Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-09-08, 11:17
  #1
Medlem
kalle55s avatar
------------------------
Någon mer som tycker artiklar är AI genererade ?

Läser nu artiklar och får ibland bara en känsla av att
detta inte är skrivet av en människa.

Någon mer här som får den känslan ?


MagI
------------------------
Citera
2023-09-08, 11:40
  #2
Medlem
Har jobbat på en större tidning i Sverige och kan bekräfta att många artiklar är skrivna av en AI. Dock så brukar det framgå i inledningen av artikeln, brukar oftast röra sig om matchreferat från sport eller liknande enkla grejer.
Citera
2023-09-08, 12:29
  #3
Medlem
PiceaAbiesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle55
------------------------
Någon mer som tycker artiklar är AI genererade ?

Läser nu artiklar och får ibland bara en känsla av att
detta inte är skrivet av en människa.

Någon mer här som får den känslan ?


MagI
------------------------


Det är inte bara artiklar som är AI-genererade, utan även en massa "informativa" videoklipp på siter som exemelvis Youtube osv. Personligen tycker jag att man ganska lätt märker att median är AI-genererad.
Citera
2023-09-08, 12:32
  #4
Medlem
PiceaAbiesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryllestav
Har jobbat på en större tidning i Sverige och kan bekräfta att många artiklar är skrivna av en AI. Dock så brukar det framgå i inledningen av artikeln, brukar oftast röra sig om matchreferat från sport eller liknande enkla grejer.

Jag kan förstå att man använder AI till referaten iom att det kan gå fort i sport, men andra ämnen? Nej!
Citera
2023-09-08, 12:37
  #5
Medlem
TheGretaResets avatar
Expressen hade härom dagen rubriken:

Superhockeyspelare misstänkt för skräckbedrägeri på miljoner

Det handlar ju antingen om ett litet barn eller AI. Svårt säga vilket.

Men översatta artiklar är väl i regel AI-översatta. Jag antar att någon skumläser innan det skickas vidare men missar en del.
Citera
2023-09-08, 13:01
  #6
Medlem
Jag skulle snarare gissa på allt mer värdelösa och lata journalister som använder Google translate och som varken kan stava eller skriva. Journalism nuförtiden handlar väl först och främst om kändisskap och opinionsbildning och inte så mycket om intresse för språk och skrivandet i sig.
Citera
2023-09-08, 13:22
  #7
Medlem
Konstnarren5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Expressen hade härom dagen rubriken:

Superhockeyspelare misstänkt för skräckbedrägeri på miljoner

Det handlar ju antingen om ett litet barn eller AI. Svårt säga vilket.

Men översatta artiklar är väl i regel AI-översatta. Jag antar att någon skumläser innan det skickas vidare men missar en del.
Låter som om amerikaniseringen slagit igenom på allvar när två av fyra ord är hysteriskt clickbait-laddade. Ja, den moderna människan som vuxit upp med IT, padda och sociala medier och därmed konsekvent hyllats för ingenting har nu tagit klivet in i vuxenvärlden. Vad kan gå fel?
Citera
2023-09-08, 13:23
  #8
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiceaAbiess
Det är inte bara artiklar som är AI-genererade, utan även en massa "informativa" videoklipp på siter som exemelvis Youtube osv. Personligen tycker jag att man ganska lätt märker att median är AI-genererad.

Japp, alla dessa klipp på youtube som pryds av något robothuvud syftande på någon AI-modell innehåller alltid en massa AI bild illustrationer, i vissa fall entext, som kompletterar speakerröst en, som säkert, i många fall, kan vara AI genererad, den också!

Vilket inte hindrar att det kan vara intressant med AI nyheter, (på mer än ett sätt), om man bortser ifrån de flådiga överdrifterna, spekulationerna och, ibland, rena felaktigheterna.
Citera
2024-03-31, 22:19
  #9
Medlem
Börjar misstro det mer och mer nu. Dock har många blogginlägg varit AI genererade i flera år innan Chat GPT blev stort så förvånar mig inte.
Citera
2024-03-31, 22:34
  #10
Medlem
Typ alla artiklar på Edge första sida är AI genererade alt AI översatte, så har nu bojkottat alla artiklar som man inte kan hitta på flashback.
Citera
2024-04-02, 15:23
  #11
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Unga människor idag är till stor del uppväxta med AI-genererade texter. Sättet de uttrycker sig på är helt klart influerat av AI, både i tal och skrift. Har sett högstadieelever prata inför klassen. När jag var ung stod man vid katedern och mumlade, nu låter ungarna som automatgenerade röster, komplett med överartikulering och bisarr frasering.
Citera
2024-04-02, 15:38
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle55
------------------------
Någon mer som tycker artiklar är AI genererade ?

Läser nu artiklar och får ibland bara en känsla av att
detta inte är skrivet av en människa.

Någon mer här som får den känslan ?


MagI
------------------------

Följande aprilskämt innehåller en välgjord illustration som är tydligt markerad som "AI-genererad bild": https://www.hd.se/2024-04-01/hemlig-...-kalla-kriget/ Förmodligen har tidningen regler om att markera alla AI-genererade bilder, men har inga regler som hindrar aprilskämt. Jag tycker att bildmarkeringen avslöjar aprilskämtet, även om bildtexten försöker förklara att bilden skulle vara en tolkning av en dagboksanteckning. Nu står det "aprilskämt" i rubriken, men det tror jag inte att det stod den 1 april.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback