Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-09-29, 13:51
  #1
Medlem
PaK12s avatar
Jag har byggt en webapp, krimkartan.se, som i realtid visualiserar Polisens senaste händelser på en karta. På kartan kan man se händelser från de senaste sju dagarna medan äldre händelser (från slutet av 2016 till idag) kan man söka efter på krimkartan.se/historik.

I korthet ser tekniken ut så här:
  • Frontend byggd i React JS tillsammans med Joy UI.
  • Ett litet Node.js API som förser webben med händelser och statistik
  • OpenStreetMap för att plotta händelserna
  • En "Function" på DigitalOcean som pollar Polisens API (https://polisen.se/api/events) för att ta emot nya och uppdaterade händelser
  • En MongoDB-databas där alla event sparas.
  • Byggd som en PWA så appen är installerbar på Android och iOS.

Detta är första gången jag bygger något med React, eller frontend överhuvudtaget, så jag tar gärna emot feedback!
Citera
2023-09-29, 13:57
  #2
Medlem
Trolltestets avatar
Jag gillar dina symboler. Så jävla bra.

Excellent upplägg på själva sidan också.
__________________
Senast redigerad av Trolltestet 2023-09-29 kl. 14:15.
Citera
2023-09-29, 13:59
  #3
Medlem
Nice
Citera
2023-09-29, 14:02
  #4
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaK12
Jag har byggt en webapp, krimkartan.se, som i realtid visualiserar Polisens senaste händelser på en karta. På kartan kan man se händelser från de senaste sju dagarna medan äldre händelser (från slutet av 2016 till idag) kan man söka efter på krimkartan.se/historik.

I korthet ser tekniken ut så här:
  • Frontend byggd i React JS tillsammans med Joy UI.
  • Ett litet Node.js API som förser webben med händelser och statistik
  • OpenStreetMap för att plotta händelserna
  • En "Function" på DigitalOcean som pollar Polisens API (https://polisen.se/api/events) för att ta emot nya och uppdaterade händelser
  • En MongoDB-databas där alla event sparas.
  • Byggd som en PWA så appen är installerbar på Android och iOS.

Detta är första gången jag bygger något med React, eller frontend överhuvudtaget, så jag tar gärna emot feedback!

Snyggt jobbat.
Ser ut som en inbrottsliga åkt runt i västra skåne.
Gillar streckgubben som informerar misshandel👍
Citera
2023-09-29, 14:15
  #5
Medlem
Snyggt!

Du får be polisen uppdatera mer vettigt efter sina sos samtal, annars är tyvärr appen inget att ha :/
Citera
2023-09-29, 14:19
  #6
Medlem
henrikos avatar
Det du gjort såg väl bra ut. Det är tyvärr datan bakom som brister. Det är ju bara en bråkdel av allt som händer som polisen lägger ut.
Citera
2023-09-29, 14:19
  #7
Medlem
Snyggt byggt!

Jag får dock inte fram hela texten på alla händelser, tex våldtäkten i Uppsala 27/9 kan jag bara läsa:

Citat:
Misstänkt våldtäkt.

Larm inkommer om misstänkt våldtäkt i Ultuna i Uppsala. Polisen anländer till platsen och inleder en förundersökning om misstänkt våldtäkt.

För att skydda såväl brottsoffer som förundersökningen kan polisen i nuläget inte släppa

Antar att det ska stå någonting mer efter släppa..
Citera
2023-09-29, 14:26
  #8
Medlem
PaK12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Jag gillar dina symboler. Så jävla bra.

Excellent upplägg på själva sidan också.

Tackar!

Citat:
Ursprungligen postat av Analfett
Snyggt!

Du får be polisen uppdatera mer vettigt efter sina sos samtal, annars är tyvärr appen inget att ha :/

Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Det du gjort såg väl bra ut. Det är tyvärr datan bakom som brister. Det är ju bara en bråkdel av allt som händer som polisen lägger ut.

Aa, allting som sker rapporteras ju inte men jag får in ~70 händelser per dag och det är oftast de största/viktigaste händelserna som det skrivs om.

Citat:
Ursprungligen postat av Rudan88
Snyggt byggt!

Jag får dock inte fram hela texten på alla händelser, tex våldtäkten i Uppsala 27/9 kan jag bara läsa:



Antar att det ska stå någonting mer efter släppa..

Tack! Är du på mobil eller dator? För när jag kikar så ser jag hela texten:

Citat:
Misstänkt våldtäkt.

Larm inkommer om misstänkt våldtäkt i Ultuna i Uppsala. Polisen anländer till platsen och inleder en förundersökning om misstänkt våldtäkt.

För att skydda såväl brottsoffer som förundersökningen kan polisen i nuläget inte släppa ytterligare information i ärendet.
Citera
2023-09-29, 14:40
  #9
Medlem
Cool grej, detta kan bli riktigt bra. Just nu får jag bara fram röd text "Tjänsten verkar vara nere"
Citera
2023-09-29, 14:44
  #10
Medlem
PaK12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clinto
Cool grej, detta kan bli riktigt bra. Just nu får jag bara fram röd text "Tjänsten verkar vara nere"

Tjänsten får ganska mycket trafik just nu och jag har inte hunnit balansera upp det ännu. Men försök igen så fungerar det förhoppningsvis!
Citera
2023-09-29, 14:47
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PaK12
Tack! Är du på mobil eller dator? För när jag kikar så ser jag hela texten:

På dator, Win10 och det blir samma sak i både Opera, Edge och Chrome

Edit: I helskärmsläge kommer resten av texten!
Edit2: Sitter med 1366x768 upplösning.
__________________
Senast redigerad av Rudan88 2023-09-29 kl. 14:49.
Citera
2023-09-29, 14:48
  #12
Medlem
Triremers avatar
Riktigt snyggt och kul symboler.

Ser gärna aggregerade data som t.ex. månad, år, kvartal, mot föregående år. Trender osv.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback