Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-07-08, 21:59
  #1
Medlem
Jag skissar på en resa som ska ta mig till ett exotiskt resmål kommande vinter.

Siktet har främst varit inställt på Thailand.

Det jag söker är:

- exotiskt land (dvs det bör vara utanför Europa)
- varmt (tropiskt) klimat under jan-feb
- god (och billig) mat och dryck
- (fina) stränder så att man kan bada och sola
- en genuin och kulturell upplevelse av landet
- nattklubbar/damer
- lätt att få kontakt med motsatta könet
- säkert och tryggt
- god luftkvalitet
- helst direktflyg till resmålet
- undvika turister och turistfällor
- helst ca 3 veckor så att man hinner "landa" och inte behöver stressa för mycket

Väl medveten om att man inte kan få allt har jag vaskat fram tre kandidater:

- Bangkok och därifrån till Pattaya (vill gärna uppleva "dekadensen" med egna ögon ) och sen en eller två platser till (ffa en finare badort)

- Phuket

- Brasilien? Annat land i Sydamerika? Kuba?

Nackdelar med Bangkok-alternativet är att jag provade det för ca 7 år sedan men fick panik av trafiken och gyttret. Kunde knappt ta mig fram på gatorna. MEN värre var att jag kände att mina luftrör blev irriterade. Hade dock precis varit sjuk i en långdragen förkylning så vet ej om det berodde på det eller om det alltid är så för mig. Jag hyser dock en förhoppning (dröm) att en gång få uppleva Bangkok. Jag stannade i Bkk knappt två dagar innan jag drog vidare till Phuket...

Phuket har egentligen allt jag söker FÖRUTOM att det är en enda stor turistfälla och det kändes verkligen inte som att man var i Thailand när jag var där.

Så ett tredje alternativ jag kollar på är om det finns platser som kanske erbjuder det mesta jag söker men som gått mig förbi. Jag har även varit i Dominikanska republiken och Indonesien. I båda dessa länder kände jag mig mindre trygg och jag kan egentligen bara några ord spanska. Annars var väl DR helt ok medan Indonesien var ett bottennapp.

Ett fjärde alternativ kan vara att vänta in ett sista minuten erbjudande och ta det som erbjuds till förmånligaste priset men då kan man ju inte läsa på i förväg och lägga upp planer ( med brudar) vilket jag gillar.

Så med denna bakgrundsinformation finns det några vänliga själar därute som kan komma med tips och förslag och rekommendationer?😃
Citera
2023-07-08, 22:09
  #2
Medlem
Åker du till Pattaya, så ska du ta båten över till ön Ko lan. Där har du dina badstränder.
Sov gärna 1-2 nätter där också. Och hyr moped.
Citera
2023-07-08, 23:00
  #3
Medlem
Fan vet vad du ska med tips till, du har ju en bra plan redan Pattaya Pattaya!
Koh Larn som nämnts ligger strax utanför.

Vill man bryta av efter några dagars hets är det bara att åka söderut. Sattahip har okej strand, Mae Rumpheung har okej strand. Koh samet utanför Ban Phe har fina stränder.
Ban Chang har en hyfsad playa, Pala beach, och en hyfsad bargata som kan hålla en sysselsatt i ett par kvällar

Sen drar du vidare söderut, åker över till Koh Chang. Där har du både party och stränder. Och brudar. På de lite lugnare ställena ovan, förutom Ban Chang kan det löna sig med ett resesällskap om man inte vill riskera att runka till solnedgången. Till Koh Chang kommer du med fördel ensam, hur du lämnar är upp till dig. Är du romantiskt lagd kan du bjuda donnan på en båttur till Koh Mak och Koh Kuud. Där är naturen, maten och lugnet.

Med 378 olika sorters insektsbett längtar man sedan tillbaks till Pattaya.
Betänk också att Pattaya är ganska vidsträckt nu, från Naklua till Jomtien, så man behöver inte hänga i samma bar två gånger om man inte vill.
Citera
2023-07-08, 23:34
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Åker du till Pattaya, så ska du ta båten över till ön Ko lan. Där har du dina badstränder.
Sov gärna 1-2 nätter där också. Och hyr moped.

Tackar! Jag noterar!
Citera
2023-07-08, 23:40
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Badsituation
Fan vet vad du ska med tips till, du har ju en bra plan redan Pattaya Pattaya!
Koh Larn som nämnts ligger strax utanför.

Vill man bryta av efter några dagars hets är det bara att åka söderut. Sattahip har okej strand, Mae Rumpheung har okej strand. Koh samet utanför Ban Phe har fina stränder.
Ban Chang har en hyfsad playa, Pala beach, och en hyfsad bargata som kan hålla en sysselsatt i ett par kvällar

Sen drar du vidare söderut, åker över till Koh Chang. Där har du både party och stränder. Och brudar. På de lite lugnare ställena ovan, förutom Ban Chang kan det löna sig med ett resesällskap om man inte vill riskera att runka till solnedgången. Till Koh Chang kommer du med fördel ensam, hur du lämnar är upp till dig. Är du romantiskt lagd kan du bjuda donnan på en båttur till Koh Mak och Koh Kuud. Där är naturen, maten och lugnet.

Med 378 olika sorters insektsbett längtar man sedan tillbaks till Pattaya.
Betänk också att Pattaya är ganska vidsträckt nu, från Naklua till Jomtien, så man behöver inte hänga i samma bar två gånger om man inte vill.

Hahaha 😃 tackar o tack för all info 🙏 Ja det känns spontant som att det är pattis tur nu. Om inte bkk funkar och inte pattis (mot förmodan) skulle funka så har man ju massvis av andra alternativ.

Är det både thai och farang brudar på Koh Chang?

Och brukar det vara överkomliga priser på öarna?
Citera
2023-07-09, 00:51
  #6
Medlem
vodericks avatar
Uganda
Kommer du igenom tullfiltret öppnar sig hav av möjligheter.....
Citera
2023-07-09, 07:04
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av voderick
Uganda
Kommer du igenom tullfiltret öppnar sig hav av möjligheter.....

Intressant! Ids du utveckla det fetade? 😃
Citera
2023-07-09, 07:19
  #8
Medlem
Varför inte bryta trenden?
Dra iväg till Seychellerna istället.
Citera
2023-07-09, 08:01
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nugattimackan
Varför inte bryta trenden?
Dra iväg till Seychellerna istället.

Tack! Är öppen för alla förslag som trillar in. ☺️

Men hur står sig Seychellerna utifrån de kriterier jag radat upp ovan?... tänker främst på kostnaderna på plats (mat och logi), turism samt tillgången på lättfotade fruntimmer? 🙄
Citera
2023-07-09, 09:25
  #10
Medlem
Antexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DurexPlayHeat
Hahaha 😃 tackar o tack för all info 🙏 Ja det känns spontant som att det är pattis tur nu. Om inte bkk funkar och inte pattis (mot förmodan) skulle funka så har man ju massvis av andra alternativ.

Är det både thai och farang brudar på Koh Chang?

Och brukar det vara överkomliga priser på öarna?

Du får nog inte bättre svar än så.

Däremot borde du fundera lite på din kravspecifikation.
Jag vet att framförallt 90-talister vill ha allt på en gång.
Men det kan vara bra att rangordna kraven och framför allt få bort paradoxala krav.

För övrigt tror jag att det i huvudsak finns thaitjejer på Koh Chang.
Och det är alltid dyrare på öarna. Både boende och mat +dryck.
Citera
2023-07-09, 12:09
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DurexPlayHeat
Hahaha 😃 tackar o tack för all info 🙏 Ja det känns spontant som att det är pattis tur nu. Om inte bkk funkar och inte pattis (mot förmodan) skulle funka så har man ju massvis av andra alternativ.

Är det både thai och farang brudar på Koh Chang?

Och brukar det vara överkomliga priser på öarna?
Tack själv. Information har tagit oss till månen, så det känns dumt att hålla inne med. Eller som en snubbe sa; vissa svampställen kan man dela med sig

Som Antex belyser; allt är lite dyrare på öarna. Innan, och säkert nu med var transporter skälet. Det är ju förvisso sant, men samtidigt vet dom att ingen tar båten tillbaks direkt på piren för att biran kostar 40-50% mer. Det går att supa billigt där med. hotell kan du göra klipp på via bokningsappar, men generellt lite högre priser. Typ som turisthaken på västra sidan gulfen.

Tänker du hyrtjejer är det nog uteslutande thai du finner i barerna, menar du allmänt så lär du säkert se några fläskleggade vitingar på playan, men inte som i charterhägnen västerut. En å annan blondin med haremsbyxor och pårökta ögon och koskit i håret, kan eventuellt ha kommit vilse på väg till Cambodia med.

Bkk funkar bra om man står ut med stadsliv dygnet runt. Jag är inte riktigt den killen. Men det finns ju absolut några måste, där med.
Citat:
Ursprungligen postat av Antex
Du får nog inte bättre svar än så.

Däremot borde du fundera lite på din kravspecifikation.
Jag vet att framförallt 90-talister vill ha allt på en gång.
Men det kan vara bra att rangordna kraven och framför allt få bort paradoxala krav.

För övrigt tror jag att det i huvudsak finns thaitjejer på Koh Chang.
Och det är alltid dyrare på öarna. Både boende och mat +dryck.
Citera
2023-07-12, 08:00
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antex
Du får nog inte bättre svar än så.

Däremot borde du fundera lite på din kravspecifikation.
Jag vet att framförallt 90-talister vill ha allt på en gång.
Men det kan vara bra att rangordna kraven och framför allt få bort paradoxala krav.

För övrigt tror jag att det i huvudsak finns thaitjejer på Koh Chang.
Och det är alltid dyrare på öarna. Både boende och mat +dryck.

Tack, klok reflektion (det fetade)!

Om jag ska försöka mig på nån typ av rangordning så ser den (i dagsläget!) ut ungefär såhär:

1) god luftkvalitet

2) varmt (tropiskt) klimat under jan-feb

3) exotiskt land (dvs det bör helst vara utanför Europa)

4) god (och billig) mat och dryck

5) nattklubbar/damer - lätt att få kontakt med motsatta könet, lättfotade såväl som "vanliga" (jag behärskar enbart engelska (och skoltyska), kan lite fraser på spanska och en del ord på thai..)

6) tillgång till (fina) stränder så att man kan sola och bada

7) säkert och tryggt (så säkert och tryggt det nu kan bli när man lämnar svedala...)

8) helst direktflyg till resmålet

9) en genuin och kulturell upplevelse av landet

10) undvika turister och turistfällor

11) helst ca 3 veckor så att man hinner "landa" och inte behöver stressa för mycket

Vet ej om man blir så mycket klokare men som tidigare nämnts i tråden känns Pattaya som ett "givet" val. Jag kan ej komma på något annat som kan konkurrera - kan Ni?
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f3540670

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback