Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-08-05, 13:10
  #1
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Sist ut. I vanlig ordning. Som det ska vara tycker jag också. La Liga känns minst upphetsande bland de 4 stor as ligorna nuförtiden och har väl varit så sen Messi/Ronaldo försvann och Barca/Real gått ned sig. Dom lyfte ligan självmant. Valencia långt på nedgång sen tid tillbaka. Atletico har nått sitt tak. Sevilla i vanlig ordning mer spännande i Europas andraliga. Är väl numera Sociedad som varit mest spännande därbakom.

Pengar saknas vilket märks när man tittar på transfers där bara Real kan öppna plånboken. Guler och Bellingham spännande namn när Real generationsväxlar. Men denna säsong får ses som förberedelse för en ny era som börjar nästa med Mbappe som ledare och ny tränare när Carlo lämnar. Nu handlar väl allt om att fasa ut Modric/Kroos och bygga nytt mittfält med Bellingham som härförare.

Rivalerna och regerande mästarna Barca fortsätter bygga under ekonomisk press. Letar med ljus och lykta efter free agents snarare än annat. Gundogan och Martinez in. Enda man köpt är hemvändande sonen Romeu för 3 m euro. I övrigt ligger fokus på att sälja både sig själva och sina spelare i förhoppning att få ihop tillräckligt för en Bernardo Silva (?). Dembele ut. Kessie till Saudi. Två affärer som kan ge klirr i kassan. Annars har man gjort sig av med tungalöneposter hos veteraner som Busquets Alba och Umtiti.

Börjar nästa vecka. Första omgången är följande.

Friday 11 August 2023
18:30
Almeria Rayo Vallecano
20:30
Sevilla Valencia
La Liga
Saturday 12 August 2023
16:00
Real Sociedad Girona
18:30
Las Palmas Mallorca
20:30
A Bilbao Real Madrid
La Liga
Sunday 13 August 2023
16:00
Celta Vigo Osasuna
18:30
Villarreal Real Betis
20:30
Getafe Barcelona
La Liga
Monday 14 August 2023
18:30
Cadiz Alaves
20:30
Atlético Granada

Klart rivalmötet Bilbao-Real Madrid står ut lite extra. Nykomlingar är Alaves. Granada och Las Palmas. Lag man känner igen som åkt lite jojo mellan segundan.

Kort tips. Sticker ut hakan och tror titeln står mellan Real och Barca. Vem gör målen i Real tills Mbappe anländer? Barca drar längsta strået innan Real tar över.

Ett potentiellt scenario är att Real startar svagt och desperat lägger upp Miljarden för Mbappe redan nu och vinner ligan.

Atletico joinar topp 4 medan Betis/Sociedad/Villareal och Sevilla gör upp om sista platsen.

Valencia i fortsatt kaos på undre halvan. Många kandidater för nedflyttning. Bilbao. Osasuna. Celta Mallorca och Rayo är de enda jag känner mig säker på inte blir inblandade.
Citera
2023-08-05, 20:28
  #2
Medlem
I år blir det La Liga för min del. Tröttnat lite på PL efter all skit som hänt där med oljeklubbarna och fiffel (inte sagt att la liga är oskyldiga heller, men PL är en helt annan nivå). Följt Sevilla sporadiskt i några år och får väl ta dem an som "mitt" lilla lag att följa. Varit i staden två ggr men tyvärr inte sett match live än.

Tror Barca tar det i år igen. Sumpat europaspelen ganska ofta på sistone men är äckligt disciplinerade i ligan. Valencia kanske ryker, ser ut att ha försvagats från ifjol efter en snabbtitt på deras spelare in/ut.

Får nog ta och bli nån match live i år. Lite trevligare ställe att åka till än ett kallt mörkt England iaf
Citera
2023-08-05, 22:10
  #3
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Citat:
Under förra året dömdes Celta Vigos Santi Mina, 27 till fyra års fängelse för sexuella övergrepp mot en kvinna i semesterorten Mojacar, Spanien i juni 2017. Utöver fängelsestraffet blev han även skadeståndsskyldig på 570 000 kronor.
27-åringen överklagade sedan domen och lånades ut i samma veva från Celta Vigo till Saudiska Al Shabab. I sommar återvände Santi Mina till Celta Vigo efter att låneavtalet upphört.
Santi Minas överklagan har nu varit uppe i Andalusiens högsta domstol och väl där fastställdes fängelsedomen, rapporterar Daily Mail.

Hade missat att han ens var dömd. Ganska ”stort” namn i La Liga ändå. Går emot trenden med spelare som undkommer dom. Greenwood/Mendy och Sigurdson.
Citera
2023-08-08, 22:15
  #4
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Citat:
but the club have been unable to register other players who have renewed in recent months such as Ronald Araujo, Sergi Roberto or Marcos Alonso.

Xavi would also be unable to field Barca's three new signings, Ilkay Gündogan, Iñigo Martínez and Oriol Romeu, while talks are continuing with Paris Saint-Germain over the transfer of Ousmane Dembélé for €50m.

Samma gamla story. Barca fortsätter inte kunna registrera nya värvningar. Eller ens kontraktsförlängningar. Man riskerar bara ha 13 registrerade spelare till premiären. Försäljning av Barca studios till Tyskarna drar ut på tiden likaså konflikten med hur dealen med Dembele ska se ut. Hur länge ska man kunna hålla på såhär. Att det ens förekommer rykten om värvningar av Silva. Men Laporta hittar säkert någon deal eller kryphål för att fortsätta skjuta upp domedagen precis som tidigare.
Citera
2023-08-10, 14:23
  #5
Medlem
Courtouis ,real målvakten har dragit korsbandet på träning,hur ser deras målvakt back ups ut,eller kommer de hämta in en ny innan ligan startar
Citera
2023-08-10, 14:49
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drhasch81
Courtouis ,real målvakten har dragit korsbandet på träning,hur ser deras målvakt back ups ut,eller kommer de hämta in en ny innan ligan startar

Ser väl inte så ljust ut med bara Lunin som backup. Finns inget i Castilla heller. Så ska vi gissa på att dom tar in De Gea som är Free transfer.
Citera
2023-08-10, 14:56
  #7
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drhasch81
Courtouis ,real målvakten har dragit korsbandet på träning,hur ser deras målvakt back ups ut,eller kommer de hämta in en ny innan ligan startar
De Gea kontraktslös. Chelsea kanske vill lasta av Kepa. Lån tänker jag då plus liten summa nu när man plockade Sanchez. Plocka tillbaks Keylor Navas från PSG. Donnaruma ska ju vars etta och han va utlånad till Nottingham förra säsongen.

Lunin har väl aldrig riktigt fått chansen så svårt och veta hur det står sig. Vet inte hur länge korsband håller Courtouis borta heller.

Två då jag höll på med annat när jag skrev
Citera
2023-08-11, 11:50
  #8
Medlem
Ezzelinos avatar
Det verkar inte bli någon Mbappé för Real förrän nästa sommar. Vinicius junior, Rodrygo och the late bloomer Joselu verkar få bära offensiven. Bellingham torde göra succé. Ytterbacken Fran Garcia från Rayo Vallecano verkar ta en startplats. Barcelona har fått in Gündogan från City, defensive mittfältaren Romeu från Girona och mittbacken Iñigo Martinez från Bilbao. Tror det blir mycket jämnt in i det sista om vilket av dessa två lag som bärgar titeln. Atlético Madrid är nog det enda tänkbara alternativet, men knappast ändå denna säsong.
Sevilla, Villarreal, Real Sociedad torde vara de mest sannolika att ta platserna 4-6. Nykomlingarna Las Palmas och Alaves lär få det svårt, Cadiz och Granada får sannolikt också kämpa för att undvika nedflyttning.

Real Betis och Celta Vigo har varit aktiva på transfermarknaden, de sistnämnda hämtade väl även alldeles nyss in Carl Starfelt från Celtic:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_o...rs_summer_2023

Lite knappt om tid nu, med första matchstart halv åtta i kväll, men om någon gillar fantasyspel kan man pröva Fantasyfoot.fr för bl.a. La Liga. Deadline för truppen så pass sent som 16:e september. Min första startelva blir:

Oblak (ATM)
Foyth (VIL) - Koundé (BAR) - Militao (RMA) - Navas (SEV)
Beltran (CEL) - Merino (RSO)
Oyarzabal (RSO)
Morata (ATM) - Lewandowski (BAR) - Vinicius jr (RMA)
Citera
2023-08-12, 19:21
  #9
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm
De Gea kontraktslös. Chelsea kanske vill lasta av Kepa. Lån tänker jag då plus liten summa nu när man plockade Sanchez. Plocka tillbaks Keylor Navas från PSG. Donnaruma ska ju vars etta och han va utlånad till Nottingham förra säsongen.

Lunin har väl aldrig riktigt fått chansen så svårt och veta hur det står sig. Vet inte hur länge korsband håller Courtouis borta heller.

Två då jag höll på med annat när jag skrev
Blev Kepa. Inte hört om någon extra betalning så Chelsea vill väl bara bli av med lönen plus att man hoppas han gör succe så något annat lag vill köpa honom nästa säsong. Courtouis är ju inte lastgammal direkt och som målvakt borde väl korsband inte innebära någon större risk för längre frånvaro utan är nog tillbaka i 100% form nästa säsong.

Nästa säsong är ju Chelseas sista att få tillbaka lite av deras gigantiska förlustaffär på Kepa. Har ju varit lite rykten om Bayern när Sommer lämnade. Neuer är 37. 38 nästa ska väl bytas ut. En bra säsong i Real kanske Chelsea kan hoppas på att Bayern återupptar eventuellt intresse.

För Real är det väl en brs lösning. Tror De Gea kanske var svårare att få in på korttidskontrakt. Undrar vart De Gea landar. Tänker Bayern som alternativ där också men då vill han nog vara förstaval direkt. Svårt och se Bayern fasa ut Neuer redan nu direkt.
Citera
2023-08-13, 01:21
  #10
Medlem
Hmm, överraskande bra start av real, på förhand var jag nöjd med en pinne borta mot bilbao men det blev en stabil seger trots att ancelotti fortsatte på den tveksamma vägen denna säsong att köra 4-4-2 utan någon egentlig klassisk anfallare utan med vinicius och rodrygo som snarare är löpande dribblers på topp.

Är dock rejält orolig för denna säsong av tre skäl:

1. avsaknaden av en 20+ mål anfallare av hög klass.

2. världens bäste keeper som gör 2-3 jätteräddningar i varje match när vårt usla försvar inte gör sitt arbete är borta hela säsongen, lär kosta en del poäng när det hela summeras för en ersättare , oavsett vem det är lär inte vara lika bra.

3. Ancelotti är förvisso en enormt bra tränare men nu tycks både hans uttalanden om laget, taktik mm och lagformationer bli konstigare och konstigare hela tiden spelarnas styrkor tas inte tillvara på bästa sätt. Vad ska han göra om den franske stjärnan anländer då? fortsätta med 4-4-2 med fyra bollrullande innermittfältare som innebär en svag offensiv eller ta det logiska steget och ändra till 4-3-3 eller min favoritformation 4-2-3-1 för att få mer offensiv med vinicius på en kant som bollförare/framspelare istället för som nu i mitten som bollmottagare?

Nåja vi vann ju så det blev väl lite arbetsro, kanske underskattar jag behovet och styrkan i att ha ett mittfält där man rullar kortpass mellan sig i de 60 minuterna man har bollen i en oändlig väntan på instick framåt, spanska landslaget lyckades ju hyfsat med den taktiken några år.
Citera
2023-08-13, 23:36
  #11
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Getafe nollar Barca för fjärde matchen i rad hemma. Nu 3 raka 0-0 efter en 1-0 seger innan dess. Undrar om något annat lag lyckats med det tidigare. I modern tid iallafall. Tror inte det.

Får se om det ökar på desperationen hos ledningen innan fönstret stänger.
Citera
2023-08-13, 23:38
  #12
Medlem
Drickbacks avatar
Straff?

Något lag i PL förra säsongen fick straff för samma situation.

Borde vara hands annars straff

Ingen straff snacka om dramatik
__________________
Senast redigerad av Drickback 2023-08-13 kl. 23:42.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback