Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-09-09, 09:06
  #13
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LemPica
Är laser att föredra framför bläckstråleskrivare?
I så fall varför?
Kan bara hålla med tidigare skribenter.

Jag har en laserskrivare här som jag köpte för säkert 12 år sen, om inte mer. Jag skriver inte ut saker allt för ofta, men när jag väl gör det funkar min gamla laserskrivare alldeles prima för ändamålet.

En gång i tiden hade jag en hp deskjet (eller liknande), en stor och otymplig bläckstråle. Bläcket till den var svindyrt och dessutom geggade den ihop stup i kvarten. Min nuvarande trotjänare har jag inte stoppat i nya toner i sen den köptes vad jag minns och ändå funkar den alldeles utmärkt.

Vid nåt tillfälle vill jag minnas att jag fått en sida med nåt udda streck på, men det är allt.

Nä, laser it is alla dar i veckan imo.
Citera
2023-09-09, 14:07
  #14
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LemPica
Jag skall köpa en skrivare, helst som går via Wi-Fi.
Jag undrar om det går att initiera utskrift via mobilen om Wi-Fi skulle ligga nere?
Alltså dela internet från mobil till skrivaren om det skulle behövas?
Brukar det följa med en USB-kabel till skrivare som går via Wi-Fi?

Undrar också om jag kan få en okej skrivare för max en tusing?
Den kommer användas sparsamt huvudsakligen för att skriva ut blanketter någon eller ett par ggr i månaden så behöver inte någon super duper-skrivare.


Mod; jag har verkligen läst igenom var denna fråga bör ställas och det bästa jag kunde hitta var här.
Är det fel skulle det vara schysst om du flyttade istället för att kasta tråden.

Den bläckstråleskrivare som jag nyss bytte köptes ca:2015, och då jag skriver ut allt mer sällan så måste jag säga att bläcket inte alls torkar ut eller så.. (alla bläckstråleskrivare har en inbyggd automatik för att rengöra munstyckena med jämna mellanrum, och det drar inte mycket bläck alls)

Även den hade WIFI, precis som den nya.. den gamla var det inga som helst problem med som skrivare.. Problemet var att det inte gick att få signerade drivrutiner för Windows 11, så drivrutinen haltade lite då och då..

Därför köpte jag en NY skrivare, som fortfarande anges NY på märkets webbplats..
Och för att skriva ut från mobiler utan nätverk så krävs det att skrivaren städjer: WIFI Direct

Fundera ut om automatisk dubbelsidig utskrift är något du kan ha nytta av..
Tänk på att en skrivare med en patron per färg är dyrare att fylla på än en skrivare med en svart patron och en med blandade färger i. (Nästan alla märken utom HP "tillåter" dessutom 3e parts bläck patroner från t.ex. inkclub, 123ink osv. vilket sänker utskriftskostnaden rejält)

Själv valde jag bara multifunktionsskrivare med Wifi, Wifi direct, autm. dubbelsidig utskrift samt en skrivare med 1 svart patron och en med blandade färger, OCH så kontrollerade jag på internet om man kunde få skrivaren att endast skriva ut från svarta patronen vid svartvita utskrifter (annars blandas extra svart till från färgpatronerna vilket gör att färgen tar slut snabbare än nödvändigt)

Skriver man, som jag, ut väldigt sällan, så duger en skrivare som är byggd för 1000+ utskrifter i månaden.. och dessa finns det gott om för drygt 1000-lappen..
Citera
2023-09-09, 17:32
  #15
Medlem
godboys avatar
LASER skulle jag rekommendera alla dagar i veckan! Du kan skriva ut hur sällan du vill. Visst kostar en kassett sina kronor, men det är lätt värt det, för mig har det blivit billigare i längden. Det du ska undvika är HP:s skit. Kanske föga förvånande.
Citera
2023-09-09, 18:55
  #16
Medlem
Vet inte hur många bläckstråleskrivare jag fått kassera pga att de torkat ihop på nån månad. Svindyra patroner och pirat funkar så där.
Vi har nu pga diverse orsaker både svart och färglaser. De funkar alltid och kostar inte mycket numera. Under pandemin blev det svårt att hitta i lager men laser är da shit. Bytt toner i en pga många utskrifter. Letar man kan man hitta såna hyfsat billigt. Med rätt modell kan du skriva ut från mobilen.

Slutsats: laser säger jag. Helst färg. Jag har samsung och hp men finns andra. Välj gärna annat än hp.
Citera
2023-09-09, 22:35
  #17
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Varför skulle WiFi ligga nere? Har inte hänt mig på 20 år. Köp det du har behov av men bekymra dig inte om WiFi.
Citera
2023-09-18, 00:02
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
LASER skulle jag rekommendera alla dagar i veckan! Du kan skriva ut hur sällan du vill. Visst kostar en kassett sina kronor, men det är lätt värt det, för mig har det blivit billigare i längden. Det du ska undvika är HP:s skit. Kanske föga förvånande.
Vad är det för fel med HP? Jag har haft HP LaserJet P1005 i många många år, kanske 15, och den fungerar perfekt. Har HP blivit sämre på senare år?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback