Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-08-23, 06:41
  #1
Medlem
Jag såg formel ett loppet på Anderstorp 1974.
Alla de stora förarna var med, Jackie Stewart, Fittipaldi, Andretti, Ronnie Pettersson naturligtvis, James Hunt. Niki Lauda var med. Men jag minns inte vem som vann.
Det som var märkligt var att man körde med sexhjuliga bilar. Fyra framhjul och två bakhjul.
Någon som vet mer om detta?
Citera
2023-08-23, 07:22
  #2
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av winnertip
Jag såg formel ett loppet på Anderstorp 1974.
Alla de stora förarna var med, Jackie Stewart, Fittipaldi, Andretti, Ronnie Pettersson naturligtvis, James Hunt. Niki Lauda var med. Men jag minns inte vem som vann.
Det som var märkligt var att man körde med sexhjuliga bilar. Fyra framhjul och två bakhjul.
Någon som vet mer om detta?
Från Svenska Dagbladet (måndagen den 10 juni 1974, sidan 22):
Stort svenskt GP-fiasko slutade med tappat hjul

Texaco Grand Prix of Sweden på söndagen [den 9 juni] på Scandinavian Raceway inför drygt 40 000 åskådare blev en dubbel triumf för Jody Scheckter, Sydafrika och Patrick Depailler, Frankrike, som båda körde Elf Tyrell. Båda var dessutom debutanter i Anderstorp liksom trean James Hunt, England, Hesketh.
Jag citerar inte så mycket mer än så på grund av Flashbacks regler gällande upphovsrättsintrång, men du kan nog hitta referatet via Kungliga bibliotekets söktjänst i ett vanligt bibliotek.

edit: Det finns också en del detaljer på Wikipedia:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_Grand_Prix_1974
__________________
Senast redigerad av diseuse 2023-08-23 kl. 07:25.
Citera
2023-08-23, 07:32
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Från Svenska Dagbladet (måndagen den 10 juni 1974, sidan 22):
Stort svenskt GP-fiasko slutade med tappat hjul

Texaco Grand Prix of Sweden på söndagen [den 9 juni] på Scandinavian Raceway inför drygt 40 000 åskådare blev en dubbel triumf för Jody Scheckter, Sydafrika och Patrick Depailler, Frankrike, som båda körde Elf Tyrell. Båda var dessutom debutanter i Anderstorp liksom trean James Hunt, England, Hesketh.
Jag citerar inte så mycket mer än så på grund av Flashbacks regler gällande upphovsrättsintrång, men du kan nog hitta referatet via Kungliga bibliotekets söktjänst i ett vanligt bibliotek.

edit: Det finns också en del detaljer på Wikipedia:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_Grand_Prix_1974
Så det var Jody Scheckter som vann, det stämmer säkert. Det jag minns är att det kostade åttio kronor för att få gå in i depån.😂
Vad kostar det nu? 8000?
Ingen körde ihjäl sig iaf, tack å lov.
__________________
Senast redigerad av winnertip 2023-08-23 kl. 07:34.
Citera
2023-08-23, 07:44
  #4
Medlem
daskapitans avatar
Jag vill minnas att jag var där den gången. Har för mig att det var en väldigt varm sommardag med mycket folk.
Annars så kommer jag ihåg att man fick träffa RP på Skånemässan och fick sitta i hans bil.
Vilka tider! Vilket annorlunda Sverige! Nu blev man ju alldeles nostalgisk så här på morgonkvisten!
Citera
2023-08-23, 07:50
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av winnertip
[..]Jag såg formel ett loppet på Anderstorp 1974.
Det som var märkligt var att man körde med sexhjuliga bilar. Fyra framhjul och två bakhjul.
Någon som vet mer om detta?

Jag hade aldrig hört om detta innan så jag tog en snabb-googling, Tyrrell P34 var en sexhjulig formel-1-bil men denna introducerades på bana för säsongen 1976 enligt Wikipedia.

Även google-bilder ger endast fyrhuliga (vanliga) formel-1 bilar som svar när man söker på termen 1974 Swedish Grand Prix

Så möjligtvis minns du fel gällande att du såg de sexhjuliga bilarna under detta race/säsongen, men jag tackar för informationen då detta var något nytt för mig att lära mig!
__________________
Senast redigerad av Kiiingens 2023-08-23 kl. 07:58.
Citera
2023-08-23, 08:01
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kiiingens
Jag hade aldrig hört om detta innan så jag tog en snabb-googling, Tyrell P34 var en sexhjulig formel-1-bil men denna introducerades på bana för säsongen 1976 enligt Wikipedia.

Även google-bilder ger endast fyrhuliga (vanliga) formel-1 bilar som svar när man söker på termen 1974 Swedish Grand Prix

Så möjligtvis minns du fel gällande att du såg de sexhjuliga bilarna under detta race/säsongen, men jag tackar för informationen då detta var något nytt för mig att lära mig!
Jo, jag är säker på att man hade sexhjuliga bilar under Anderstorps Grand Prix 1974. Eller ja, det är femtio år sedan, så jag kan ha fel.
Citera
2023-08-23, 08:07
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av winnertip
Jag såg formel ett loppet på Anderstorp 1974.
Alla de stora förarna var med, Jackie Stewart, Fittipaldi, Andretti, Ronnie Pettersson naturligtvis, James Hunt. Niki Lauda var med. Men jag minns inte vem som vann.
Det som var märkligt var att man körde med sexhjuliga bilar. Fyra framhjul och två bakhjul.
Någon som vet mer om detta?

Man ville köra med ett litet framdäck av aerodynamiska skäl. Det skulle gå under luftströmmen från frontspoilern. Eftersom dessa däck blev så små blev kontaktytan liten och greppet för lågt så då la man helt sonika till ett extra par framhjul.

Det funkade inget vidare och man la ner det ganska snabbt.
Citera
2023-08-23, 08:39
  #8
Medlem
Jag minns de sexhjuliga bilarna från min barndom, men så vitt jag minns var det bara ett märke som använde den designen nämligen Tyrrell-Ford (eller "Elf-Tyrrell" som vi kallade dem), som någon nämnde ovan. Inget annat märke hakade på den designen. De var inte särskilt bra utan bröt ofta, man kommer bara ihåg dem för att Ronnie Pettersson körde en sådan under en säsong.
Citera
2023-08-23, 09:08
  #9
Medlem
Karmans avatar
Sex stycken F1 race i Sverige på 1970-talet alltså. Det var tider det... då Sverige var något att räkna med i positiv bemäkelse...
Citera
2023-08-23, 09:14
  #10
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av winnertip
Jo, jag är säker på att man hade sexhjuliga bilar under Anderstorps Grand Prix 1974. Eller ja, det är femtio år sedan, så jag kan ha fel.
Du har nog fel. Enligt Wikipedia började "Tyrell P34" användas först säsongen 1976. Du kanske var på racet det året också?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Tyrrell_P34
__________________
Senast redigerad av Karman 2023-08-23 kl. 09:17.
Citera
2023-08-23, 09:38
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Du har nog fel. Enligt Wikipedia började "Tyrell P34" användas först säsongen 1976. Du kanske var på racet det året också?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Tyrrell_P34
Jag har bara varit på ett formel ett lopp, och det var på Anderstorp 1974. Måhända har du rätt, för det är ju 49 år sedan.
Citera
2023-08-23, 10:47
  #12
Medlem
gyldenbollockess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Du har nog fel. Enligt Wikipedia började "Tyrell P34" användas först säsongen 1976. Du kanske var på racet det året också?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Tyrrell_P34

Citat:
Ursprungligen postat av winnertip
Jag har bara varit på ett formel ett lopp, och det var på Anderstorp 1974. Måhända har du rätt, för det är ju 49 år sedan.

På bilden från Anderstorp 1974 ser man Elf-Tyrell och de har bara 4 hjul alltså Tyrell 007
https://www.motorsportimages.com/pho...ix/1012729267/
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback