem från jobbet , med en katt som varit ensam under dagen och få hugg exempel…

Tack på förhand
Citera
2023-10-03, 01:09
  #2
Medlem
Den ska inte vara ensam på dagarna!
Citera
2023-10-03, 01:21
  #3
Medlem
skoputss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjejenmedrosen
Hej! Tänkte fråga, har lite existensiell kris här hemma.Har precis köpt en 8årig bengalhona. När vi köpte henne fick vi höra att hon var världens socialaste tjej, god och kelig, inte alls svårt för omställningar och dylikt, lätt att acklimatisera sig och träffa nya människor, hundvan .

Hon kom hit mitt i löp (jätte jobbigt) fick tid för kastrering rätt omgående , men redan innan operation smiskade hon till min sambo med tassen efter att hon strykt sig mot honom. Vi har såklart full förståelse för omställningen. Det har gått bra, sambon har fått några smiskar men bara ”varning” och speciellt när tratten varit av. När hon har den på är hon hur söt som helst. Ska vara nära och gosa. Så fort den är av , blir hon avvaktande och lite av den här ”glimten ” i ögat som katter kan få innan ett hugg . Så har hållt mig på avstånd när den är av och gett henne space .
Idag åkte tratten av när hon skulle få blötmat. Och efter det busade vi med vippan . Såg hur hennes blick förändrades direkt, satte sig i armen och försökte attackera. Så höll hon på , var tvungen att kasta mig efter en kudde för att skydda benen då jag sprang runt i shorts. Helt svarta ögon. Vet att jag hanterade det dåligt men blev så chockad. Stängde in mig i sovrummet .

Har ni några tips? Alltså man undrar ju , hur kommer hon bete sig när hon träffar andra människor som är kattvakt? Hund? Sambons päron har ju hund. Vad är det för märklig reaktion?

Är det vanligt vid omplaceringar?

Har sån vidrig ångest över att ha tagit mig ansvar för en katt som just nu får mig lite rädd och osäker. Efter en del psykisk ohälsa är just detta det sista jag behövde , och känns som jag ska kvävas av att inte veta hur framtiden ser ut med henne. Ska jag leva med en katt ca 10 år till som attackerar mig och min sambo?

Tycker det är hemskt , men börjar få ångerkänslor . Har såklart försökt kontakta uppfödaren utan att riktigt få hjälp på traven, uppfödaren känner inte igen det här beteendet menar dom. Det har skett någon gång att uppfödaren velat väga hennes kattungar varpå hon blivit störd och rivits. Då hade uppfödaren visat gränser säger dom.

Vad ska jag göra? Har världens klump i magen … några med tips och erfarenheter med bengaler? Pratade med en kompis som utbildar sig till Vet , hon menade på att katten kanske inte får utlopp av hennes energi. Och jag fattar den delen, men just nu visar hon upp de tråkiga sidorna, försöker busa med henne hela tiden . Ska jag vara ärlig önskar jag att hennes tratt får sitta på ett tag till… hon ligger nämligen just nu i mitt knä och sover som en liten prinsessa .

Tillägg: känner också liten stress över att hon kommer bli arg på mig så fort hennes energinivå blir för hög. Ex att jag skulle komma hem från jobbet , med en katt som varit ensam under dagen och få hugg exempel…

Tack på förhand

Lämna tillbaka. Säljaren har vilselett dig. Var det privat eller företag?

Privat
Citat:
Om du upptäcker ett fel på djuret kan du reklamera, alltså klaga, till säljaren.

Om djuret inte stämmer överens med det du och säljaren har avtalat, är djuret felaktigt enligt köplagen. Det anses också vara fel på djuret om:

- djuret inte stämmer överens med de uppgifter som säljaren lämnat
- säljaren inte berättat om allvarliga fel på djuret som säljaren kände till
- djuret är i mycket sämre skick än du kunde vänta dig utifrån vad djuret kostade.

Uppfödare eller butik:
Citat:
Om du upptäcker något fel med djuret har du rätt att reklamera, alltså klaga till säljaren. Det kan till exempel handla om att hästen är skadad, hunden inte är avlad som du blivit lovad eller att något annat inte stämmer utifrån vad ni kommit överens om.

Du kan klaga på alla fel som visar sig, men säljaren ansvarar bara för felet om det är ursprungligt. Ett ursprungligt fel är ett sådant som fanns redan när du tog emot djuret.

Ett ursprungligt fel behöver inte visa sig direkt. Ett fel som visar sig inom sex månader räknas som ursprungligt om inte säljaren kan bevisa något annat. Ett fel som visar sig inom sex månader är alltså säljarens ansvar att åtgärda eller ersätta.

Om felet visar sig senare än sex månader behöver du kunna bevisa att felet fanns redan när du tog emot djuret för att ställa krav på åtgärd eller ersättning från säljaren.

Vad kan du kräva av säljaren vid fel?
I första hand kan du, om det är möjligt, kräva att säljaren åtgärdar felet. Det kan till exempel handla om att säljaren betalar för veterinärbesök. Säljaren kan också ge dig ett nytt djur utan fel eller skador. Det kanske inte är möjligt varken för dig eller säljaren, men det kan vara ett alternativ om det skulle gå.

I andra hand kan du kräva att få avdrag på priset. Avdraget ska motsvara felet och djurets värdeminskning på grund av felet. Detta kan bli aktuellt om det till exempel inte går att åtgärda felet hos en veterinär.

Om felet är allvarligt och av väsentlig betydelse för dig kan du kräva att få häva köpet. En hävning betyder att du lämnar tillbaka djuret och får pengarna tillbaka.
https://www.hallakonsument.se/varor-...naringsidkare/
Citera
2023-10-03, 01:48
  #4
Medlem
frdks avatar
väldigt vanligt, vänta ut 1-2veckor minimum.
bengaler har en lång krig-fas innan de accepterar den nya verkligheten.

är mer bekymrad varför var hon i löp när du köpte henne?
den säljaren borde kölhalas och matas i guillotinen.. ursäkta franskan
__________________
Senast redigerad av frdk 2023-10-03 kl. 01:51.
Citera
2023-10-03, 01:50
  #5
Medlem
Varför har du så bråttom med att denna gamla katten ska börja vara som du vill ha henne?
Hon är 8 år gammal, byter hem och löper dessutom då, så ska hon opereras också och hon har nyss kommit till er?
Och så börjar du leka med henne också?
Det är ju inte en katteunge heller förutom de omständigheter jag nyss räknat upp.

Jag tycker du ställer fruktansvärt grymma krav på denna stackars katten och du hänvisar till din psykiska ohälsa?
Lämna tillbaka henne eller ge bort henne till ett mer förstående och accepterande hem eller så ger du henne mer tid.
Hur hade du själv mått under såna här omständigheter och krav?
Citera
2023-10-03, 02:34
  #6
Medlem
AnnaChiaras avatar
Jag tycker att du ska kolla in Jackson Galaxys kattvideos. Han är kattbeteendevetare och pratar om hur man aktiverar sin katt, inreder och berikar hemmet så att katten får utlopp för sina instinkter och blir av med energi. Bengaler är krävande katter.
Kolla även upp kattbeteendevetaren dr Mikel Delgado som har väldigt bra informativa artiklar på sin hemsida.

https://www.youtube.com/channel/UChe...zUB8dfM_rFOfDQ

https://whatyourcatwants.com/aboutme

Var försiktig med att leka med vippa så länge såret läker så att hon inte river upp det. Fråga veterinären när det är dags att skippa tratten och ok att börja leka.

Klickerträning är bra sätt att knyta bandet till din katt och den för också använda hjärnan och bli trött genom den utmaningen. Videoinstruktioner finns på youtube för kattägare.
Citera
2023-10-03, 02:46
  #7
Medlem
Inkommers avatar
Låt den läka klart sen släpper du ut henne så hon får göra av med energi ute med andra katter och jakt.
Citera
2023-10-03, 03:06
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dekaps
Varför har du så bråttom med att denna gamla katten ska börja vara som du vill ha henne?
Hon är 8 år gammal, byter hem och löper dessutom då, så ska hon opereras också och hon har nyss kommit till er?
Och så börjar du leka med henne också?
Det är ju inte en katteunge heller förutom de omständigheter jag nyss räknat upp.

Jag tycker du ställer fruktansvärt grymma krav på denna stackars katten och du hänvisar till din psykiska ohälsa?
Lämna tillbaka henne eller ge bort henne till ett mer förstående och accepterande hem eller så ger du henne mer tid.
Hur hade du själv mått under såna här omständigheter och krav?

En 8år gammal katt,dessutom bengal,behöver tid att landa i nytt hem. Nya lukter,nya människor osv
Och,precis som du skriver, leka med henne?
All lek aktiverar jaktinstinkten.

Dessutom nyopererad,bara det är påfrestande.

Ts. Ge henne tid,lek inte,låt henne landa i hennes nya hem.
Citera
2023-10-03, 03:07
  #9
Medlem
knark-kungens avatar
No offence men varför skaffa en gammkatt?

Det känns som att adoptera en pensionär istället för att skaffa egna barn.
Citera
2023-10-03, 03:19
  #10
Medlem
Pekka-s avatar
Har två bengaler själv och när vi bara hade en så var den sjövild. Men när vi skaffade den andra så fick den utlopp och båda tröttar ut varandra. Båda är otroligt sociala och vill alltid ha uppmärksamhet.

Men kan säga att honan är vildare än hanen. Att bära runt på henne när hon inte vill så blir man sönder riven, men ifall hon går med på att bli buren så är det inga problem.

Kontakta tidigare ägare och berätta läget, se ifall du kan få tips. Och ifall det inte skulle fungera så får du lämna tillbaka katten.
Citera
2023-10-03, 03:25
  #11
Medlem
Köp Feliway och plugga in. Lämna henne i fred. Hon är uppenbart stressad och behöver hanteras lugnt.

Nej det är inte vanligt för omplaceringar. Jag har haft flertalet katter och aldrig upplevt något liknande mer än att min ena nuvarande blir sur vid kloklippning och innan hon kom till mig inte kunde klippas utan att lindas in i en handduk.

Däremot har jag varit kattvakt till en katt som var väldigt aggressiv mot mig. Sannolikt något i min röst eller kroppsspråk som triggat henne någon gång då hon kunde vara hyfsat lugn med vissa (men det var en aggressiv katt överlag). Efter två veckor la det sig och hon blev helt normal mot mig
. Vi pratar om nivån att jag sprang in bostad och hoppade upp på stolar för att inte bli angripen. Hon hade haft en väldigt elak ägare och även råkat ut för andra människor så det som såg ut som ilska var rädsla. Att man är lugn och snäll och har tålamod hjälper. För det måste vara en katt med fel i huvudet om den angriper människor bara för att. Din katt är antagligen rädd, otrygg och litar inte på er. Operationen kan inneburit smärta för henne och den smärtan associerar hon till er. Ett djur kan inte tänka logiskt. För katten hänger det hon känner ihop med ert sällskap och ert hem

Känner du att det är mycket svårt så lämna tillbaka katten. När man blir skärrad pga psykisk ohälsa misstror man sin egen förmåga och tänker som regel att man inte kan, kommer klara av något och är ämnad att misslyckas. En analys som absolut inte behöver vara sann.
Citera
2023-10-03, 03:35
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjejenmedrosen
Hej! Tänkte fråga, har lite existensiell kris här hemma.Har precis köpt en 8årig bengalhona. När vi köpte henne fick vi höra att hon var världens socialaste tjej, god och kelig, inte alls svårt för omställningar och dylikt, lätt att acklimatisera sig och träffa nya människor, hundvan .

Hon kom hit mitt i löp (jätte jobbigt) fick tid för kastrering rätt omgående , men redan innan operation smiskade hon till min sambo med tassen efter att hon strykt sig mot honom. Vi har såklart full förståelse för omställningen. Det har gått bra, sambon har fått några smiskar men bara ”varning” och speciellt när tratten varit av. När hon har den på är hon hur söt som helst. Ska vara nära och gosa. Så fort den är av , blir hon avvaktande och lite av den här ”glimten ” i ögat som katter kan få innan ett hugg . Så har hållt mig på avstånd när den är av och gett henne space .
Idag åkte tratten av när hon skulle få blötmat. Och efter det busade vi med vippan . Såg hur hennes blick förändrades direkt, satte sig i armen och försökte attackera. Så höll hon på , var tvungen att kasta mig efter en kudde för att skydda benen då jag sprang runt i shorts. Helt svarta ögon. Vet att jag hanterade det dåligt men blev så chockad. Stängde in mig i sovrummet .

Har ni några tips? Alltså man undrar ju , hur kommer hon bete sig när hon träffar andra människor som är kattvakt? Hund? Sambons päron har ju hund. Vad är det för märklig reaktion?

Är det vanligt vid omplaceringar?

Har sån vidrig ångest över att ha tagit mig ansvar för en katt som just nu får mig lite rädd och osäker. Efter en del psykisk ohälsa är just detta det sista jag behövde , och känns som jag ska kvävas av att inte veta hur framtiden ser ut med henne. Ska jag leva med en katt ca 10 år till som attackerar mig och min sambo?

Tycker det är hemskt , men börjar få ångerkänslor . Har såklart försökt kontakta uppfödaren utan att riktigt få hjälp på traven, uppfödaren känner inte igen det här beteendet menar dom. Det har skett någon gång att uppfödaren velat väga hennes kattungar varpå hon blivit störd och rivits. Då hade uppfödaren visat gränser säger dom.

Vad ska jag göra? Har världens klump i magen … några med tips och erfarenheter med bengaler? Pratade med en kompis som utbildar sig till Vet , hon menade på att katten kanske inte får utlopp av hennes energi. Och jag fattar den delen, men just nu visar hon upp de tråkiga sidorna, försöker busa med henne hela tiden . Ska jag vara ärlig önskar jag att hennes tratt får sitta på ett tag till… hon ligger nämligen just nu i mitt knä och sover som en liten prinsessa .

Tillägg: känner också liten stress över att hon kommer bli arg på mig så fort hennes energinivå blir för hög. Ex att jag skulle komma hem från jobbet , med en katt som varit ensam under dagen och få hugg exempel…

Tack på förhand

Såret på buken tar väl en 10-15 dagar att läka. Det svider nog förstås.
Stygnen ska också tas bort vilket man inte brukar klara själv.
Det är mycket ovanligt att katter tål att man drar i stygnen med pincetten för att komma åt med
saxen.
Jag kan inte tänka mig att de syr med tråd som upplöses eftersom såret är så pass långt.
Det kanske gör ont inne i buken lite grand så snart hon rör sig och blir aggressiv.
Katten bör inte rastas utomhus med tanke på infektionsrisken.
Lycka Till !!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback